Miksi sinun yrityksesi tarvitsee verkkostrategian

Julkaistu 1. syyskuuta 2021 - 5 minuutti(a) luettu

Ennen kuin ryhdymme nykyisin mihinkään, haluamme heti ”googlettaa sen” – ja niin tekevät sinun asiakkaasikin. ”Hyperdigitaalisessa maailmassa” yrityksen vahva läsnäolo verkossa on ratkaiseva tekijä. Tapasimme kolme kuljetusliikkeen omistajaa ja keskustelimme verkkostrategiasta: suurimmassa konsernissa on 1 000 työntekijää, kahdessa pienemmässä alle 20. He jakavat kokemuksiaan ja vihjeitään meille. Lataa tiivistelmä jutun lopusta!

bloc titre description online strategy 1

bloc titre description online strategy 1

Thierry Mazet* on toimitusjohtaja Groupe Mazet -konsernissa, joka on Montélimarin kaupungissa (Auvergne-Rhône-Alppien alueella) toimiva ranskalainen perheyritys. Hänen tyttärensä Deborah Mazet on L’Agence D -viestintätoimiston tj. Deborah’n toimisto auttoi Transport Mazet’ta luomaan 360°:n viestintästrategian.

Groupe Mazet nousee hakutuloksissa aivan kärkeen raskaisiin kuljetuksiin soveltuvien yritysten joukossa. Sehän tarkoittaa, että läsnäolonne verkossa on oikein onnistunut. Minkä neuvon haluaisit antaa muille?

Deborah Mazet: Epäilemättä aivan aluksi on aina luotava strategia. Asiakkaat saavat nykyisin hyvin selvän kuvan jokaisesta palveluntarjoajasta sen mukaan, mikä yrityksen maine internetissä on. Siksi meidän on ehdottomasti laadittava kirkas digitaalinen strategia, jossa on selvät tavoitteet. Tarkoituksena on tehdä tunnetuksi itseämme – niin tuleville asiakkaille kuin työntekijöillekin – ja palvelujamme sekä ennen kaikkia näyttää yrityksemme arvot käytännössä.

Mitkä arvot teille ovat tärkeitä?

Thierry Mazet: Se, että olemme perheyritys, kertoo meistä paljon sekä palveluntarjoajana että työnantajana. Pyrimme pitämään tämän keskeisenä osana läsnäoloamme verkossa ja yhtenä pilarina kohdennetun digitaalisen viestinnän strategiassa. Sen avulla pystymme luomaan suhteet asiakkaisiin ja työntekijöihin.

Mistä osista yrityksenne läsnäolo verkossa koostuu?

T.M.: Noin vuosi sitten julkaisimme verkkosivustomme kolmannen version. Ensimmäinen lanseerattiin, kun internet yleistyi, ja uudistimme sen kymmenisen vuotta sitten. Nykyinen versio on näkyvin tulos uudistuksesta, jossa päivitimme koko brändimme: visuaalisesti, viestinnällisesti ja tietysti myös verkossa. Julkaisemme myös LinkedIn- ja YouTube-alustoilla.

Miksi valitsitte nämä sosiaaliset mediat?

D.M.: Digitaalistrategiamme on B2B-suunnattu, joten on järkevintä vaikuttaa LinkedInissä. Julkaisemme säännöllisesti uutisia kuljetusalalta tai omasta toiminnastamme. Hiljattain esimerkiksi jaoimme lyhyitä dokumenttielokuvia, jotka Ranskan valtiollisen television France 3 -kanava oli tuottanut yrityksestämme. Lisäksi kannustamme työntekijöitämme julkaisemaan uutisia konsernista tai heidän omasta työstään. YouTube-sivulla pyörii meidän yritysvideomme ja toinen, jossa esitellään muutamia työntekijöitämme. Se on erinomainen rekrytointilähde.

Totesin äsken, että Groupe Mazet nousee erinomaisen hyvin esiin Googlessa. Miten onnistuitte siinä?

T.M.: Perustimme Google My Business -lomakkeita, joiden avulla asiakkaamme löytävät meidät helposti ja jotka vievät verkkosivustoomme. Verkkosivuston laajamittainen hakukoneoptimointi** hoidetaan omissa tukitoiminnoissamme, ja siinä painotetaan lukuisten hakusanojen käyttöä hakukoneluokituksen tehostamiseksi. Sekin, että verkkosivustollamme on useita lehtijuttuja, auttaa optimoinnissa. Prosessi on jatkuva, ja parantelemme sitä jatkuvasti. Tällä hetkellä emme käytä maksullista hakukoneoptimointia.

Onko teillä asiantuntijan vihjeitä aloitteleville yrityksille?

D.M.: Yksi suurimmista virheistä on, että julkaistaan vain julkaisemisen vuoksi. On tärkeää keskittyä laatuun, ei määrään. Tämä koskee paitsi sitä, missä julkaisee, myös sitä, milloin ja mitä julkaisee. Meidän painopisteenämme ovat juuri LinkedIn ja YouTube, ja jaamme uutisia, jotka saattavat kiinnostaa meitä ja asiakkaitamme. Päämääränä on näkyä mutta aidosti. Tärkeintä on esitellä johdonmukaisesti omia arvojamme ja ennen kaikkea seurata konsernin kokonaisvaltaista identiteettiä.

LÄHTEET

* Thierry ja Deborah Mazet haastattelussa 26.5.2021.
** Hakukoneoptimoinnissa kohennetaan verkkosivuston liikenteen laatua ja määrää hakukoneista verkkosivustoon tai yksittäiselle sivulle.

arrow highlight yellow

arrow highlight yellow

Groupe Mazet -kortti

Head office: Montelimar (Auvergne – Rhône-Alpes region – France)

Perustettu: 1923

1 200 rekisteröityä ajoneuvoa

1 000 työntekijää

www.mazet.com

Volker Knorr runs the german company Knorr Transporte with his father - Michelin for My Business.

post ontheroadwith online strategy title2 v2

Knorr Transporte on pieni saksalainen perhevetoinen kuljetusliike, joka keskittyy kivimurskaan ja rakennusmateriaaleihin. Volker Knorr johtaa yritystä isänsä kanssa. Hän vastasi kysymyksiimme kuorma-autossaan matkalla asiakkaan luo.

Onko digitaalinen markkinointistrategia mielestäsi välttämätön liiketoiminnan kehittämiselle?

Kyllä on. Mainonta on ratkaisevan tärkeää. Yksinkertaistettuna: ”Mainosta tai kuole!” Knorr Transporte osti aikoinaan ilmoitustilaa paikallisista sanomalehdistä, mutta sillä strategialla ei enää pärjää. Käytämme nykyään viestintätoimistoa, joka laatii digitaalisen markkinointistrategiamme.

Mikä on päämääränne?

Läsnäolomme verkossa tähtää pääasiassa uusasiakashankintaan ja palvelujemme tunnetuksi tekemiseen.

Kun nyt puhutaan verkosta, oletteko sosiaalisessa mediassa?

Kyllä, ensisijaisesti Facebookissa. En pidä Twitteriä ja Instagramia kovin merkittävinä. Tunnetuin sosiaalinen B2B-media LinkedIn ei myöskään sovellu meille.

Miten sitten käytätte Facebookia?

Emme käytä maksettua mainontaa vaan esittelemme yritystämme, jaamme kuvia ym. Osa videoistamme kerää jopa 70 000–80 000 katsojaa! Yli 100 000 klikkausta ei myöskään ole harvinaista.

Kerro, miten houkuttelette mahdolliset asiakkaat verkkosivustollenne? Käytättekö hakukonemainontaa** tai -optimointia?

Hakukonemainonta** ja hakukoneoptimointi ovat tietenkin tärkeä osa digitaalistrategiaamme. Viestintätoimistomme hoitaa nämä toiminnot kokonaisuudessaan. Google Analyticsilla seurataan suorituskykyindikaattoreita, ja toimiston asiantuntija analysoi avainlukuja säännöllisesti.

Kertoisitko meille verkkostrategianne vuosibudjetin?

Vuotuiset kokonaiskustannukset yhtiön läsnäolosta verkossa ovat jotakuinkin 3 000 euroa (Google-mainonta, verkkosivuston ylläpito jne.).

Voitko antaa jotain keskeisiä neuvoja?

Virheistään oppii aina. Liika viestintä omasta liiketoiminnasta ei esimerkiksi johda pitkälle. Muista, että myös kilpailijat seuraavat oman yrityksesi toimintaa verkossa. Eli asiakkaiden nimiä ei pidä mainita ja yksityiskohtaisia tietoja saa päästää julkisuuteen vasta sopimuksen päätyttyä. Positiiviset vaikutukset kumoavat joka tapauksessa negatiiviset!

LÄHTEET

* Volker Knorrin haastattelu xx.5.2021.
** Hakukonemainonta tarkoittaa suoraa mainontaa Googlessa tai muussa hakukoneessa. Siitä käytetään myös nimeä pay-per-click-maksumalli.

arrow highlight yellow

arrow highlight yellow

KNORR-kortti

Pääkonttori: Karlstadt (Baijeri – Saksa)

Perustettu: 1949

Erikoisala: Sementtisäiliöauto ja kippilava-auto

8 kuorma-autoa

10 työntekijää

https://www.knorr-transporte.de/

bloc titre description online strategy 2

bloc titre description online strategy 2

Stéphane Fallot hallinnoi 16 kuorma-autosta koostuvaa kuljetuskalustoa. Hän omistaa Montpellier’ssä Etelä-Ranskassa toimivan FAST :n. Hän kertoo meille, miksi yrityksellä ei vielä ole verkkosivua vaan Facebook-sivu, jolla on lähes 14 000 seuraajaa.

Miksi perustit Facebook-sivusi?

Perustin FAST:n Facebook-tilin viisi vuotta sitten. Jaan sillä pääasiassa kuvia kuorma-autoista. Sillä ei ole kaupallista tarkoitusta. Se on lähinnä sosiaalinen työkalu, jolla kerron innostuksestani kuorma-autoihin koko harrastajien yhteisölle. Yksi julkaisuni sai peräti 240 000 tykkäystä. Olen yhteisön vetäjä, käytän siihen 5–6 tuntia kuukaudessa ja julkaisen kuvia joka toinen päivä.

Käytätkö yritystoiminnassasi muita sosiaalisia medioita?

En ollenkaan. Minulla on henkilökohtainen LinkedIn-tili. Julkaisin viime vuonna ensimmäisen koronasulun aikana tiheään ja arvostan todella verkkoyhteisön solidaarisuutta.

Miksi päätit olla perustamatta verkkosivustoa?

Minusta verkkosivustot ovat rajoittavia. Toimin alalla, joka on digitalisoitunut hitaasti, eivätkä monet ole vielä valmiita tähän muutokseen – vaikka olemmekin erittäin tiiviisti yhteydessä keskenämme. Viestimme paljon matkapuhelimilla. Katseeni on tulevaisuudessa. Tiedän, että vauhti kiihtyy.

Miten kehität liiketoimintaasi?

Meidän alallamme sana leviää nopeasti. Toistaiseksi se riittää minulle.

LÄHTEET

* Stéphane Fallot’n haastattelu 31.5.2021

arrow highlight yellow

arrow highlight yellow

FAST-kortti

Pääkonttori: Montpellier – Oksitanian alue – Ranska

Perustettu: 2006

Erikoisala: kylmäkuljetukset

16 kuorma-autoa

20 kuljettajaa

Facebook page: https://www.facebook.com/FAST-1291588937541474

5 VIHJETTÄ YHTIÖSI VERKKONÄKYVYYDEN TEHOSTAMISEEN

Brändin tunnettuvuuden ja verkkonäkyvyyden lisääminen on markkinointistrategian keskeinen osa. Digitaalisen brändin kehittäminen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta budjetin ei tarvitse olla iso.

michelin site blocs texte astuces copie 2

michelin site blocs texte astuces copie 2

Luo oma verkkosivustosi maksutta

Verkkosivusto on yrityksesi henkilöllisyys verkossa. Asiakkaasi odottavat, että olet verkossa, että he löytävät tietoja sinusta, palveluistasi, arvoistasi ja jopa työtarjouksiasi.

Verkkosivuston perustaminen käy nykyisin nopeasti käyttämällä työkaluja, esimerkkeinä Webflow tai perinteisempi WordPress. Kumpikin tarjoaa käyttökelpoisia mallipohjia ja voidaan räätälöidä yrityksesi tarpeiden mukaan.

michelin site blocs texte astuces2

michelin site blocs texte astuces2

Muista orgaaninen hakuliikenne (hakukoneoptimointi)

Orgaaninen hakuliikenne on olennaista, jos haluat parantaa näkyvyyttäsi hakukoneissa. Tällainen näkyvyys houkuttelee liikennettä yrityksesi verkkosivustolle. Uutisten säännöllinen julkaiseminen verkkosivustolla kutsuu Googlen indeksoimaan sen uudet sisällöt.

michelin site blocs texte astuces3

michelin site blocs texte astuces3

Käytä hakukoneoptimoinnin työkaluja

Hakukoneoptimoinnin työkalut helpottavat ja yksinkertaistavat hakukonetulosten seurantaa. Voit varmistaa, että verkkosivustosi on sekä hakumyötäinen että optimoitu, aloittamalla seuraavilla ilmaisversioilla: SEMrush tai Moz.

michelin site blocs texte astuces4

michelin site blocs texte astuces4

Julkaise ja jaa säännöllisesti

Sinun ei tarvitse olla toimittaja julkaistaksesi säännöllisesti ja ilmoittaaksesi tietoja omasta yhtiöstäsi tai toimialastasi. Sanotaan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa... julkaise siis pelkkä valokuva! Säännöllisesti julkaistu sisältö tuottaa linkkejä verkkosivustosi eri sivuille, ja tällöin vältetään ”tyhjille sivuille” päätyminen. Näin voit nostaa helposti sivuja, jotka sijoittuvat heikosti hakukoneissa.

michelin site blocs texte astuces5

michelin site blocs texte astuces5

Valitse oikea sosiaalinen media

Pienyrittäjien suurin virhe sosiaalisessa mediassa on usein tilien perustaminen jokaiselle alustalle samalla kertaa. Älä hukkaa aikaa! Aloita sen sijaan heti LinkedInillä, joka on tunnetusti suurin ammatillinen yhteisö, jonka sosiaalista mediaa käyttää kuukausittain 310 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

liity yhteisöön!

Antamalla sähköpostiosoitteeni ja klikaamalla ”vahvista/subscribe”, annan suostumukseni Michelin Nordic AB:lle lähettää minulle viestintää, tarjouksia ja suosituksia. Voit aina peruuttaa suostumuksesi klikkaamalla linkkiä, jonka löydät kunkin sähköpostin alareunasta. Alta voit lukea lisää henkilötietojesi käsittelystä.

_ *
Olet…
  • Olen ammattiautoilija, käytän renkaita ja rengaspalveluita töissäni
  • Olen renkaiden ja niihin liittyvien palveluiden jälleenmyyjä
  • Muu
0


Oikeudellinen huomautus - Tietosuojakäytäntö
Michelin Nordic AB ("Michelin") käsittelee henkilötietojasi (esimerkiksi yhteystietoja) rekisterinpitäjänä markkinointitarkoituksiin.
Käsittelyperuste henkilötietojen käsittelyyn on antamasi suostumus.
Tietojen käyttö on varattu Michelinin työntekijöille.
Tämän puitteissa kerättyjä henkilötietoja säilytetään kunnes peruutat suostumuksesi. Tämä ei koske tietoja, joiden osalta sovellettava lainsäädäntö edellyttää pidempää säilytysaikaa.
Sinulla on oikeus saada pääsy tietoihisi, saada oikaistua ja korjattua mahdolliset väärät tai puutteelliset tiedot, vastustaa tietojesi käsittelyä ja rajoittaa tietojasi. Sinulla on myös oikeus pyytää henkilötietojesi poistamista ja henkilötietojen siirtämistä järjestelmästä toiseen. Voit ottaa tietosuoja-asioissa ja oikeuksiisi liittyvissä kysymyksissä yhteyttä Micheliniin tai sen tietosuojapäällikköön osoitteessa legal.general@michelin.com
Tarkempaa tietoa siitä, miten Michelin käsittelee henkilötietojasi, on saatavilla osoitteessa https://www.michelin.fi/tietosuoja.
Jos et ole tyytyväinen tapaamme käsitellä henkilötietojasi, sinulla on oikeus valittaa asiasta Tietosuojavaltuutetun toimistoon (www.tietosuoja.fi). Lisätietoja oikeuksistasi saat vierailemalla Tietosuojavaltuutetun internet-sivuilla.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+