Kestävä liikkuvuus: Kasvata liiketoimintaasi, vähennä ympäristövaikutuksia MICHELINinin renkailla ja ratkaisuilla.

Kestävä liikkuvuus: Kasvata liiketoimintaasi, vähennä ympäristövaikutuksiasi MICHELIN-renkailla ja -ratkaisuilla.

Kasvata kuljetusliiketoimintaasi, vähennä ympäristövaikutuksiasi MICHELIN-renkailla ja -ratkaisuilla

Kuljetusala on tienhaarassa. Sillä on edessään useita haasteita, kuten kuljettajapula, inflaatio ja nousevat polttoainekustannukset, ja lisäksi se on keskellä ilmastokriisiä: maantieliikenteen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on noin 15 prosenttia. (1)

Saatat olla halukas ryhtymään toimiin ilmastokriisin ratkaisemiseksi, mutta vain jos se on järkevää yrityksesi kannalta. Ymmärrämme varovaisuutesi ja haasteesi.

Me Michelinillä olemme sitoutuneet vähentämään kuljetusalan ympäristövaikutuksia.

Siksi haluamme tukea sinua ja näyttää, että kestävä ajattelu voi olla hyödyllistä ympäristöjalanjälkesi vähentämisessä JA liiketoimintasi kannalta.  Step Up on maailmanlaajuinen lähestymistapamme juuri tähän.

Astutaan eteenpäin rinta rinnan.

Step Up: Side by side for sustainable mobility

1- Aloita valitsemalla ekologisesti suunnitellut renkaat.

Minimoidaksemme tuotteidemme ja palveluidemme ympäristövaikutuksia ja säilyttääksemme tai jopa parantaaksemme suorituskykyä käytämme ekologista suunnittelua.

Tämä edellyttää vaikutusten arviointia renkaan elinkaaren jokaisessa vaiheessa(2). Sen jälkeen voimme hyödyntää toimenpiteitä useissa eri luokissa vähentääksemme renkaidemme ympäristövaikutuksia.

Renkaiden vierintävastuksen ja painon pienentäminen polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi.

undefined Video

Polttoaineen/energian osuus on jopa 26 prosenttia ajoneuvokannan kustannuksista (3), ja sillä on suora vaikutus päästöihin: yksi litra dieseliä aiheuttaa 2,66 kilogrammaa hiilidioksidipäästöjä (4)

Näin ollen kevyempien renkaiden, joiden vierintävastus on pienempi, käyttö vähentää osaltaan ajoneuvojen päästöjä JA polttoainekustannuksia.

Pitkän käyttöiän lisääminen vähentää jätettä

 

undefined Video

Investoimalla renkaisiin, jotka on suunniteltu kestämään lakisääteisen kulumisrajan viimeiseen millimetriin asti, vaihdat renkaat harvemmin ja pidät kalustosi pidempään tien päällä samalla kun torjut jätettä.

Koska pitkä käyttöikä on vasta ensimmäinen askel, Michelin haluaa tarjota sinulle korkean suorituskyvyn myös kuluneilla renkailla.Tutustu edellä DEKRAn valvonnassa suoritettuun kilpailijavertailuun ja sen tuloksiin.

Uusiutuvien ja kierrätysmateriaalien innovointi

 

A recipe not as easy as it looks!

"Korvaamme jatkuvasti fossiilisiin polttoaineisiin perustuvia raaka-aineita kierrätetyillä ja uusiutuvilla raaka-aineilla."(5)

Työskentelemällä Michelinin kaltaisen kestävän kehityksen tärkeän kumppanin kanssa teet tyytyväisiksi erityisesti sellaiset asiakkaat, jotka haluavat vahvistaa ympäristösitoumustaan. 

Make the eco-design choice when you’re buying your new vehicle too! Learn why we’re a reliable partner for Original Equipment manufacturers.

2- Miksi ostaa aina uusi? Valitse kuorma-autonrenkaiden usean elämän malli

Anna kuorma-auton renkaillesi uusi elämä pinnoituksen ja jälkiurituksen avulla. Usean elämän mallin käyttöönotto on järkevää:  se voi auttaa sinua vähentämään kustannuksia JA pienentämään ympäristöjalanjälkeäsi. Lisäksi nämä käytännöt vähentävät tehokkaasti ympäristövaikutuksia sekä renkaiden käyttö- että raaka-ainevaiheessa.

Rechapage d'un pneu en atelier

Edito picture regrooving retreading visit hamburg Freight transport Help and Advice

Rechapage d'un pneu en atelier

Pinnoitus

  • Maksaa 40 % vähemmän kuin vastaava uusi rengas (6).
  • Yksi pinnoitus säästää 50 kg raaka-ainetta, mikä estää 115 kg hiilidioksidia pääsemästä ilmakehään. (7)

Kestävyyslaskurimme mittaa renkaiden uudelleenpinnoituksen tai jälkiurituksen hyödyt.

Selvitä, miten toimesi edistävät kestävämpää tulevaisuutta.

Miksi usean elämän malli on TÄRKEÄ

Usean elämän malli tekee ihmeitä CPK:lle (kustannus per kilometri). Katso alla olevalta videolta, miten.

undefined Video

3 - Ota käyttöön renkaiden oikea huoltorutiini toimintasi tehostamiseksi

Vaikka renkailla on tärkeä rooli ympäristöjalanjäljen pienentämisessä, kestävyys kattaa laajemman valikoiman käytäntöjä, kuten oikeat rengaspaineet, renkaiden paikan vaihtaminen tasaisen kulumisen varmistamiseksi, tehokkaan ajotavan edistäminen ja paljon muuta.

Toimintasi tehokkuus ja ympäristövaikutuksesi riippuvat siitä, pysytkö ajan tasalla näistä käytännöistä ja teknisistä neuvoista. Artikkelimme tarjoavat uusimmat vinkit päivittäiseen toimintaasi. Niiden avulla voit olla mahdollisimman tehokas niin ajankäyttösi kuin resurssiesi suhteen!

Haluatko pysyä ajan tasalla alan aiheista? MICHELIN For My Business -blogista löydät tarkempaa sisältöä esimerkiksi energiatehokkuudesta, polttoaineenkulutuksesta ja kestävästä liikkuvuudesta.

OIKEUDELLISET ILMOITUKSET

(1) Lähde: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
(2) Raaka-aineiden louhinnasta valmistukseen, logistiikkaan, käyttöön sekä keräykseen ja kierrätykseen. 
(3) Lähde: Ducker Carlislen vuonna 2024 tekemä Michelin Total Cost of Ownership Split -tutkimus, joka perustuu kaluston asiakkaiden puhelinhaastatteluissa ilmoittamiin keskimääräisiin kustannuksiin.
(4) Lähde: UK Government GHG Conversion Factors for Company Reporting, 2021.
(5) Luonnonvaroista saatavat uusiutuvat materiaalit, joita voidaan lyhyessä ajassa käyttää uudelleen, sekä kierrätysmateriaalit, joita hyödyntämällä teollisuus- tai kotitalousjätteestä jalostetaan tuotteita, materiaaleja tai aineita.
(6) Michelinin vuonna 2022 tekemä, Euroopan maita koskeva kilpailukykyanalyysi, jossa verrattiin uusia MICHELIN-renkaita ja MICHELIN Remix® -renkaita.
(7) Pinnoitukseen liittyvä CO2-säästö lasketaan siihen liittyvän raaka-ainesäästön perusteella. Raaka-ainesäästön osalta pinnoitettu MICHELIN Remix® -rengas kattaa jopa 100 % uuden MICHELIN-renkaan ajokilometreistä (MICHELIN Remix® -renkaiden kumiseokset ja kulutuspintakuviot ovat suurelta osin samat kuin uusissa MICHELIN-renkaissa käytetyt;  90 %:ssa MICHELIN Remix-renkaista käytetään samoja muotteja ja samoja materiaaleja kuin uusien MICHELIN-renkaiden valmistuksessa. Tästä syystä MICHELIN Remix -renkaiden suorituskyky on uusien MICHELIN-renkaiden veroinen; Michelinin tutkimuskeskuksen sisäiset arviot perustuen Euroopassa vuodesta 2015 lähtien kerättyihin asiakaspalautteisiin). Uusi rengas painaa keskimäärin 70 kg. Pinnoitettava rengas painaa keskimäärin 50 kg. Pinnoitetun renkaan CO2-vaikutus on sidoksissa materiaalisäästöön, eli 115 kg CO2 vastaa 50 kg:n raaka-ainesäästöä, eli 2,3 kg CO2* raaka-ainekiloa kohden.
* CO2:n ja yhden polttoainelitran tai raaka-ainekilon välinen vastaavuus lasketaan näin: päästökerroin 3,24 kg CO2 1 litralle dieseliä on peräisin ADEME:n suorittamasta elinkaariarvioinnista puhtaalle dieselille. Se sisältää päästöt dieselin tuotantovaiheiden aikana (17 %) ja sen palamisen aikana (83 %). Lähde: ADEME, tutkimus "Well to wheel - JEC", v4, heinäkuu 2014. Päästökerroin 2,3 kg hiilidioksidipäästöjä yhtä rengaskiloa kohti on peräisin Michelinin sisäisistä elinkaariarviointilaskelmista, jotka Michelin on suorittanut renkaiden valmistajien ammattijärjestön (TIP) kehittämiä laskentasääntöjä käyttäen.) Se sisältää vaiheet, joihin kuuluvat raaka-aineiden louhinta, kuljetus, valmistus ja jakelu. Lähde: UL-ympäristöstandardi, "Tuotekategorian säännöt tuotekategorian ympäristöselosteiden laatimiseksi: Renkaat", v3.05, helmikuu 2022.
(8) Verrattuna kuluneeseen, jälkiurittamattomaan MICHELIN-renkaaseen. Perustuu 4 mm:n keskimääräiseen jälkiuritukseen. Tiedot perustuvat Ranskan rengasvalmistajien liiton TNPF:n vuonna 2013 antamiin suosituksiin, joiden mukaan kuluneiden renkaiden jälkiuritus pidentää renkaan käyttöikää, kun kaikki jäljellä oleva kumi hyödynnetään.
(9) Sisäinen tutkimus, joka tehtiin Michelinin testiradoilla Ladoux'ssa (Ranska) 5. toukokuuta 2021 DEKRAn valvonnassa (raportti nro 21CPAEXT-030). Uusien renkaiden ja jälkiuritettujen renkaiden (R5 mm) vertailussa käytettiin kahta identtistä Volvo FH500 -kuorma-autoa, jotka oli varustettu 315/70 R 22.5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 & D2 -renkailla ja jotka kumpikin vetivät täyteen kuormattua (40 tonnia) Schmitz Cargobull -perävaunua, joka oli varustettu 385/55 R 22.5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ T -renkailla identtisillä rengaspaineilla (8,5 b, 7,5 b ja 9,0 b). Tulokset voivat vaihdella sääolosuhteiden, tietyypin, rengaskoon ja ajotavan mukaan.
(10) Michelinin usean elämän -mallin  CO2-säästöt korostuvat jälkiurituksesta saatavien polttoainesäästöjen ansiosta (jopa 5,4 %(1)). Todellisissa käyttöolosuhteissa tehdyn tutkimuksen mukaan (315/70 R 22. 5 -renkailla, jotka on asennettu kaukoliikenteessä käytettävän 4x2-kuorma-auton veto- ja ohjausakseleille ja jotka ovat kuluneet yli 50 %), MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2- ja MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ D2 -renkaiden keskimääräinen ajokilometrimäärä on 232 200 km ennen jälkiuritusta* (*Michelinin sisäinen lähde ja laskelma, joka perustuu Michelin-tiimien suorittamiin 488 akselin mittauksiin asiakaskäyntien aikana Itävallassa, Belgiassa, Kroatiassa, Tšekissä, Ranskassa, Saksassa, Kreikassa, Unkarissa, Italiassa, Alankomaissa, Puolassa, Portugalissa, Romaniassa, Serbiassa, Sloveniassa, Espanjassa ja Turkissa vuosina 2020-2023), ja simulaatio, joka perustuu kerättyihin tuloksiin ekstrapoloimalla käyttöikä 3 mm kuviosyvyyteen.  Tulokset voivat vaihdella sää- ja tieolosuhteiden mukaan. Näkemys on, että renkaamme kulkevat jopa 25 % (2) pidempään renkaiden jälkiurituksen ansiosta, eli 58 050 kilometriä (232 200 x 25 %). Polttoainesäästö lasketaan jälkiuritetuilla renkailla ajetulta matkalta (58 050 km), jolloin uusien renkaiden keskikulutus on 29,5 l/100 km ja jälkiuritettujen renkaiden 27,91 l/100 km (lähde: DEKRA-raportti nro 21CPAEXT-030). 29,5 x 5,4 %, eli 1,59 l/100 km:n säästö nivelletulle kuorma-autolle ja kolmiakseliselle perävaunulle (siis 12 renkaalle). Näin ollen säästö on 0,13 l/100 km rengasta kohti (1,59 l/12), eli 0,13 l x 58 050 km/100 = 77 litraa polttoainetta säästyy, kun ajetaan jälkiuritetuilla renkailla, ja näin ollen 77 litran säästö dieseliä  x 3,24 kg hiilidioksidia = 251 kg hiilidioksidia. Päästökerroin 3,24 kg CO2 1 litraa dieseliä kohti on peräisin ADEME:n suorittamasta elinkaariarvioinnista, joka koskee puhdasta dieseliä. Se sisältää päästöt dieselin tuotantovaiheissa (17 %) ja sen palamisen aikana (83 %). Lähde: ADEME. Base Empreinte, Étude Carbone, versio 22.0.0, 02/08/2022. Näin ollen 77 x 3,24 kg CO2 = 251 kg CO2. 

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+