mag3 bigstory header

Renkaiden testaaminen voi olla hyvin subjektiivinen työ!

Julkaistu 17. lokakuuta 2021 - 5 minuutti(a) luettu

Kuvittele pelkästään tunteisiin ja tuntemuksiin perustuva työ... Cédric Amplementilla on erittäin harvinaislaatuinen tehtävä: hän on subjektiivinen eli kokemusvaltainen koeajaja Michelinillä. Hänellä on ainutlaatuinen ja erittäin monipuolinen työ. 

 

Kuuntele podcast:

mag3 bigstory portrait

  

Cédric Amplement, subjektiivinen koeajaja Michelinillä

 

Michelinillä on vain kaksi kuorma-autoihin erikoistunutta subjektiivista testiajajaa. Cédricin mukaan hänen työnsä on kuljettajalle kuin Graalin maljan löytyminen. Ensiksi on kuitenkin selvitettävä, mitä subjektiivinen koeajaja käytännössä tekee. – Se tarkoittaa, että luotamme tuntemuksiimme ja vaikutelmiimme enemmän kuin mittalaitteisiin, kun kokeilemme uusia renkaita.

Cédric työskentelee pääasiassa Michelinin teknologiakeskuksessa Ranskan Ladoux’ssa, lähellä Clermont-Ferrandin kaupunkia. Siellä sijaitsee myös Michelinin historiallinen pääkonttori. Yhtiöllä on kunnassa 500 hehtaarin testauskeskus ja noin 50 km erilaisia ratoja. Cédric myös matkustaa työkseen, esimerkiksi Pohjois-Suomeen testaamaan renkaita jäällä ja lumella, tai Michelinin testikeskukseen Espanjan Almeríaan. Hän vierailee myös autonvalmistajien toimipaikoissa, jossa yhtiöt vuokraavat hänen palveluksiaan.

Miten kokemusvaltaiseksi koeajajaksi oikein tullaan? Cédric tuli Michelinille armeijauransa jälkeen vuonna 2005. Hänellä on ollut useita teknisiä ja testaustehtäviä, joissa on aina keskitytty kuorma-autoihin. – Kaksi vuotta taaksepäin minulle tarjottiin subjektiivisen koeajajan työtä edellisen lähdettyä yhtiömme palveluksesta. Minulla oli kaikki tarvittavat taidot. Tehtävämme on osallistua uusien tuotteiden kehitykseen: jokainen uusi rengastyyppi on testattava sisäisesti.

Sitä varten meillä on objektiiviset ja subjektiiviset koeajajat. Objektiiviset koeajajat tekevät toistuvasti erityisiä ajoliikkeitä kuorma-autoilla, joissa on mittalaitteistoja. Tämä vaihe on välttämätön, jotta jokainen rengasmalli voidaan hyväksyä lainsäädännön vaatimusten täyttymisen osalta. – Meidän subjektiivisten ajajien tehtävänä on asettua käyttäjien saappaisiin. Tarkistamme esimerkiksi pitoa ja tasapainoa, esimerkiksi ajamalla ympyrää märällä radalla. Lisäksi kirjaamme erittäin henkilökohtaisia tuntemuksia, kuten melun tasoa ja laatua.

Raporteissaan subjektiiviset koeajajat kertovat, miltä heistä tuntui – havaitsivatko he jotain tavanomaisesta poikkeavaa. Nämä havainnot kerrotaan sitten insinööritiimille parannusten tai muutosten tekemiseksi.

Monipuolinen työtehtävä

Subjektiivisen testaamisen erityislaatuisuuden vuoksi Cédric ja hänen työkaverinsa suunnittelevat omat testausmenetelmänsä ja -pöytäkirjansa. He ehdottavat sopivia ohjausliikkeitä ja luettelevat kriteereitä, joita on tarkistettava, ja tavoitteita, jotka on täytettävä. – Teemme työtä nykyisten renkaiden parantamiseksi, mutta testaamme myös prototyyppejä, esimerkiksi vety- ja sähköautoja varten. Se taas tarkoittaa sitä, että käytettävät ajoneuvot ovat hyvin erilaisia.

Se onkin yksi Cédricin työn hauskuuksista. Hän on päässyt ajamaan paitsi esimerkiksi miljoonien eurojen arvoisia armeijan prototyyppejä, myös nostureita, nelivetoautoja, säiliöautoja ja kaikenkokoisia kuorma-autoja ja ajoneuvoyhdistelmiä. – Kaikki yli 3,5 tonnin autot kuuluvat meidän tontillemme. Olemme kuin koeajajien sveitsiläisiä linkkuveitsiä. Meidän on hallittava kaikki itse: suunniteltava testausmenetelmät, tehtävä testit, vuokrattava tai ostettava uudet autot niin usein kuin voimme jne.

Renkaiden kehityksen kärjessä

Renkaiden testaaminen voi vaikuttaa itseään toistavalta työltä. Työ kuitenkin vaihtelee jatkuvasti, koska renkaat kehittyvät nopeasti, erityisesti vaihtoehtoisten voimanlähteiden yleistyessä. Sähkö- ja vetyautoille pienempi vierintävastus merkitsee pitempää akun käyttöikää. Renkaiden suorituskyky on ratkaisevampaa kuin koskaan! Toinen seikka on, että akut ovat erittäin painavia, mikä vaikuttaa rengaspaineisiin ja renkaiden kulumiseen.

Tiivistääkseen oman työnsä luonteen Cédric sanoo, että koeajaja poikkeaa paljon kilpa-ajajasta.  – Me emme kilpaile toisiamme vastaan, vaan me jaamme tietoa. Meitä verrataan joskus viiniasiantuntijoihin, koska olemme renkaiden ominaispiirteiden asiantuntijoita!

 

Lähteet

* Cédric Amplementin haastattelu 8.6.2021.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+