trucks road
Kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää kuorma-autojen eurooppalaisista rengas- merkinnöistä
Mitä sinun tarvitsee tietää kuorma-autojen eurooppalaisista rengasmerkinnöistä
Oikeiden renkaiden valinta kuorma-autoihin ei aina käy käden käänteessä. Liiketoimintasi yksilöllinen luonne ja renkaiden käyttötarkoitus ovat silloin päätöksesi keskiössä. Rengasvalikoima ja kulutuspintakuvio on valittava ostohetkellä, mutta muitakin olennaisia suorituskykyyn vaikuttavia seikkoja on otettava huomioon, esimerkkinä käyttöikä, turvallisuus ja polttoainetaloudellisuus, jotta varmasti valitset tarpeisiisi parhaiten sopivat renkaat. Euroopan komissio on tarjonnut käyttöön vuodesta 2012 lähtien rengasluokitustyökalun, joka auttaa yritysostajia saamaan tietoa renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, melutasosta ja märkäpidosta.
Luokitusjärjestelmään 1.5.2021 tehtävät muutokset laajentavat sen kattavuutta ja näkyvyyttä, jolloin valinta helpottuu.
Lukemalla tämän oppaan saat kaikki tiedot muutoksista ja siitä, mitä merkitystä niillä on valitessasi renkaita kalustoosi.
Kuorma-autonrenkaiden tehokkuusindikaattori
Eurooppalaisen rengasluokitusjärjestelmän ensisijaisena tavoitteena on antaa sinulle avointa tietoa renkaiden suorituskyvystä uusista renkaista mitatun kolmen kriteerin perusteella:
Vierintävastus
pictos trans resistance
Jarrutusmatka märällä pinnalla
pictos trans pluie
Vierintämelu
pictos trans son
Renkaan sijoittuminen näille kolmelle asteikolle antaa tosiasioihin perustuvaa tietoa sen energia-, turvallisuus- ja melutehokkuudesta, jolloin voit tehdä tietoon pohjautuvia valintoja ostohetkellä.
Kaikilla kolmella asteikolla hyvän luokituksen saanut rengas auttaa pienentämään polttoaineenkulutusta eli säästämään rahaa (tämän erän osuus kuljetusliikkeen kustannusrakenteesta on 20–25 %), samalla kun se tarjoaa hyvän turvallisuuden ja ajomukavuuden. Se on siksi hyvä kompromissi kolmen mittarin kesken.
Eurooppalaisen rengasluokitus- järjestelmän ymmärtäminen
Mikä muuttuu 1.5.2021:
- Merkinnässä annetuissa tiedoissa ensimmäinen muutos koskee vierintävastusta ja jarrutusmatkaa märällä pinnalla. Luokkia F ja G ei enää ole, vaan ne sisältyvät nyt luokkaan E, joka on heikoin suorituskykyluokka.
- Vierintämeluluokkaa ei enää kuvata ääniaalloilla vaan kirjaimilla A–C. Melu ilmoitetaan edelleen desibeleinä.
- Tämän muutoksen ohella renkaassa on nyt uusi merkki, jos se soveltuu ankariin lumiolosuhteisiin: kolmehuippuisen vuoren ja lumihiutaleen symboli (3PMSF) ilmoittaa, että talvirengas on suunniteltu takaamaan riittävän pidon ja ajettavuuden talviolosuhteissa.
- Merkintätiedot ovat loppukuluttajan helpommin ymmärrettävissä ostohetkellä, ja niiden tukena on julkisesti käytettävissä oleva tietokanta, josta saa teknistä lisätietoa.
etiquetage europeen v1
1 ja 2 – ”Vierintävastus” ja ”jarrutusmatka märällä pinnalla” indikaattorit ilmoitetaan asteikolla A:sta E:hen.
3 – ”Vierintämelun” indikaattori ilmoitetaan desibeleinä ja luokkana (A, B tai C).
4 – 3PMSF-logo näkyy meluindikaattorin vieressä, jos rengas täyttää vaatimukset.
5 – Eurooppalaiseen EPREL-tietokantaan liittyvä QR-koodi välittää kaikki merkintää koskevat tiedot ja yksityiskohtaisen tietolomakkeen, joka sisältää teknisiä lisätietoja renkaasta, kuten sen kuormausindeksin ja nopeusluokkatunnuksen ja tarvittaessa yksöis- ja paripyörämerkinnän. Nämä tiedot löytyvät kaikkien kuorma-autonrenkaidemme tuotesivuilta.
6 – Valmistajan nimi ja renkaan mitat.
Mistä renkaan eurooppalainen merkintä löytyy?
Kehotamme tarkistamaan nämä tiedot, ennen kuin teet valintasi.
Eurooppalainen merkintä näkyy:
- kuorma-autonrenkaiden tuotesivuilla tällä sivustolla
- kuorma-autonrengasvalikoimaamme käsittelevissä luetteloissa ja muussa kaupallisessa aineistossa
- digitaalisissa tilausvälineissämme (jotka ovat ainoastaan myyjiemme tai suorien loppuasiakkaidemme käytettävissä)
- kuorma-autonrenkaitamme myyvillä sähköisillä kauppapaikoilla
- Luokitustiedot tulostetaan myös ostolaskuun (tämä asia on jälleenmyyjien vastuulla).
Miksi nämä muutokset tehdään?
1.5.2021 voimaan tulevilla rengasmerkintöjen muutoksilla vahvistetaan Euroopan komission sitoutumista parantamaan liikenneturvallisuutta ja vähentämään hiilidioksidipäästöjä.
Huomionarvoiset suorituskykyerot
Renkaan energiatehokkuus
resistance roulement picto
Renkaat kuluttavat 20–30 % energiasta. Vierintävastus vaihtelee rengaskohtaisesti. Renkaan valinta voi siksi vaikuttaa merkittävästi kuorma-auton polttoaineenkulutukseen. C-luokan renkailla varustettu kuorma-auto kuluttaa noin 0,6 litraa enemmän polttoainetta 100 kilometrillä kuin B-luokan renkailla varustettu auto. Tämä merkitsee noin 800 euron säästöä 100 000 ajokilometrillä(1).
Kannattaa muistaa, että polttoainetta voi säästää myös tarkistamalla rengaspaineet säännöllisesti ja kouluttamalla kuljettajat ajamaan energiatehokkaasti.
visuel energie
Vierintävastuksen suhteen olet ehkä kiinnostunut seuraavista renkaista:
Jarrutusmatka märällä pinnalla
pluie
Kahden luokan (esim. luokan B ja C) välillä kuorma-auton jarrutusmatka hiljennettäessä nopeutta 60 km:stä 20 km:iin tunnissa on noin 3,5 metriä lyhyempi(2).
Muista oman turvallisuutesi vuoksi pitää riittävä turvaetäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon ja tarkista rengaspaineesi säännöllisesti pidon vuoksi.
visuel distance v2
Jarrutusmatka märillä pinnoilla voi kiinnostaa sinua seuraavissa renkaissa:
Renkaat vaikuttavat melusaasteen määrään
bruit picto
Tieliikenteen aiheuttamaa melusaastetta ei pidä aliarvioida. Renkaat tuottavan osan melusaasteesta. Vierintämelu riippuu yhtä paljon rengastyypistä kuin tienpinnastakin. Luokituksen vaihtuminen yhdestä ääniaallosta toiseen vastaa 3 dB:iä eli 50 %:n vähennystä vierintämelussa(2).
bruit image
Vierintämelun suhteen olet ehkä kiinnostunut seuraavista renkaista:
Asiantuntijan mielipide: Teet parhaan valinnan, kun määrittelet tarpeesi tarkasti
“Hyödyllinen työkalu auttaa valintaa omien tarpeidesi perusteella, mutta se ei huomioi kaikkea.”
Eurooppalainen renkaiden suorituskyvyn luokitusjärjestelmä on avoin työkalu, joka auttaa valitsemaan käyttötarpeisiisi parhaiten sopivan renkaan.
Muista kuitenkin, etteivät kaikki rengasmerkinnän seikat ole yhtä tärkeitä kaikille. Määritä siksi omat ensisijaiset tavoitteesi, niin teet parhaan valinnan itsellesi. Esimerkiksi puhtaassa kaupunkiajossa hyvä luokitus vierintämelussa ja märkäpidossa voivat kuulua omiin ensisijaisiin tavoitteisiisi. Jos sitä vastoin tarvitset renkaita pitkille kuljetusmatkoille, voit pitää tärkeimpänä hyvää vierintävastusluokitusta, joka varmistaa mahdollisimman tehokkaan polttoainekulutuksen. Tämä merkintäjärjestelmä ei ole myöskään kaiken kattava, eikä se ota huomioon muita yhtä tärkeitä perusteita, kuten renkaan kilometritulosta, sen suorituskyvyn säilymistä renkaan kuluessa, sen soveltuvuutta kulutuspinnan uudelleenkuviointiin tai pinnoitukseen, eikä myöskään sivupitoa.
Siksi kannustamme sinua ottamaan yhteyttä käyttämääsi rengasasiantuntijaan, jotta pystyt selvittämään ostoperusteesi tarkasti oman liiketoimintasi laadun ja tarpeiden mukaan.
photo ana gonzalez 2
Ana Gonzalez
Euroopan tuotemarkkinointipäällikkö pitkille kuljetusmatkoille tarkoitetuissa tuotteissa
Lisätietoja rengasmerkinnöistä saat vierailemalla Euroopan komission verkkosivustolla.
1) Michelinin sisäinen simulaatio tammikuussa 2021 käyttäen Euroopan komission polttoainesäästölaskuria käytössä, johon kuuluu 40 % kaupunkiajoa ja 60 % moottoritieajoa. (Diesel)polttoaineen arvioidulla hinnalla 1,30 euroa litralta. Arvioitu säästö renkailla, joilla on ajettu 100 000 km.
2) Ranskassa Clermont-Ferrandissa Michelinin-testiradalla Ladoux’ssa marraskuussa 2020 tehty sisäinen tutkimus, jossa nopeutta jarrutettiin 60 km:stä 20 km:iin tunnissa käyttäen jäykkää 4x2-kuorma-autoa, johon oli asennettu kaikkialle 315/80R22,5 MICHELIN X® MULTITM Z B-luokan renkaat verrattuina SRTT C-luokan testirenkaisiin, jotka on mallinnettu 23.11.2011 päivitetyn UNECE-säännön R117 mittausmenetelmän mukaisesti.
3) Michelinin vuonna 2016 tekemä sisäinen arviointi, jossa verrattiin B-luokan renkailla ja C-luokan renkailla varustetun kuorma-auton vierintämelua.