eurotruck header

Euro Truck Simulator 2: kuorma-autonkuljettajan elämästä tuli peli

Julkaistu 31. maaliskuuta 2022 - 10 minuutti(a) luettu

Rekkakuskit ovat liikkeellä yksinään, hoitavat hankalia tilanteita, tutustuvat uusiin paikkoihin – ja heidät nähdään eräänlaisina arjen sankareina. Kun kirjaimellisesti miljoonat ihmiset ympäri maailmaa tarttuvat haasteeseen pelata roolipeliä kukin omassa sankarifantasiassaan, myös brändit lähtevät mukaan toimintaan.

eurotruck portrait

SCS Softwaren toimitusjohtaja Pavel Sebor ja Euro Truck Simulator 2 -pelin luoja ja Michelinin maailmanlaajuisen brändilisensoinnin markkinointi- ja viestintäjohtaja Mike Lawton

Todellisten brändien vankkumattomat kannattajat

Siltä varalta, ettet ole vielä kuullut nopeasti suosituksi tulleesta Euro Truck Simulator 2:sta: tässä videopelissä pelaajat pääsevät oman raskaan rekkansa ohjauspyörän taakse. He aloittavat vasta palkattuina kuljettajina, tehtävänään rahdin perille saaminen. Edistyessään pelissä, joka kuljettaa heidät kuuluisien kaupunkien ja kuvankauniiden tieosuuksien halki, heidän kuormansa kasvavat, he edistyvät urallaan ja perustavat mahdollisesti oman yrityksen ja johtavat koko kuljetuskalustoa. Pelin kaikissa vaiheissa he voivat kustomoida omia ajoneuvojaan.

Kun Euro Truck Simulator 2 lanseerattiin, meidän piti luoda paljon sisältöä todella nopeasti”, muistelee SCS Softwaren toimitusjohtaja Pavel Sebor(1). Tämän seurauksena pelin aiemmista versioista puuttui paljon yksityiskohtia, jotka ovat mukana nyt markkinoilla olevassa aidonnäköisessä versiossa. Innokkaimmatkin fanit ovat päivittäneet odotuksensa uudelle tasolle. ”Mitä todenmukaisemmaksi me peliä kehitämme, sitä paremmin pelaajamme viihtyvät”, hän tiivistää. He eivät halua ajaa kuorma-autoa keksityllä tuotenimellä tai keksityllä renkaan nimellä. He haluavat pelata peliä tuntemillaan ja rakastamillaan tuotemerkeillä."

”Pelaajat eivät halua ajaa kuorma-autoa keksityllä tuotenimellä tai keksityllä renkaan nimellä. He haluavat pelata peliä tuntemillaan ja rakastamillaan tuotemerkeillä."

Paul Sebor, SCS Softwaren toimitusjohtaja ja Euro Truck Simulator 2:n luoja

Tästä syytä Michelinin kaltaiset tuotemerkit ovat nousseet keskeiseen asemaan tässä menestystarinassa. ”Yhteistyömme alkoi seitsemän vuotta takaperin”, Mike Lawton tarkentaa. Hän on Michelinin maailmanlaajuisen brändilisensoinnin markkinointi- ja viestintäjohtaja(2). ”Kokemus on hyödyttänyt molempia osapuolia”, hän lisää. ”Jaamme teknistä tietämystämme ja panostamme SCS Softwaren kanssa, mikä lisää heidän pelinsä uskottavuutta. Suhde perustuu kokonaisuudessaan aitouteen ja antaa pelaajille aidon tuntuman tuotteeseemme. Mekin hyödymme siitä, koska pystymme viestimään kohdekäyttäjiemme kanssa kaikilla eri tavoilla. Fanimme sitoutuvat brändiin voimakkaammin kuin koskaan ennen.”

eurotruck img1


Yksilöllistäminen on tärkeää

”Tuunauksen osuus on tärkeä”, Sebor sanoo. ”Pelissämme kuorma-autot ovat kuin valtavia barbienukkeja – niille voi vaihtaa peilejä, muotoilua, lisätä spoilereita – on tärkeää, että ihmiset voivat päättää, miltä heidän kuorma-autonsa näyttää.” Aidosti kokonaisvaltaista kokemusta etsivät pelaajat voivat ostaa Michelin Fan Packin. Lisäosa sisältää erittäin yksityiskohtaisen valikoiman kuorma-autonrenkaita, josta pelaaja voi valita käyttötarkoitukseen sopivat renkaat. ”Pelin aitous nousee uudelle tasolle”, Lawton muistuttaa. Fan packin avulla pelaajat voivat maalata rekkansa Michelinin tunnusväreihin eli sinikeltaiseksi, lisätä Michelin lisensoimia tuotteita, kuten lippiksiä, kylmälaukkuja ja ilmanraikastimia ohjaamon sisustukseen ja tietysti asettaa Michelinin ikonisen maskotin, Michelin-ukon, kuorma-autonsa katolle.

”Brändimme on elänyt ihmisten mukana. Brändimme kannattajat ovat kasvaneet Michelin-ukon kanssa ja se on ollut heidän mukanaan leikeissä!"

Mike Lawton, Michelinin maailmanlaajuisen brändilisensoinnin markkinointi- ja viestintäjohtaja


Michelin on äänestetty yhdeksi maailman parhaista ja tunnistettavimmista brändeistä useita eri kertoja, joten ei ole yllätys, että fanipakkausta on ladattu yli 600 000 kertaa sen tultua myyntiin tammikuussa 2017. ”Brändimme on elänyt ihmisten mukana. Brändimme kannattajat ovat kasvaneet Michelin-ukon kanssa ja se on ollut heidän mukanaan leikeissä! Meidän brändimme on ollut koko ajan mukana ihmisten elämän varrella”, Lawton tiivistää. ”Brändiämme pidetään luottamuksen arvoisena ja aidosti uskottavana.”

eurotruck img2


Seuraavalle tasolle

Vuosien varrella on tapahtunut asia, jota Lawson kuvaa "todellisuuden luonnolliseksi evoluutioksi". Hän selittää: ”Ensimmäiseen todellisuuteen riitti Michelin-merkkinen rengas pelissä. Myöhemmin pelaajat ovat pystyneet valitsemaan haluamansa rengastyypin ja asentamaan autoonsa merkkituotteet.”

”Minulle seuraava taso tarkoittaa todellisuuden lisäämistä kokemukseen. Tämä ei tarkoita vain brändin läsnäoloa, vaan sen tuomaa lisäarvoa osoittamaan, että Michelin tarjoaa pitkäikäisyyttä ja turvallisuutta”, Lawton sanoo. Kokemusta syventämällä peliin voidaan esimerkiksi yhdistää todellinen suorituskyky ja turvallisuusnäkökohdat. Esimerkkeinä vierintävastus ja jarrutusmatka märillä pinnoilla, jotka riippuvat suuresti paitsi renkaan sisäisestä teknologiasta myös käyttäjien tavasta paineistaa ja huoltaa renkaitaan.

”Toivottavasti pelissä menestymiseen tarvittavien huoltokäytäntöjen ottaminen käyttöön kannustaa kuljettajia omaksumaan samat käytännöt myös päivittäisissä rutiineissaan.”

Mike Lawton, Michelinin maailmanlaajuisen brändilisensoinnin markkinointi- ja viestintäjohtaja


Lawton toivoo tämän kehityksen näkyvän myös toimintatapoina oikeassa maailmassa. Toivottavasti pelissä edistymistä helpottavien huoltokäytäntöjen omaksuminen kannustaa kuljettajia ottamaan samat käytännöt käyttöön myös päivittäisissä ajorutiineissaan. Haluamme heidän tarkistavan rengaspaineet ja hoitavan renkaita asianmukaisesti, jotta niiden turvallisuus ja polttoaineenkulutus pysyvät parhaina koko elinkaaren ajan.”

Seborin mielestä tulevaisuus painottuu kysyntään vastaamiseen. ”Relevanttina vaihtoehtona ja teknologisten prosessien eturintamassa pysyminen on loputon haaste. Työmme ei ole ikinä valmis!” hän muistuttaa. ”Lisätäänkö peliin tien poikki juokseva peura vai uusi maisematie... lisättäviä ominaispiirteitä riittää ja fanit haluavat aina uutta. Nopea, jatkuva kasvu vaatii paljon, mutta ongelmana se on innostava.”

Euro Truck Simulator 2: Michelin Fan Pack DLC -päivitys!


Numeroina: Euro Truck Simulator 2

  • Lanseerattu v. 2012
  • 7 tärkeintä kuorma-automerkkiä
  • 9 Michelin-rengasta valikoimassa
  • 7 kustomoitavaa Michelin-ohjaamovarustetta
  • 97 % Steam-pistemäärä vuonna 2021
  • 79 % Metacritic-pistemäärä vuonna 2019


Päähuomio… nykyiseen Michelin Fan Pack -pakkaukseen

Euro Truck Simulator 2:n pelaajat voivat valita neljästä Michelin-renkaiden luokasta varustaakseen ajoneuvojaan.

Euro Truck Simulator 2: Michelin Fan Pack DLC Update

eurotruck box1

PITKILLE KULJETUSMATKOILLE TARKOITETUT POLTTOAINE- JA CO2-TEHOKKAAT RENKAAT

X® LINE™ ENERGY™ Z2 / D2- ja X® LINE™ ENERGY™ F/Z/D/T -renkaat tarjoavat erinomaisen vierintävastuksen, joka on ihanteellinen pitkillä ajomatkoilla, ja samalla ne säästävät rahaa ja ympäristöä.


MONIPUOLISEEN AJOON TARKOITETUT POLTTOAINE- JA CO2-TEHOKKAAT RENKAAT

MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ Z/D -rengassarja varmistaa optimaalisen polttoaineenkulutuksen tarvitsematta tinkiä käyttöiästä. Nämä monikäyttöiset renkaat ovat turvalliset maanteillä ja moottoriteillä kaikkina vuodenaikoina.

eurotruck box2


eurotruck box3

PITKÄIKÄISYYTTÄ TIEN PÄÄLLÄ

MICHELIN X® MULTI™ F/D/T/Z- ja MICHELIN X® MULTI™ T2 -renkailla on erinomainen kilometritulos, ja ne tarjoavat monikäyttöisyyttä ja pitkäikäisyyttä maanteillä ja moottoriteillä kaikissa sääolosuhteissa.


RASKAAT KUORMAT

Vankkarakenteiset MICHELIN X Multi HD D/Z , MICHELIN X Multi HL-T- ja MICHELIN X Multi HL-Z -renkaat ovat erittäin vaurionkestävät ja soveltuvat raskaille kuormille, niiden potentiaalinen kilometritulos on suuri, samoin turvallisuus kaikkina vuodenaikoina.

eurotruck box4


Lähteet

(1) Pavel Seborin haastattelu 7.10.2021.
(2) Mike Lawtonin haastattelu 11.10.2021.
* ”Euro Truck Simulator 2” on SCS Software s.r.o.:n rekisteröity tavaramerkki. Kaikki muut pelin ajoneuvoissa esiintyvät tuotenimet, tavaramerkit, rekisteröidyt merkit, logot ja symbolit ovat oikeiden omistajiensa omaisuutta.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+