post ontheroadwith online strategy herobanner
Ennen kuin ryhdymme nykyisin mihinkään, haluamme heti ”googlettaa sen” – ja niin tekevät sinun asiakkaasikin. ”Hyperdigitaalisessa maailmassa” yrityksen vahva läsnäolo verkossa on ratkaiseva tekijä. Tapasimme kolme kuljetusliikkeen omistajaa ja keskustelimme verkkostrategiasta: suurimmassa konsernissa on 1 000 työntekijää, kahdessa pienemmässä alle 20. He jakavat kokemuksiaan ja vihjeitään meille. Lataa tiivistelmä jutun lopusta!
bloc titre description online strategy 1
Thierry Mazet* on toimitusjohtaja Groupe Mazet -konsernissa, joka on Montélimarin kaupungissa (Auvergne-Rhône-Alppien alueella) toimiva ranskalainen perheyritys. Hänen tyttärensä Deborah Mazet on L’Agence D -viestintätoimiston tj. Deborah’n toimisto auttoi Transport Mazet’ta luomaan 360°:n viestintästrategian.
Groupe Mazet nousee hakutuloksissa aivan kärkeen raskaisiin kuljetuksiin soveltuvien yritysten joukossa. Sehän tarkoittaa, että läsnäolonne verkossa on oikein onnistunut. Minkä neuvon haluaisit antaa muille?
Deborah Mazet: Epäilemättä aivan aluksi on aina luotava strategia. Asiakkaat saavat nykyisin hyvin selvän kuvan jokaisesta palveluntarjoajasta sen mukaan, mikä yrityksen maine internetissä on. Siksi meidän on ehdottomasti laadittava kirkas digitaalinen strategia, jossa on selvät tavoitteet. Tarkoituksena on tehdä tunnetuksi itseämme – niin tuleville asiakkaille kuin työntekijöillekin – ja palvelujamme sekä ennen kaikkia näyttää yrityksemme arvot käytännössä.
Mitkä arvot teille ovat tärkeitä?
Thierry Mazet: Se, että olemme perheyritys, kertoo meistä paljon sekä palveluntarjoajana että työnantajana. Pyrimme pitämään tämän keskeisenä osana läsnäoloamme verkossa ja yhtenä pilarina kohdennetun digitaalisen viestinnän strategiassa. Sen avulla pystymme luomaan suhteet asiakkaisiin ja työntekijöihin.
Mistä osista yrityksenne läsnäolo verkossa koostuu?
T.M.: Noin vuosi sitten julkaisimme verkkosivustomme kolmannen version. Ensimmäinen lanseerattiin, kun internet yleistyi, ja uudistimme sen kymmenisen vuotta sitten. Nykyinen versio on näkyvin tulos uudistuksesta, jossa päivitimme koko brändimme: visuaalisesti, viestinnällisesti ja tietysti myös verkossa. Julkaisemme myös LinkedIn- ja YouTube-alustoilla.
Miksi valitsitte nämä sosiaaliset mediat?
D.M.: Digitaalistrategiamme on B2B-suunnattu, joten on järkevintä vaikuttaa LinkedInissä. Julkaisemme säännöllisesti uutisia kuljetusalalta tai omasta toiminnastamme. Hiljattain esimerkiksi jaoimme lyhyitä dokumenttielokuvia, jotka Ranskan valtiollisen television France 3 -kanava oli tuottanut yrityksestämme. Lisäksi kannustamme työntekijöitämme julkaisemaan uutisia konsernista tai heidän omasta työstään. YouTube-sivulla pyörii meidän yritysvideomme ja toinen, jossa esitellään muutamia työntekijöitämme. Se on erinomainen rekrytointilähde.
Totesin äsken, että Groupe Mazet nousee erinomaisen hyvin esiin Googlessa. Miten onnistuitte siinä?
T.M.: Perustimme Google My Business -lomakkeita, joiden avulla asiakkaamme löytävät meidät helposti ja jotka vievät verkkosivustoomme. Verkkosivuston laajamittainen hakukoneoptimointi** hoidetaan omissa tukitoiminnoissamme, ja siinä painotetaan lukuisten hakusanojen käyttöä hakukoneluokituksen tehostamiseksi. Sekin, että verkkosivustollamme on useita lehtijuttuja, auttaa optimoinnissa. Prosessi on jatkuva, ja parantelemme sitä jatkuvasti. Tällä hetkellä emme käytä maksullista hakukoneoptimointia.
Onko teillä asiantuntijan vihjeitä aloitteleville yrityksille?
D.M.: Yksi suurimmista virheistä on, että julkaistaan vain julkaisemisen vuoksi. On tärkeää keskittyä laatuun, ei määrään. Tämä koskee paitsi sitä, missä julkaisee, myös sitä, milloin ja mitä julkaisee. Meidän painopisteenämme ovat juuri LinkedIn ja YouTube, ja jaamme uutisia, jotka saattavat kiinnostaa meitä ja asiakkaitamme. Päämääränä on näkyä mutta aidosti. Tärkeintä on esitellä johdonmukaisesti omia arvojamme ja ennen kaikkea seurata konsernin kokonaisvaltaista identiteettiä.
* Thierry ja Deborah Mazet haastattelussa 26.5.2021.
** Hakukoneoptimoinnissa kohennetaan verkkosivuston liikenteen laatua ja määrää hakukoneista verkkosivustoon tai yksittäiselle sivulle.
arrow highlight yellow
Groupe Mazet -kortti
Head office: Montelimar (Auvergne – Rhône-Alpes region – France)
Perustettu: 1923
1 200 rekisteröityä ajoneuvoa
1 000 työntekijää
post ontheroadwith online strategy title2 v2
Knorr Transporte on pieni saksalainen perhevetoinen kuljetusliike, joka keskittyy kivimurskaan ja rakennusmateriaaleihin. Volker Knorr johtaa yritystä isänsä kanssa. Hän vastasi kysymyksiimme kuorma-autossaan matkalla asiakkaan luo.
Onko digitaalinen markkinointistrategia mielestäsi välttämätön liiketoiminnan kehittämiselle?
Kyllä on. Mainonta on ratkaisevan tärkeää. Yksinkertaistettuna: ”Mainosta tai kuole!” Knorr Transporte osti aikoinaan ilmoitustilaa paikallisista sanomalehdistä, mutta sillä strategialla ei enää pärjää. Käytämme nykyään viestintätoimistoa, joka laatii digitaalisen markkinointistrategiamme.
Mikä on päämääränne?
Läsnäolomme verkossa tähtää pääasiassa uusasiakashankintaan ja palvelujemme tunnetuksi tekemiseen.
Kun nyt puhutaan verkosta, oletteko sosiaalisessa mediassa?
Kyllä, ensisijaisesti Facebookissa. En pidä Twitteriä ja Instagramia kovin merkittävinä. Tunnetuin sosiaalinen B2B-media LinkedIn ei myöskään sovellu meille.
Miten sitten käytätte Facebookia?
Emme käytä maksettua mainontaa vaan esittelemme yritystämme, jaamme kuvia ym. Osa videoistamme kerää jopa 70 000–80 000 katsojaa! Yli 100 000 klikkausta ei myöskään ole harvinaista.
Kerro, miten houkuttelette mahdolliset asiakkaat verkkosivustollenne? Käytättekö hakukonemainontaa** tai -optimointia?
Hakukonemainonta** ja hakukoneoptimointi ovat tietenkin tärkeä osa digitaalistrategiaamme. Viestintätoimistomme hoitaa nämä toiminnot kokonaisuudessaan. Google Analyticsilla seurataan suorituskykyindikaattoreita, ja toimiston asiantuntija analysoi avainlukuja säännöllisesti.
Kertoisitko meille verkkostrategianne vuosibudjetin?
Vuotuiset kokonaiskustannukset yhtiön läsnäolosta verkossa ovat jotakuinkin 3 000 euroa (Google-mainonta, verkkosivuston ylläpito jne.).
Voitko antaa jotain keskeisiä neuvoja?
Virheistään oppii aina. Liika viestintä omasta liiketoiminnasta ei esimerkiksi johda pitkälle. Muista, että myös kilpailijat seuraavat oman yrityksesi toimintaa verkossa. Eli asiakkaiden nimiä ei pidä mainita ja yksityiskohtaisia tietoja saa päästää julkisuuteen vasta sopimuksen päätyttyä. Positiiviset vaikutukset kumoavat joka tapauksessa negatiiviset!
* Volker Knorrin haastattelu xx.5.2021.
** Hakukonemainonta tarkoittaa suoraa mainontaa Googlessa tai muussa hakukoneessa. Siitä käytetään myös nimeä pay-per-click-maksumalli.
arrow highlight yellow
KNORR-kortti
Pääkonttori: Karlstadt (Baijeri – Saksa)
Perustettu: 1949
Erikoisala: Sementtisäiliöauto ja kippilava-auto
8 kuorma-autoa
10 työntekijää
https://www.knorr-transporte.de/
bloc titre description online strategy 2
Stéphane Fallot hallinnoi 16 kuorma-autosta koostuvaa kuljetuskalustoa. Hän omistaa Montpellier’ssä Etelä-Ranskassa toimivan FAST :n. Hän kertoo meille, miksi yrityksellä ei vielä ole verkkosivua vaan Facebook-sivu, jolla on lähes 14 000 seuraajaa.
Miksi perustit Facebook-sivusi?
Perustin FAST:n Facebook-tilin viisi vuotta sitten. Jaan sillä pääasiassa kuvia kuorma-autoista. Sillä ei ole kaupallista tarkoitusta. Se on lähinnä sosiaalinen työkalu, jolla kerron innostuksestani kuorma-autoihin koko harrastajien yhteisölle. Yksi julkaisuni sai peräti 240 000 tykkäystä. Olen yhteisön vetäjä, käytän siihen 5–6 tuntia kuukaudessa ja julkaisen kuvia joka toinen päivä.
Käytätkö yritystoiminnassasi muita sosiaalisia medioita?
En ollenkaan. Minulla on henkilökohtainen LinkedIn-tili. Julkaisin viime vuonna ensimmäisen koronasulun aikana tiheään ja arvostan todella verkkoyhteisön solidaarisuutta.
Miksi päätit olla perustamatta verkkosivustoa?
Minusta verkkosivustot ovat rajoittavia. Toimin alalla, joka on digitalisoitunut hitaasti, eivätkä monet ole vielä valmiita tähän muutokseen – vaikka olemmekin erittäin tiiviisti yhteydessä keskenämme. Viestimme paljon matkapuhelimilla. Katseeni on tulevaisuudessa. Tiedän, että vauhti kiihtyy.
Miten kehität liiketoimintaasi?
Meidän alallamme sana leviää nopeasti. Toistaiseksi se riittää minulle.
* Stéphane Fallot’n haastattelu 31.5.2021
arrow highlight yellow
FAST-kortti
Pääkonttori: Montpellier – Oksitanian alue – Ranska
Perustettu: 2006
Erikoisala: kylmäkuljetukset
16 kuorma-autoa
20 kuljettajaa
Facebook page: https://www.facebook.com/FAST-1291588937541474
5 VIHJETTÄ YHTIÖSI VERKKONÄKYVYYDEN TEHOSTAMISEEN
Brändin tunnettuvuuden ja verkkonäkyvyyden lisääminen on markkinointistrategian keskeinen osa. Digitaalisen brändin kehittäminen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta budjetin ei tarvitse olla iso.
michelin site blocs texte astuces copie 2
Luo oma verkkosivustosi maksutta
Verkkosivusto on yrityksesi henkilöllisyys verkossa. Asiakkaasi odottavat, että olet verkossa, että he löytävät tietoja sinusta, palveluistasi, arvoistasi ja jopa työtarjouksiasi.
Verkkosivuston perustaminen käy nykyisin nopeasti käyttämällä työkaluja, esimerkkeinä Webflow tai perinteisempi WordPress. Kumpikin tarjoaa käyttökelpoisia mallipohjia ja voidaan räätälöidä yrityksesi tarpeiden mukaan.
michelin site blocs texte astuces2
Muista orgaaninen hakuliikenne (hakukoneoptimointi)
Orgaaninen hakuliikenne on olennaista, jos haluat parantaa näkyvyyttäsi hakukoneissa. Tällainen näkyvyys houkuttelee liikennettä yrityksesi verkkosivustolle. Uutisten säännöllinen julkaiseminen verkkosivustolla kutsuu Googlen indeksoimaan sen uudet sisällöt.
michelin site blocs texte astuces3
Julkaise ja jaa säännöllisesti
Sinun ei tarvitse olla toimittaja julkaistaksesi säännöllisesti ja ilmoittaaksesi tietoja omasta yhtiöstäsi tai toimialastasi. Sanotaan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa... julkaise siis pelkkä valokuva! Säännöllisesti julkaistu sisältö tuottaa linkkejä verkkosivustosi eri sivuille, ja tällöin vältetään ”tyhjille sivuille” päätyminen. Näin voit nostaa helposti sivuja, jotka sijoittuvat heikosti hakukoneissa.
michelin site blocs texte astuces5
Valitse oikea sosiaalinen media
Pienyrittäjien suurin virhe sosiaalisessa mediassa on usein tilien perustaminen jokaiselle alustalle samalla kertaa. Älä hukkaa aikaa! Aloita sen sijaan heti LinkedInillä, joka on tunnetusti suurin ammatillinen yhteisö, jonka sosiaalista mediaa käyttää kuukausittain 310 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night