Hydrogen logistics concept. Truck with gas tank trailer on the road lined with solar power plants. 3d rendering

gettyimages 1299228082

Hydrogen logistics concept. Truck with gas tank trailer on the road lined with solar power plants. 3d rendering

Mitä vaihtoehtoisia polttoaineita kuorma-autoille?

Julkaistu 29. syyskuuta 2022 - 13 minuutti(a) luettu

Euroopan unioni sitoutui vuonna 2019 Euroopan vihreän kehityksen ohjelman ja Ilmastopaketin myötä vähentämään kasvihuonekaasujensa päästöjä 55 % vuoteen 2030 mennessä... ja muuttumaan ensimmäiseksi hiilineutraaliksi maanosaksi vuoteen 2050 mennessä! Tämä tarkoittaa, että kuljetusliikkeiden on vaihdettava kestävämpään liikkuvuuteen.

Käydäksemme avointa keskustelua tästä valtavasta muutoksesta tapasimme Gaëtan Jollivet’n, joka on Jolival-nimisen, vuonna 1948 perustetun perheomisteisen kuljetus- ja logistiikkayrityksen toimitusjohtaja, ja Michaël Fedaouchen, joka on Wave transport -jakeluyrityksen toimitusjohtaja. Hänen yrityksensä huolehtii ympäristöystävällisestä loppujakelusta Suur-Pariisin alueella.

Kuuntele podcast:

wave5 best energy img1

Gaëtan Jollivet - Jolival / Michaël Fedaouche - Wave Transport

La Pommeraye on pikkukaupunki Maine-et-Loiren läänissä Länsi-Ranskassa, 80 km Nantesin metropolista. Jolival-kuljetusliike sijaitsee siellä, Le Tranchet’n yrityspuistossa. Sen rakennusten kattoja peittävät aurinkopaneelien rivit. Muutaman metrin päässä neuvontatoimistosta pari lammasta määkii lähes katkotta. Ne korvasivat (onnistuneesti!) yrityksen vanhat ruohonleikkurit osana viheralueiden laiduntamisohjelmaa.

Gaëtan Jollivet, 41, on johtanut isoisänsä aikoinaan perustamaa kuljetus- ja logistiikkayritystä viimeiset 11 vuotta. Hän toivottaa meidät tervetulleiksi pilke silmäkulmassa: – Kuten näette – ja kuulette – me Jolivalilla emme tee asioita puolittain! Kun sitoudumme ympäristöasioihin, järjestämme kaiken uusiksi. Energiasiirtymä ei ole meille pelkkiä sanoja!

 

– Kun valitsen polttoaineen, haluan tietää, mistä se on peräisin, ja vertailla sen vaikutuksia, enkä voi päättää, ellen voi testata sitä. Ennen päätöksen tekemistä on arvioitava myös polttoaineen kustannuksia, ajoneuvoja ja ympäristöarvoja.

Jolivalin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Gaëtan Jollivet

wave5 best energy img2

 

Jolival oli alkujaan erikoistunut yhdistettyjen osakuormien kuljetukseen rekoilla, ja on nyt kehittynyt monialaiseksi kuljetusliikkeeksi, joka palvelee rakennus-, teollisuus-, tekstiili-, maatalous- ja jopa siipikarja-aloja. Jolivalilla on 295 työntekijää, joista 155 on kuljettajia. Yli puolessa sen 120 ajoneuvosta on lavakuormain, joka mahdollistaa toimitukset liikkeisiin erityisesti kaupunkien keskustoissa.

– Olemme hajauttaneet kalustomme liiketoimintamme tapaan, Gaëtan selvittää. – Autoistamme 60 %:n merkki on DAF, 20 %:n Mercedes ja loput merkit ovat Scania, MAN ja Renault Trucks. Scanian osuus kalustostamme on kasvanut sen jälkeen, kun päätimme vaihtaa biokaasuun 4 vuotta takaperin. Vuoden 2022 loppuun mennessä meillä on 14 biokaasulla toimivaa kuorma-autoa. Se on yli 10 % kalustostamme. Lisäksi ostimme juuri 4 Renault B100-kuorma-autoa pitkän matkan tavaraliikenteeseen.

Toisin sanoen Gaëtan on päättänyt keskittää vaihtoehtoiset polttoaineinvestointinsa biokaasuun. Valinta oli hänelle vakava paikka, sillä vei aikaa tutkia kaikki markkinoilla nykyisin olevat vaihtoehdot.

– Kun valitsen polttoaineen, haluan tietää, mistä se on peräisin, ja vertailla sen vaikutuksia, enkä voi päättää, ellen voi testata sitä. Ennen päätöksen tekemistä on arvioitava myös polttoaineen kustannuksia, ajoneuvoja ja ympäristöarvoja.

Gaëtan avaa tietokoneeltaan Ranskan ympäristö- ja energiaviraston ADEMEn laatiman kaavion, jossa verrataan kuorma-autoihin saatavina olevien eri polttoaineiden hiilidioksidipäästöjä energialähteeltä tielle saakka.

– Tässä vaiheessa olen karsinut xTL-biopolttoaineen, koska se on 25 % kalliimpaa. Mutta koko kalustomme on nyt yhteensopiva sen kanssa. Toistaiseksi en jatka täyttä vauhtia eteenpäin B100:n kanssa, koska haluan testata sitä ensin. Rapsin viljely mietityttää minua hieman. Montako tonnia öljykasveja tarvitaan kalustoomme? Mistä ne kasvit otetaan? B100:semme kulkevat nykyään dieselillä. En ole sitoutunut mihinkään. Jos muutan mieleni huomenna, voin keskeyttää.

Toisaalta en missään nimessä ole vakuuttunut LNG:stä (nesteytetty maakaasu). En ole ikinä ymmärtänyt, miksi kukaan vaihtaisi siihen. ADEMEn energiavertailukaaviosta näkyy, että se on tosiasiassa pahempi kuin diesel! Se kuljetetaan maailman toiselta laidalta laivalla. Jakelun suhteen se on painajainen. Kuljettajan on pukeuduttava astronautiksi tankkausta varten. Käytän jonkin verran CNG: tä eli paineistettua maakaasua. Minulla ei oikeastaan ole vaihtoehtoa, koska biokaasuasemia ei ole tarpeeksi.


Mitä mieltä Gaëtan on sähköstä? – Sähkössä minua vaivaa eniten se, ettei se ole peräisin uusiutuvista lähteistä. Ja mitä elinkaarensa loppuun tulleille akuille tehdään? Sähkö ei selvästikään ole puhtain ja halvin käyttövoima tulevaisuudessa.

 

– Olemme toistaiseksi valinneet sähköautot, mutta saatamme vaihtaa suuntaa 3 tai 4 vuoden kuluttua ja vaihtaa muuhun käyttövoimaan.

Wave Transportin toimitusjohtaja Michaël Fedaouche

wave5 best energy img3

 

Michaël Fedaouche, 37, toimii Nanterressa Wave Transport -nimisen upouuden yrityksen toimitusjohtajana. Hän perusti sen huhtikuussa 2020 ensimmäisen koronasulun aikana tarpeellisiksi käyneitä kotitoimituksia varten. Toistaiseksi Michaëlin valinta 6 m3:n pakettiautoihin on ollut sähkö.

– Meidän tapauksessamme ei voi oikeastaan puhua vaihdosta uuteen käyttövoimaan. Kyseessä on markkinoiden ennakointi kaluston vanhentumisen välttämiseksi. Aloitimme hyvin yksinkertaisesti kahdella mikroyrittäjä-kuljettajalla, jotka käyttivät omia kylmäautojaan. Sitten ostimme muutaman pakettiauton kylmäkuljetukseen. Meillä ei ollut varaa ostaa omia sähköautoja. Huomasimme, että useimmissa kilpailutuksissa on vaatimuksena vihreän teknologian käyttö, joten selvitimme eri polttoainevaihtoehtoja. Emmimme vedyn, kaasun ja sähkön välillä. Tutkittuamme asiaa ja saatuamme useita tarjouksia valitsimme sähköajoneuvot. Olemme toistaiseksi valinneet ne, mutta saatamme vaihtaa suuntaa 3 tai 4 vuoden kuluttua ja vaihtaa muuhun käyttövoimaan.

Siksi päätimme valtaosassa kalustoamme ottaa pitkäkestoiset leasingsopimukset kumppaniltamme Watèa by Michelin, niin olmemme olemme aina ajan tasalla.

Gäetan: – Tulevaisuudessa on monta polttoainetta. Erilaisia on markkinoilla yhtä aikaa. Jokaiseen toimintaan on omat kuorma-autotyyppinsä ja polttoaineensa. Esimerkiksi aluejakelussa käytetään biokaasua, kun taas kaupunkiliikenteessä on sähköautot. Minusta olisi tyhmää lukita meidän itsemme pelkkään sähköön. Sähköautojen myynti pitäisi keskeyttää lopettaa, koska sähkön tuotantoon ei ole ratkaisuja. Jos kaikki, kuluttajat ja ammattiliikenne, vaihtavat sähköön, miten meille käy?

 

– Päätin ostaa osuuden biokaasuasemasta turvatakseni biokaasun saatavuuden, sillä 10 % autoistamme käy nyt sillä. Minulla on kiinteä hinta 5 vuodeksi. Polttoaineen hinta ei siis vaihtele. Kuljetusliikkeelle se on iso etu!

Jolivalin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Gaëtan Jollivet


Michaël myöntää, että viimeisten kilometrien kuljetusten logistiikassa kaupunkien yhä tiukemmat määräykset ja asiakkaiden kestävän liikkuvuuden vaatimukset eivät jätä juuri muita vaihtoehtoja.

– Viimeisen kilometrin tarjouskilpailuissa edellytetään yhä yleisemmin sähköautoja. Kaikki markkinoiden isot toimittajat vaihtavat autonsa sähköisiin. Yhtä useampi asiakkaistamme edellyttää vihreää kuljetusta.

Meillä on pian parisenkymmentä sähkökuorma-autoa, joista 14 Watèalta. Lisäksi ostimme 6 Citroën e-Jumpya. Mikrosirupulan vuoksi näiden autojen toimitusajat ovat äärimmäisen pitkiä. Tilasimme ne viime vuoden (2021) kesäkuussa... ja meidän on lupa odottaa niitä lokakuussa... jos kaikki sujuu hyvin!

Gaëtan ottaa esille sähköautojen kustannukset hieman ironisesti: – Sähköauton hinta on nyt 500 000 euroa. Valtiovallan tuki on 50 000 euroa. Eikö ole huimaa! Toimintamatka on 50 km pitempi kuin viime vuonna! Jopa 250 km. Puolet biokaasun vastaavasta. Ehkä parin vuoden päästä voimme ajaa 500 km. Mutta laturit ja latausajat... Tarvitaan 600 000 Voltin sähkömittarit. Koko pysäköintialueemme varustaminen superlatureilla olisi valtava investointi!

Michaël on samaa mieltä. – Sähköautot ovat edelleen kalliita. Meidän piti investoida 70 000 euroa, kun asensimme laturit autotalleihimme. Saimme siihen Ranskan ekologiaministeriöltä 30 000 euron tuen. Jos saan antaa yhden neuvon, kehotan aloittamaan ripeästi, tuet voivat laskea kohta.

Gaëtan ottaa esiin toisen tärkeän seikan uusista polttoaineistoa: jakeluverkon. – Biokaasuasemat yleistyvät hitaasti mutta varmasti. Eri puolille Ranskaa avattiin viime vuonna satakunta asemaa. Voimme tankata melkein kaikkialla. B100-polttoaineelle ei ole juurikaan asemia, ja ne ovat aina huolintakeskuksissa. Julkista xTL(1)-jakeluverkkoa ei myöskään. Sähkön suhteen latausasemia on henkilö- muttei kuorma-autoille. En ainakaan ole kuullut niistä.

Biokaasukäyttöisten kuorma-autojensa tankkausta varten Gaëtan on investoinut metanaattoriin ja julkiseen biokaasuasemaan, jotka on luvattu rakentaa hänen kaupunkiinsa. – Päätin investoida biokaasun saantiin, sillä 10 % autoistamme käy nyt sillä. Meillä on asema lähellä päätoimipaikkaamme ja kiinteä hinta 5 vuodeksi. Polttoaineen hinta ei siis vaihtele. Kuljetusliikkeelle se on iso etu! Lisäksi voimme olla varmoja paikallisesta tuotannosta. Kiinnitämme huomiota siihen, mitä jätteitä käytetään.

Michaël kertoo sähköpakettiautoistaan: – Meidän on ladattava niitä jotakuinkin joka toinen päivä Pariisissa ja sen esikaupungeissa, joissa niillä ajetaan keskimäärin 100 km päivässä. Pariisin ulkopuolella keskiverto ajomatka on liki 150–200 km päivässä. Silloin niitä on ladattava päivittäin.

 

– Jatkan vastakin panostuksia biokaasuun. Toisin kuin öljy, lehmänlanta ja elintarvikejäte ei lopu koskaan!

Jolivalin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Gaëtan Jollivet


Gaëtan jaksaa: – Jatkan tästä eteenpäin panostuksia biokaasuun. Toisin kuin öljy, lehmänlanta ja elintarvikejätteet eivät lopu koskaan!

Lyhyt selvitys asiaan perehtymättömille: biokaasua tuotetaan käyttämällä luonnollisesti erilaista orgaanista ainesta, esimerkiksi eläin- tai kasviperäisiä tuotteita.

– Jos pystymme tuottamaan polttoainetta käyttämällä lietelantaa(2) ”hiivana” ja erilaisia elintarvikejätteitä, joista saadaan poltettavaa rasvaa, energialähde on todellinen voittaja ja valmistettavissa kaikkialla! Kanoille aiemmin syötetyt jätteet syötetään nykyisin metanaattoriin.

Jos asemalla on sopivat kompressorit, kuorma-auton tankkaaminen vie vain 15 minuuttia. Fantastista! Eikä aine haise.

Minulla on jo hieman perspektiiviä, koska vanhin kuorma-autoni on neljän vuoden ikäinen. Käyttökustannusten osalta tämä tulee halvemmaksi kuin diesel, kun ajetaan yli 100 000 km vuodessa. Biokaasulla saan säiliöt täyteen eurolla per päivä. Se on halvin vaihtoehto tällä hetkellä. Ongelma on ajomatka. Nykyinen matka 500 km sopii alueellisiin kuljetuksiin.

Super U -liikkeiden jakelu käyttää kokonaan biokaasua. Biokaasuasemaan samalla tavoin investoineen Gémon kanssa aiomme käyttää biokaasua toimituksiin 52:een Länsi-Ranskassa sijaitsevaan myymälään maaliskuuhun 2023 mennessä.


Gaëtan myöntää: – Olen hyvin tietoinen siitä, ettei tällainen vaihtoehtoinen polttoaine sovi kaikille. Metanaattoreita ei riitä kaikille.

 

– Olemme hyvin tietoisia toimintamme ympäristövaikutuksista. Siksi olemme sitoutuneet käyttämään ympäristöystävällistä kuljetusta. Me kaikki elämme Maa-planeetalla ja olisi hienoa, jos voisimme välttää kaikkien sen luonnonvarojen kuluttamisen loppuun.

Wave Transportin toimitusjohtaja Michaël Fedaouche

Vielä yksi kysymys kahdelle omistajalle, ennen kuin sanomme näkemiin: mitä kuljettajat, näiden polttoaineiden parissa päivittäin toimivat, ajattelevat autojen muutoksista?

– Olemme tietysti kouluttaneet kuljettajiamme, Michaël toteaa. – Sähköpakettiautoa ei ajeta samalla tavoin kuin polttomoottorilla varustettua. Akkua pitää säästää. Watèan toimittamien tietojen ja sovelluksen ansiosta kuljettajat pystyvät hallitsemaan pakettiautonsa ajomatkaa.

– Kuljettajamme pitävät uusilla autoilla ajamisesta, Gaëtan jatkaa. – He todella arvostavat niitä, koska he ovat hyvin tietoisia ympäristöasioista.

Michaël päättää filosofisesti: – Olemme hyvin tietoisia toimintamme ympäristövaikutuksista. Siksi olemme sitoutuneet käyttämään ympäristöystävällistä kuljetusta. Me kaikki elämme Maa-planeetalla ja olisi hienoa, jos voisimme välttää kaikkien sen luonnonvarojen kuluttamisen loppuun.

vans switching alternative fuels small square

LÄHDE:

(1) Synteettinen dieselpolttoaine
(2) nestemäinen eläinjäte maatiloilta

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+