online header

Miten kuorma-auton kuljettajan elämää voi yksinkertaistaa? Kuorma-automaailma jatkuu verkossa!

Julkaistu 31. maaliskuuta 2022 - 10 minuutti(a) luettu

Kuten kaikki meistä, myös kuorma-autonkuljettajat luottavat kaikissa tilanteissa älypuhelimiinsa. Älypuhelimet helpottavat työtä ja auttavat yhteyden ylläpitoa rakkaisiin, ne viihdyttävät vapaa-aikana – niistä on tullut erottamaton osa kuljettajien elämää. Kysyimme kahdelta verkossa toimivalta kuljettajalta netin käytöstä ajomatkoilla.


Kuuntele podcast:

online portrait

Dimitri Godard, joka tunnetaan myös rekkamies-Dimitrinä, on kotoisin Normandiasta, Ranskasta. José Manuel Rivas on kotoisin Espanjan Galiciasta

Saammeko esitellä: Dimitri Godard - joka tunnetaan myös nimellä ”rekkamies-Dimitri” - 22-vuotias kuorma-autonkuljettaja Normandiasta, Ranskasta. Nuoresta iästään huolimatta hän on tahkonnut teitä jo viiden vuoden ajan ja ollut innostunut kuorma-autoista lapsesta asti. 

Esitellään myös José Manuel Rivas, joka on 26-vuotias kuorma-autonkuljettaja Galiciasta, Espanjasta ja työllistänyt itsensä viimeksi kuluneiden 3 vuoden ajan. 

Apit helpottavat kuljettajan elämää 

Tiedusteltuamme heiltä älypuhelimien käytöstä ajomatkoilla kumpikin myönsi, ettei tulisi enää toimeen ilman älypuhelintaan. ”Ilman appeja työmme olisi huomattavasti vaikeampaa. Käytän niitä melkein joka päivä, ja suosittelen niitä muillekin kuljettajille”, Dimitri toteaa.

José on aivan samaa mieltä: ”Ilman puhelinta työnteosta ei tule mitään. Puhelimessa on kaikki. Siihen saan ajotilaukset. Osalla kuljetusliikkeistä on omat sovellukset, joilla voidaan seurata toimitusta ja autoa. Teen puhelimen alustoilla 60 prosenttia työstäni. Sitä tarvitaan nykyisin kaikkeen. Se helpottaa arkea ja työtä huomattavasti.” 

Mitkä sovellukset siis auttavat heitä työskentelemään tehokkaammin? Selvitetäänpä asiaa. 

Josén eniten käyttämä sovellus on WhatsApp. Maailman käytetyin viestinlähetyspalvelu on perussovellus, jota ilman hän ei tule toimeen. ”Logistiikka-alustat lähettävät viestit WhatsAppilla. Kaikki lähetetään WhatsAppilla, kaikki tallentuu ja säilyy siellä.” 

Toinen pakollinen sovellus on Josén mielestä Google Maps. Kun hänelle ilmoitetaan nouto- tai toimituspaikka, hän paikantaa osoitteen helposti Googlen karttojen avulla. Se, mihin on tarkoitus ajaa, on varsin tärkeä tieto kuljettajalle, joten tämä appi on toinen välttämättömyys.

 Dimitrin mukaan Truckfly on hänen suosikkinsa. Se on suunniteltu auttamaan kuljettajia löytämään polttoainetta, ruokaa, pysäköintialueen, suihkun, wifi-pisteen jne. Se sisältää yli 60 000 laitosta, esim. 34 000 pysäköintialuetta ja 10 000 ravintolaa.

”Käytän sitä päivittäin. Esimerkiksi iltaisin ravintolan löytämiseen, koska kaipaan pieniä mukavuuksia: ruokaa, suihkun, wc:n... saan kaikki tarvitsemani tiedot yhdestä paikasta.”

 José Manuelille tärkeisiin sovelluksiin kuuluu myös Volvo Connect, onhan hänen autonsa Volvo. ”Kun saavun päämäärään illalla, tarkistan sovelluksesta dieselin kulutuksen, matkan keston, miten tehokkaasti olen ajanut... olenko jarruttanut useammin vai harvemmin kuin yleensä... Appi kertoo minulle kaiken tuon.”

 Kaikkien liikkujien tavoin Dimitri haluaa välttää ajanhukan liikenteessä, joten hän käyttää Sytadin-sovellusta, kun hänen on pyörittävä Suur-Pariisin ympärillä. Ranskan viranomaisten kehittämä sovellus ja verkkosivusto tarjoavat tietoa liikennetilanteesta Île-de-Francen alueella. ”Yhä useampi kuljettaja käyttää sitä, sillä kaikki tietävät, että Pariisin kiertäminen on erityisen vaikeaa. Pariisissa ruuhkan tuntee siitä, että joutuu siihen, mutta sitä ei tiedä, milloin siitä pääse ulos... Aika on tiukalla, sitä ei ole varaa hukata.” 
 

”Ilman appeja työmme olisi huomattavasti vaikeampaa. Käytän niitä melkein joka päivä, ja suosittelen niitä muillekin kuljettajille”
Dimitri Godard


Kuljettajat pitävät yhteyttä ajomatkoillaan sovellusten avulla 

Ajan säästämisen ja tärkeiden tietojen saannin lisäksi aina mukana kulkevasta, verkossa toimivasta laitteesta on kuljettajalle se hyöty, että he saavat yhteyden kavereihin ja rakkaisiin, jolloin pitkiä poissaoloja on helpompi sietää.

 ”WhatsApp pitää minut yhteydessä ystäviin, työkavereihin, perheeseen...”José Manuel tiivistää. ”Kun pidän taukoa, voin soittaa videopuhelun kaverille.”

 Apit ovat hyödyllisiä myös yhteydenpidossa muihin kuljettajiin, yleensä sosiaalisen median kautta, kuten kohta näemme. Lisäksi Dimitristä on hienoa jakaa elämää tien päällä koskevia julkaisuja, joista hän on innostunut. 

Työkalut tarjoavat kuljettajille myös viihdettä 

Yhteyden saaminen toisiin ei ole ikinä ollut näin helppoa, mutta kuljettajan osana on yleensä viettää luppoaikaa yksinään. Siksi viihdekin on tarpeen. ”Joskus kuormausta joutuu odottelemaan neljästä viiteen tuntia, ja ajankulua on löydettävä”, toteaa José Manuel. ”Omassa autossani soi YouTube, Spotify tai joku muu. Ja aina voi katsoa Netflixiä ja HBO:ta telkasta. Kun odotan kuormausta tai purkua, katson jotain sarjaa tai elokuvan ajankuluksi.”

 Aina voi tietysti kuunnella myös podcasteja, joita yhä useammat kuljettajat tilaavat – kuten Michelin for My Business! (saatavuus: Spotify, Deezer, Apple Podcasts ja Google Podcasts). 
 

"Tarinoita, joissa kuormaan, puran, elän arkea. Monta kertaa kollegat huomaavat ne ja kertovat: ”Minäkin olen täällä, tehdäänkö jotain yhdessä”. Näin voi keskustella muiden kanssa, vaikka heitä ei näekään joka päivä."

José Manuel Rivas


Sosiaalisen median merkitys kuorma-autonkuljettajille 

Kuten sanottu, yksi älypuhelimien kuljettajille tärkeimmistä käyttötarkoituksista on yhteydenpito sosiaalisen median avulla. Milleniaalina Dimitri on luontaisesti ottanut digitaaliset työkalut ja sosiaalisen median osaksi päivittäistä työtään – hänellä on jopa oma YouTube-kanavansa, jossa on kymmeniä videoita ja jolla on liki 17 000 tilaajaa. Hän aloitti (ranskankielisen) truckvlogin vuonna 2018. Siellä hän kertoo iloistaan, ongelmistaan, vinkeistään ja neuvoistaan. ”Se on tarkoitettu kaikille, jotka ovat kiinnostuneet kuorma-autojen maailmasta. Julkaisin ensimmäisen videoni vuonna 2014. Tein sen huvikseni, en aikonut perustaa mitään. Kun julkaisin toisen videoni, työskentelin jo kuorma-autonkuljettajana. Olin filmannut tunnelia, koska pidän tunneleista. Nyt näytän videoissa kaikkia työn eri puolia: tietä, toimituksia, kuormauksia. Hyviä puolia ja huonoja puolia, koska kaikki ei ole pelkkää ilonpitoa ja hauskaa.”

Kaiken kaikkiaan kuorma-autonkuljettajat suuntaavat sosiaalisessa mediassa erityisesti Facebook-ryhmiin. Ryhmiä on lukemattomia kuljetuslajien, kiinnostusten, kielien ja alueiden mukaan. ”Facebookin ryhmissä joku aina kysyy jotain. Yritämme auttaa, jos vain osaamme,” selittää José Manuel. ”Joku voi kysyä, voiko kuorman purkaa sinne tai tänne, mikä reitti on paras... Ihmiset kommentoivat ja keskustelevat niissä. Espanjassa on yksi erityinen ryhmä, ”Jóvenes del Camión” (suomeksi ”Kuorma-autojen nuoret”). Siellä vaihdetaan mielipiteitä kuljettajien kesken ja autetaan toisia. Meillä on myös WhatsApp-ryhmä.”

 Dimitri on samaa mieltä: ”Facebookista löytyy eniten kuorma-autonkuljettajia. Tiedot leviävät sitä kautta. Kuulun moniin ryhmiin, koska niistä löytää aina jotain hyödyllistä ja niissä käyttäydytään yleensä erittäin ystävällisesti. Käyn joskus syömässä Facebook-ryhmän kautta tutustumieni henkilöiden kanssa; kyllä se yksin syömisen voittaa,” hän heittää. 

 Mitä sanottavaa hänellä on toisesta suositusta sosiaalisen median kanavasta? Vaikka Instagram ei ole vielä Dimitrin suosikki, hänellä on siellä 1 800 seuraajaa – löydät hänet tunnuksella @dimitridotr.

”En postaile paljon, ainoastaan kuvia kuorma-autostani ja maisemista, joita tulee vastaan... Tarinoina jaan tien päällä työskentelyn hyvät ja huonot puolet.

Instagramissa on paljon kuljettajia, mutta huono puoli on, ettei siellä ole ryhmiä, joissa voisi jakaa kuvia ja julkaista uutisia, kuten Facebookissa. Se on yksilölähtöisempää.”


Josélla on vain 340 seuraajaa yksityistilillään käyttäjänimellä @Rivas_gf, mutta hän julkaisee tarinoita lähes joka päivä. ”Tarinoita, joissa kuormaan, puran, elän arkea. Monta kertaa kollegat huomaavat ne ja kertovat: ”Minäkin olen täällä, tehdäänkö jotain yhdessä”. Näin voi keskustella muiden kanssa, vaikka heitä ei näekään joka päivä.” 
 

LÄHTEET

* Dimitri Godardin haastattelu 13.9.2021. 
* José Manuel Rivasin haastattelu 9.11.2021 

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+