Kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää kuorma-autojen eurooppalaisista rengas- merkinnöistä

Mitä sinun tarvitsee tietää kuorma-autojen eurooppalaisista rengasmerkinnöistä

Oikeiden renkaiden valinta kuorma-autoihin ei aina käy käden käänteessä. Liiketoimintasi yksilöllinen luonne ja renkaiden käyttötarkoitus ovat silloin päätöksesi keskiössä. Rengasvalikoima ja kulutuspintakuvio on valittava ostohetkellä, mutta muitakin olennaisia suorituskykyyn vaikuttavia seikkoja on otettava huomioon, esimerkkinä käyttöikä, turvallisuus ja polttoainetaloudellisuus, jotta varmasti valitset tarpeisiisi parhaiten sopivat renkaat. Euroopan komissio on tarjonnut käyttöön vuodesta 2012 lähtien rengasluokitustyökalun, joka auttaa yritysostajia saamaan tietoa renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, melutasosta ja märkäpidosta.

Luokitusjärjestelmään 1.5.2021 tehtävät muutokset laajentavat sen kattavuutta ja näkyvyyttä, jolloin valinta helpottuu.

Lukemalla tämän oppaan saat kaikki tiedot muutoksista ja siitä, mitä merkitystä niillä on valitessasi renkaita kalustoosi.

 

Kuorma-autonrenkaiden tehokkuusindikaattori

Eurooppalaisen rengasluokitusjärjestelmän ensisijaisena tavoitteena on antaa sinulle avointa tietoa renkaiden suorituskyvystä uusista renkaista mitatun kolmen kriteerin perusteella:

Vierintävastus

1 pictos entoures 613x202

Jarrutusmatka märällä pinnalla

3 pictos entoures 613x202

Vierintämelu

2 pictos entoures 613x202

Renkaan sijoittuminen näille kolmelle asteikolle antaa tosiasioihin perustuvaa tietoa sen energia-, turvallisuus- ja melutehokkuudesta, jolloin voit tehdä tietoon pohjautuvia valintoja ostohetkellä.

Kaikilla kolmella asteikolla hyvän luokituksen saanut rengas auttaa pienentämään polttoaineenkulutusta eli säästämään rahaa (tämän erän osuus kuljetusliikkeen kustannusrakenteesta on 20–25 %), samalla kun se tarjoaa hyvän turvallisuuden ja ajomukavuuden. Se on siksi hyvä kompromissi kolmen mittarin kesken. 

 

Eurooppalaisen rengasluokitus- järjestelmän ymmärtäminen

 

Mikä muuttuu 1.5.2021:

  • Merkinnässä annetuissa tiedoissa ensimmäinen muutos koskee vierintävastusta ja jarrutusmatkaa märällä pinnalla. Luokkia F ja G ei enää ole, vaan ne sisältyvät nyt luokkaan E, joka on heikoin suorituskykyluokka.
  • Vierintämeluluokkaa ei enää kuvata ääniaalloilla vaan kirjaimilla A–C. Melu ilmoitetaan edelleen desibeleinä.
  • Tämän muutoksen ohella renkaassa on nyt uusi merkki, jos se soveltuu ankariin lumiolosuhteisiin: kolmehuippuisen vuoren ja lumihiutaleen symboli (3PMSF) ilmoittaa, että talvirengas on suunniteltu takaamaan riittävän pidon ja ajettavuuden talviolosuhteissa.
  • Merkintätiedot ovat loppukuluttajan helpommin ymmärrettävissä ostohetkellä, ja niiden tukena on julkisesti käytettävissä oleva tietokanta, josta saa teknistä lisätietoa.

mfp eb nouvelle reglementation pl header etiquetage europeen v1

1 ja 2 – ”Vierintävastus” ja ”jarrutusmatka märällä pinnalla” indikaattorit ilmoitetaan asteikolla A:sta E:hen.

3 – ”Vierintämelun” indikaattori ilmoitetaan desibeleinä ja luokkana (A, B tai C). 

4 – 3PMSF-logo näkyy meluindikaattorin vieressä, jos rengas täyttää vaatimukset.

5 – Eurooppalaiseen EPREL-tietokantaan liittyvä QR-koodi välittää kaikki merkintää koskevat tiedot ja yksityiskohtaisen tietolomakkeen, joka sisältää teknisiä lisätietoja renkaasta, kuten sen kuormausindeksin ja nopeusluokkatunnuksen ja tarvittaessa yksöis- ja paripyörämerkinnän. Nämä tiedot löytyvät kaikkien kuorma-autonrenkaidemme tuotesivuilta.

6 – Valmistajan nimi ja renkaan mitat.

Mistä renkaan eurooppalainen merkintä löytyy? 

Kehotamme tarkistamaan nämä tiedot, ennen kuin teet valintasi.
Eurooppalainen merkintä näkyy:

  • kuorma-autonrenkaiden tuotesivuilla tällä sivustolla
  • kuorma-autonrengasvalikoimaamme käsittelevissä luetteloissa ja muussa kaupallisessa aineistossa
  • digitaalisissa tilausvälineissämme (jotka ovat ainoastaan myyjiemme tai suorien loppuasiakkaidemme käytettävissä)
  • kuorma-autonrenkaitamme myyvillä sähköisillä kauppapaikoilla
  • Luokitustiedot tulostetaan myös ostolaskuun (tämä asia on jälleenmyyjien vastuulla).

 

Miksi nämä muutokset tehdään?

1.5.2021 voimaan tulevilla rengasmerkintöjen muutoksilla vahvistetaan Euroopan komission sitoutumista parantamaan liikenneturvallisuutta ja vähentämään hiilidioksidipäästöjä.

 

Huomionarvoiset suorituskykyerot

Renkaan energiatehokkuus

resistance roulement

Renkaat kuluttavat 20–30 % energiasta. Vierintävastus vaihtelee rengaskohtaisesti. Renkaan valinta voi siksi vaikuttaa merkittävästi kuorma-auton polttoaineenkulutukseen. C-luokan renkailla varustettu kuorma-auto kuluttaa noin 0,6 litraa enemmän polttoainetta 100 kilometrillä kuin B-luokan renkailla varustettu auto. Tämä merkitsee noin 800 euron säästöä 100 000 ajokilometrillä(1).

Kannattaa muistaa, että polttoainetta voi säästää myös tarkistamalla rengaspaineet säännöllisesti ja kouluttamalla kuljettajat ajamaan energiatehokkaasti.

04 a b c d e piggy bank

Vierintävastuksen suhteen olet ehkä kiinnostunut seuraavista renkaista:

MICHELIN
X® MULTI™ ENERGY™ Z / D
Optimoitu polttoaineenkulutus käyttöiästä tinkimättä
Näytä rengas
MICHELIN
X® LINE™ ENERGY™ Z2/D2...
Viimeisintä vierinvastusteknologiaa kuorma-autollesi
Näytä rengas
MICHELIN
X® LINE™ ENERGY™ F/D/T/Z...
Erinomainen vierinvastus pitkillä kuljetusmatkoilla
Näytä rengas

Jarrutusmatka märällä pinnalla

pluie

Kahden luokan (esim. luokan B ja C) välillä kuorma-auton jarrutusmatka hiljennettäessä nopeutta 60 km:stä 20 km:iin tunnissa on noin 3,5 metriä lyhyempi(2)
Muista oman turvallisuutesi vuoksi pitää riittävä turvaetäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon ja tarkista rengaspaineesi säännöllisesti pidon vuoksi. 

05 a b c d e distance v2

Jarrutusmatka märillä pinnoilla voi kiinnostaa sinua seuraavissa renkaissa:

MICHELIN
X® MULTI™ F / D / T / Z...
Monikäyttöinen ja pitkäikäinen rengas kaikissa sääolosu...
Näytä rengas
MICHELIN
X® COACH™ XD / Z
KUMPPANISI LUOTETTAVAAN MATKANTEKOON
Näytä rengas
MICHELIN
X® MULTI™ ENERGY™ Z / D
Optimoitu polttoaineenkulutus käyttöiästä tinkimättä
Näytä rengas
MICHELIN
Agilis 3
Oikea valinta yrityksellesi ja ympäristölle!
Näytä rengas

Renkaat vaikuttavat melusaasteen määrään

bruit

Tieliikenteen aiheuttamaa melusaastetta ei pidä aliarvioida. Renkaat tuottavan osan melusaasteesta. Vierintämelu riippuu yhtä paljon rengastyypistä kuin tienpinnastakin. Luokituksen vaihtuminen yhdestä ääniaallosta toiseen vastaa 3 dB:iä eli 50 %:n vähennystä vierintämelussa(2).

06 a b c noise v2

Vierintämelun suhteen olet ehkä kiinnostunut seuraavista renkaista:

MICHELIN
X® MULTI™ Z / D (17.5 -...
Turvallisuutta, liikkuvuutta ja pitoa kevyelle kuorma-a...
Näytä rengas
MICHELIN
X® INCITY™ Z / HL Z / XZU /...
Alhaisemmat käyttökustannukset ja matkustajien turvalli...
Näytä rengas
MICHELIN
X® LINE™ ENERGY™ F/D/T/Z...
Erinomainen vierinvastus pitkillä kuljetusmatkoilla
Näytä rengas
MICHELIN
X® WORKS™ HD Z / D
Työmailla vaadittavaa jämäkkyyttä ja kestävyyttä
Näytä rengas

Asiantuntijan mielipide: Teet parhaan valinnan, kun määrittelet tarpeesi tarkasti

“Hyödyllinen työkalu auttaa valintaa omien tarpeidesi perusteella, mutta se ei huomioi kaikkea.” 

Eurooppalainen renkaiden suorituskyvyn luokitusjärjestelmä on avoin työkalu, joka auttaa valitsemaan käyttötarpeisiisi parhaiten sopivan renkaan.

Muista kuitenkin, etteivät kaikki rengasmerkinnän seikat ole yhtä tärkeitä kaikille. Määritä siksi omat ensisijaiset tavoitteesi, niin teet parhaan valinnan itsellesi. Esimerkiksi puhtaassa kaupunkiajossa hyvä luokitus vierintämelussa ja märkäpidossa voivat kuulua omiin ensisijaisiin tavoitteisiisi. Jos sitä vastoin tarvitset renkaita pitkille kuljetusmatkoille, voit pitää tärkeimpänä hyvää vierintävastusluokitusta, joka varmistaa mahdollisimman tehokkaan polttoainekulutuksen. Tämä merkintäjärjestelmä ei ole myöskään kaiken kattava, eikä se ota huomioon muita yhtä tärkeitä perusteita, kuten renkaan kilometritulosta, sen suorituskyvyn säilymistä renkaan kuluessa, sen soveltuvuutta kulutuspinnan uudelleenkuviointiin tai pinnoitukseen, eikä myöskään sivupitoa.

Siksi kannustamme sinua ottamaan yhteyttä käyttämääsi rengasasiantuntijaan, jotta pystyt selvittämään ostoperusteesi tarkasti oman liiketoimintasi laadun ja tarpeiden mukaan. 

photo ana gonzalez 2

Ana Gonzalez 

Euroopan tuotemarkkinointipäällikkö pitkille kuljetusmatkoille tarkoitetuissa tuotteissa

Lisätietoja rengasmerkinnöistä saat vierailemalla Euroopan komission verkkosivustolla.

Oikeudelliset huomautukset

1) Michelinin sisäinen simulaatio tammikuussa 2021 käyttäen Euroopan komission polttoainesäästölaskuria käytössä, johon kuuluu 40 % kaupunkiajoa ja 60 % moottoritieajoa. (Diesel)polttoaineen arvioidulla hinnalla 1,30 euroa litralta. Arvioitu säästö renkailla, joilla on ajettu 100 000 km.
2) Ranskassa Clermont-Ferrandissa Michelinin-testiradalla Ladoux’ssa marraskuussa 2020 tehty sisäinen tutkimus, jossa nopeutta jarrutettiin 60 km:stä 20 km:iin tunnissa käyttäen jäykkää 4x2-kuorma-autoa, johon oli asennettu kaikkialle 315/80R22,5 MICHELIN X® MULTITM Z B-luokan renkaat verrattuina SRTT C-luokan testirenkaisiin, jotka on mallinnettu 23.11.2011 päivitetyn UNECE-säännön R117 mittausmenetelmän mukaisesti.
3) Michelinin vuonna 2016 tekemä sisäinen arviointi, jossa verrattiin B-luokan renkailla ja C-luokan renkailla varustetun kuorma-auton vierintämelua.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+