post hero banner vecto
Tapasimme Stéphane Chambonnièren eräänä aamuna maaliskuussa 2021, ei kovin kaukana Vichystä (Keski-Ranskassa). Tämä ranskalainen liikemies – joka johtaa 30 kuorma-auton yritystä – kertoi viimeaikaisista ja tulevista raskaisiin tavarankuljetusajoneuvoihinsa liittyvistä valinnoistaan vastauksena suuriin ympäristöhaasteisiin, mielipiteestään uudesta VECTO*-simulointityökalusta sekä siitä, kuinka valmistajat kilpailevat teknologisten innovaatioiden tekemisessä.
michelin site blocs texte portrait
Stéphane Chambonnière, Transports Stéphane Chambonnière -kuorma-autoyhtiön johtaja, Varennes-sur-Allier, Ranska.
"VECTO on erittäin mielenkiintoinen työkalu kuljetuskaluston omistajille"
Kuljetus on ollut Chambonnière-suvulla verissä siirtyen isältä pojalle vuodesta 1927 lähtien.
Isoisäni Alfred aloitti liiketoimintansa vuonna 1927, isäni Alain vuonna 1976 ja minä vuonna 2004. Tämä ei ole tyypillinen perheyritys, koska jokainen meistä on vuorollaan luonut oman kuljetusyrityksensä keskittyen erilaisiin toimintoihin. Edustan kolmatta sukupolvea, mutta oikeastaan aloitin aivan alusta. En ottanut haltuuni isäni asiakaskuntaa.
Millaista kuljetustoimintaa yritykselläsi on?
Yritys on erikoistunut ajoneuvotrukkeihin Ranskassa – yli puolet kuorma-autoistamme on varusteltu. Lähes 85 % toiminnastamme on teollisuuden kuljetuksia. Harjoitamme laajamittaista jakelua ja asiakkaitamme ovat mm. Candia, Carrefour ja Intermarché.
Meillä on myös pienimuotoista, melko marginaalista, toimintaa liittyen epätavallisiin kuormiin, tietyssä kuljetuslaitoksessa.
Olen työskennellyt suurten supermarkettien kanssa muutaman vuoden ajan. Nämä asiakkaat pyytävät meiltä CO2-arviointeja.
Mitä tiedät uudesta VECTO-simulointityökalusta?
Totta puhuen olen 50-vuotias ja VECTO on hieman uutta minulle. Olen kuullut siitä. Toisaalta kuorma-autoja koskevat yhä merkittävämmät taloudelliset ja ekologiset rajoitteet eivät ole minulle uutta. Olen työskennellyt suurten supermarket-asiakkaiden kanssa muutaman vuoden. Ne ovat pyytäneet meiltä hiilidioksidipäästöarvioita. Olemme jo ryhtyneet tutkimaan uusia polttoainelähteitä: kaasua, biopolttoaineita jne. Olemme juuri tilanneet B100 Renault Trucks -hybridiveturin, joka toimitetaan lokakuussa. OLEO100-yhtiö aikoo asentaa säiliön voidaksemme varastoida polttoainetta, joka on 100-prosenttisesti kasvipohjaista ja valmistettu 100-prosenttisesti Ranskassa.
Tällä viikolla meillä on kokeilussa VOLVO LNG (nesteytetty maakaasu). Olemme tietoisia siitä, että tämä prosessi etenee nopeasti.
Lue lisää
Olette jo ottaneet askeleen edemmäs valitsemalla kuorma-autoihinne vaihtoehtoisia ratkaisuja. Toimitatte kaupunkien keskustoihin, joissa säädökset ovat tiukimpia. Mitä kuorma-autoja aiotte käyttää tällaisiin toimituksiin?
Kaikki odottavat, että viimeisen kilometrin toimituksiin käytetään sähkökuorma-autoja. Minä en ole ihan samaa mieltä. Mielestäni ajoneuvotrukeissa yhdistyvät taloudellisuus ja ekologisuus. Mitä tulee hiilidioksidiin, emme kuljeta tavaroita. Toimitus tapahtuu suoraan tehtaalta yksittäiselle vastaanottajalle, pisteestä A pisteeseen B. Tästä ei aiheudu ylimääräistä saastumista. Itsenäinen yrittäjä ei tarvitse toista kuljetusliikettä viimeiseen kilometriin.
Olemme ryhtyneet toimiin varhain, koska tällä hetkellä pääsemme kaupunkien keskustoihin Ranskassa vain Euro 6 -päästövaatimukset täyttävillä kuorma-autoilla, joilla on Crit'Air -ilmanlaatusertifikaatti. Tarvittaessa investoimme tietysti lisää myös kaasuun.
Sähkö ei vielä ole valmis raskaaseen rahtiin. Itsenäisistä ratkaisuista ei ole riittävää tarjontaa.
VECTO:on liittyen merkittävää ja mielenkiintoista on se, että valmistajat alkavat päästä kehityksen tahtiin kulutuksen suhteen.
Mitä konkreettista hyötyä VECTO:sta on teille?
Dieselin kulutuksen väheneminen. Arvioni mukaan 30–35 % kokonaisbudjetistamme. Jos pystymme vähentämään kulutusta, voimme kasvattaa katetta; on kuitenkin otettava huomioon, että ajoneuvojen hinnat kallistuvat. Meillä on 3 I-Save-toiminnolla varustettua Volvoa, jotka kuluttavat 2–3 litraa vähemmän 100 kilometrillä kuin vanhempien sukupolvien Euro 6 -vaatimukset täyttävät VOLVO 500 -vetopöytäautot. Tämä tarkoittaa noin 4–5 %. Kuvitellaan, että sen voisi kertoa vuoden aikana 30 ajoneuvolla, siinä vasta katetta. Mitä enemmän valmistajat innovoivat, sitä kiinnostavampaa se on meille.
Uusilla kuorma-autoilla aletaan olla lähellä 29–30 l / 100 km, kun 4 vuotta vanhoissa kuorma-autoissa kulutus on 35 l / 100 km. Valtava ero! VECTO:on liittyen merkittävää ja mielenkiintoista on se, että valmistajat alkavat päästä kehityksen tahtiin kulutuksen suhteen. Moottoritekniikka kehittyy vuosi vuodelta. Kaikki kiihtyy.
Kuinka tämä kiihtyminen vaikuttaa teihin?
Elämme aikoja, jolloin meillä ei enää ole varaa saastuttaa yhtään enempää. Jokaisella aikakaudella on omat velvollisuutensa, vaikka niiden täyttäminen voi olla vaikeaa, koska se vaatii sopeutumista ja merkittäviä investointeja. Meidän on sitouduttava, yritettävä kääntää rajoitukset mahdollisuuksiksi maapallollemme.
2030 on aivan nurkan takana. Millaisena näet kalustonne 9 vuoden kuluttua?
Tällä hetkellä kalustomme on 100-prosenttisesti Euro 6 -vaatimukset täyttäviä. Vuoteen 2030 olemme ehkä siirtyneet kokonaan kaasuun tai 50-prosenttisesti kaasuun ja 50-prosenttisesti B100:seen. Tiedämme, että voi tulla takaiskuja: konerikkoja, vaikeuksia kasvipolttoaineen tankkaamisessa jne. Jos asiakkaamme ovat halukkaita auttamaan meitä tässä prosessissa, olemme valmiit ottamaan harppauksen hyvin pian!
Transports Chambonnière -yrityksen tiedot
Päätoimisto: Varennes-sur-Allier, Auvergne-Rhône-Alpes, Ranska 30 kuljettajaa:
michelin site blocs texte chiffres clés jaune
michelin site blocs texte chiffres clés jaune copie 2
michelin site blocs texte chiffres clés jaune copie
michelin site blocs texte chiffres clés jaune copie 3
* Vehicle Energy Consumption Calculation Tool, ajoneuvojen polttoaineenkulutuksen laskentatyökalu
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night