mag3 tnt header copy

Because I'm happy... Miten kuljetusliikkeiden omistajat pitävät kuljettajansa tyytyväisinä?

Julkaistu 17. lokakuuta 2021 - 6 minuutti(a) luettu

Kuorma-auton kuljettaminen on raskasta työtä, joka ei houkuttele tarpeeksi nuoria korvaamaan tuhansia vuosittain eläköityviä kuljettajia. Keskustelimme kolmen liikennöitsijän kanssa Puolassa ja Romaniassa, joissa kriisi on erityisen paha, siitä, miten he hankkivat ja pitävät kuljettajansa. 

 

Kuuntele podcast:

Kuorma-autonkuljettajan työn maine on kärsinyt paljon viime vuosina: ankarat työskentelyolosuhteet, pieni palkka, turvallisuusongelmat, jopa pelkkä imago. Taloutemme on siitä kuitenkin hyvin riippuvainen. Lähes kaikkea tavaraa kuljetetaan jossain vaiheessa tieliikenteessä. Kuorma-autojen kuljettamisesta on siksi elintärkeää tehdä jälleen houkutteleva ammatti! 
Jos kuljetusliikkeet haluavat onnistua rekrytoimaan nuoria kuljettajia, niiden on tarjottava kouriintuntuvia takuita ja etuja ammatin himmenneen imagon kirkastamiseksi. 

Kuljettajien hankkiminen ulkomailta


Uusien kuljettajien palkkaaminen ei ole aina helppoa. Usein se perustuu hyvin konkreettisten asioiden esiin tuomiseen. – Ensihaastattelun aikana keskustelemme työajoista, ekologisesta ajosta maksettavista bonuksista ja sen sellaisesta, kertoo Władysław Tworkowski(1), Puolan Przasnyszissa sijaitsevan kansainvälisen Montana-kuljetusliikkeen johtaja. – Palkan maksu ajallaan, vapaat viikonloput ja hyvin huolletulla kalustolla työskentely ovat uusien tulokkaiden tarkasti seuraamia asioita.
 
Koska alan kuva on kehno, kuljetusyritysten on kiinnitettävä tuplasti huomiota maineeseensa. – Kuljettajat kuulevat mielipiteitä matkan varrelta ja sana kiirii kauas. Aina voi mainostaa ammatti- tai aikakauslehdissä, mutta tosiasiassa kuljettajat tuovat lisää kuljettajia, myös Puolassa, Ostrołękassa, toimivan Glob Truckin omistaja Michał Jamka(2) selittää. – Jos kuljettaja kuulee, että työstä maksetaan kohtuullisesti ja se on hyvin organisoitua, jotta hän voi viettää enemmän aikaa kotona, se ratkaisee asian.

Perusteet kuljettajien tyytyväisyyteen


Sama pätee vanhojen kuljettajien pitämiseen firmassa: heille on tarjottava parhaat mahdolliset työskentelyolot ja osoitettava parasta mahdollista yrityskuvaa. – Nykyisin sekä kokeneet että nuoret kuljettajat arvostavat paljon työoloja yhtiössämme, romanialaisen Volanul de Aur -kylmäkuljetusyrityksen Dan Adrian Bejușcă(3) johtaja tiivistää. – Työvuorolistamme on joustava, kuljettajat saavat vapaapäiviä niitä tarvitessaan, ja maksamme bonuksia lauantaitöistä ja autojen siisteinä pitämisestä.
 
Hänen mukaansa myös hyvien suhteiden ylläpitäminen ja keskinäinen kunnioitus on tärkeä osa kuljettajien pitämisessä yhtiössä pitkällä aikavälillä. Puolalaisen Montanan Władysław lisää, että myös hyväkuntoiset autot vaikuttavat: – Työvuorojen lisäksi uudet kuljettajat kyselevät yleensä ajoautojen kunnosta, se on heille kaikkein tärkein asia. 
 
Tällaiset perusteet ovat erityisen tärkeitä, kun yritämme vakuuttaa nuoria kuljettajia tulemaan palvelukseemme tilanteessa, jossa länsieurooppalaisten kuljetusliikkeiden korkeammat palkat houkuttelevat heitä lähtemään muualle. – Nuoret kuljettajat ottavat vastaan, mitä puolalaiset kuljetusyritykset pystyvät tarjoamaan, mutta he pyrkivät aina löytämään paremmat olosuhteet, mikä on ymmärrettävää, Glob Truckin Michał Jamka toteaa. – Yritämme reagoida tilanteeseen parhaamme mukaan, mutta pikaratkaisua ei tällä hetkellä ole.
– Yrityksen luotettavuus ja hyvän työpaikan antama huolettomuus, itsetunto ja hyväkuntoiset kuorma-autot saavat kuljettajat pysymään palveluksessa pitkään, huomauttaa Dan Adrian Bejușcă.

Sukupolvikuilusta selviäminen


Kaiken lisäksi kuljetusyrittäjien on kiinnitettävä huomiota toiseenkin seikkaan, joka voi rikkoa tiimien tasapainon: nuorten kuljettajien ja kokeneiden kuljettajien väliseen kuiluun. Vakionopeussäätimien, etäisyystutkien ja telematiikan kaltaisten teknologiatyökalujen yleistyminen on mullistanut autolla ajamisen, mistä voi aiheutua sukupolvien välinen kuilu. – On helpompi tulla toimeen nuorten kuljettajien kanssa, he reagoivat helpommin ehdotuksiin esimerkiksi ekologisesta ajamisesta, josta saadaan säästöjä yritykselle, mainitsee Władysław. – Vanhemmat kuljettajat ovat aina tietävinään paremmin. – Telematiikan ansiosta näemme, missä kuljettajat ovat tehneet väärin, milloin he ovat jarruttaneet liian rajusti jne. Nuoret kuljettajat ovat avoimia tällaiselle, vanhemmat taas pahoittavat mielensä. Heidän mielestään kokemus riittää, teknologisia työkaluja he eivät tarvitse.
 
Toisaalta romanialaisen Dan Adrian Bejușcăn mukaan jokaisella on hänen kokemuksensa mukaan omat vikansa ja parhaat puolensa iästä riippumatta: – Sekä kokeneet että tuoreemmat kuljettajat ovat hyvin kiinnostuneita parantamaan taitojaan.” Yksi asia on varmaa: kuorma-autoala on aina kehittynyt, lihavien ja laihojen vuosien läpi, eikä sille näy loppua lähitulevaisuudessa.

 

mag3 tnt title

mag3 tnt photo

Käytä kannusteita

Ammattikuljettajille tulee jatkuvasti uusia määräyksiä ja käytäntöjä. Varmista, että heillä on vahvat perusteet noudattaa niitä, esimerkiksi antamalla bonuksia ekologisesta ajamisesta tai ajoneuvon hyvästä hoidosta.

 

Säilytä työrauha

Kuljettajien ja liikkeenjohdon välille voi syntyä ristiriitoja. Kaikki yrittäjät, joiden kanssa keskustelimme, mainitsivat kunnioituksen ja kuuntelemisen keskeisinä seikkoina, joilla vältetään tilanteiden kärjistyminen: varmista aina, että kuljettajat tuntevat tulevansa kuulluiksi, ja kerro avoimesti, ettei väärinkäsityksiä synny, älä pahenna tilannetta.

 

Säilytä turvallisuus

Koronaviruspandemia on altistanut erityisesti ammattikuljettajat. Suojaa kuljettajasi harmeilta kaikin tarpeellisin keinoin ja anna heidän käyttöönsä kaikki teknologiset apuvälineet, jotka mahdollistavat mahdollisimman turvallisen ajon.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+