post hero banner rolling through
Kuka ikinä sanoikaan, että pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, ei tiennyt mitään renkaista! Yli vuosisadan ajan Michelinin innovaatiot ovat olleet muutoksentekijöitä kuljetusalalla. Yhtiön rengassuunnittelu ja teknologia ovat auttaneet kuorma-autoilijoita kuljettamaan turvallisemmin, nopeammin ja tehokkaammin. Lue tärkeimmistä virstanpylväistä historiassamme.
post 1908 rolling through
post 1908 img a rolling through
Michelin-paripyörä – 1910-luku – © Collection du Patrimoine Historique Michelin
post 1908 img b rolling through
Le mille-pattes, tuottaja Daniel Matthieu – 1970 – videokatkelma © MICHELIN – LDD
1908 – hyötykuorma kaksinkertaistuu
Voitko kuvitella rahdin kuljettamista kapeilla puurenkailla? 1900-luvulla se oli alan standardi – siihen asti, kunnes Michelin esitteli ikonisen paripyörän vetoakselilla ja muutti kuljetusalan ilmeen ikuisesti. Pian tämän jälkeen, Berliet M, modernin ajan ensimmäinen kuorma-auto, varustettiin paripyörillä ja sen kuormankantokyky oli jopa 3 000 kg. Vaikka se ei vaikuta suurelta verrattuna nykyajan puoliperävaunuihin, keksintö yli kaksinkertaisti hyötykuorman!
post 1923 rolling through
post 1923 img rolling through
E. Pain -nimisen yrityksen kuorma-auto Clermont-Ferrandissa, Ranskassa. Michelin-paripyörät takana ja ketjuveto. 1920 – © MICHELIN – LDD
1923 – hyvästi vanha, tervetuloa uusi
Uudelleenpinnoitus esiintyi Michelinin kaupallisessa aineistossa ensi kerran vuonna 1923. Vanhojen renkaiden kuluneiden urien korvaaminen uusilla pidentää renkaiden käyttöikää – ja kuorma-autoilijoiden budjettia!
post 1930 rolling through
1930-luku – kun kumi kohtaa tien
Renkaita ajatellessa mieleen tulevat varmasti suuret, mustat kumirenkaat; mutta itse asiassa renkaan rungon terässäikeet vahvistavat rakenteen. Michelin testaa metallirengasta ensi kerran vuonna 1937. Tämä tarkoitti vähemmän rengasrikkoja ja renkaan tyhjenemisiä. Kuorma-autoilijat pystyivät myös täyttämään renkaat merkittävästi korkeammilla paineilla, joka mahdollisti suuremmat hyötykuormat.
1930-luku oli ensimmäinen aikakausi rengasteollisuudessa, jolloin alettiin suunnitella renkaita erikseen tie-, maasto- ja työmaakäyttöön.
post 1950 rolling through
post 1950 img rolling through
Elintarvikkeiden kuljetusta vuonna 1950 – © MICHELIN – LDD
1950-luku – klassikko keksitään
Tiedätkö, kuka keksi erillisen vetoauton ja puoliperävaunun? Vaikka alkuperästä kiistellään usein (joidenkin mielestä se oli saksalaisten keksintö ja jotkut antavat kunnian liittoutuneille), kukaan ei kyseenalaista sen hyödyllisyyttä! Tätä voitokasta rahtia kuljettavan puoliperävaunun ja moottoroidun vetoauton yhdistelmää nähdään teillä edelleen.
Jokainen kuorma-autoilija tietää, että ratkaisevat tekijät suurten hyötykuormien kuljettamisessa ovat kantavuus, nopeus ja kulutuspinnan kestävyys. Vuonna 1952 Michelin esitteli maailmalle vyörengasteknologian tuomalla markkinoille Michelin X -renkaan. Vahvistettu runko kaksinkertaisti ajoetäisyyden, paransi käsittelyä erilaisilla pinnoilla ja toi merkittäviä polttoainesäästöjä.
post 1960 rolling through
1960-luku – pienempi renkaan sivu, suurempi vanne
1960-luku toimi näyttämönä ”Pilot Series 80” -sarjalle, ensimmäisten matalaprofiilisten kuorma-auton renkaiden esittelylle. Madallettu renkaan sivu teki tilaa suuremmalle vanteelle ja siten tehokkaammille jarruille. Tämä ei lisännyt ainoastaan ajoneuvon yleistä turvallisuutta, vaan suurempi jarrutusteho tarkoitti myös sitä, että pystyttiin kuljettamaan raskaampia kuormia.
post 1970 rolling through
1970-luku – pyyntöjä ja vastauksia
Lisää vetoa! Raskaampia hyötykuormia! Lisää vääntöä! Tätä kuorma-autoilijat pyysivät, ja Michelin vastasi Remix-uudelleenpinnoitusprosessilla. Siinä renkaat pinnoitetaan uudelleen ja 3–4 terässäiekerrosta vaihdetaan – näin renkaan runko hyödynnetään täydellisesti ja asiakkailta säästyy rahaa.
post 1986 rolling through
post 1986 img rolling through
Mainos raskaaseen kuljetusajoneuvoon tarkoitetusta MICHELIN XZT -vyörenkaasta. 1980 – © MICHELIN – LDD
1986 – uusi pienennys, suuri hyöty
Nyt tarkkana, tämä on hieman monimutkaista. Michelin XX oli ensimmäinen hyvin matalaprofiilinen rengas. Vanteen koon pysyessä samana matalampi renkaan sivu vähensi pyörän kokonaiskorkeutta. Tämä tarkoitti, että puoliperävaunun kuljetustilaa voitiin suurentaa lisäämättä vaunun kokonaiskorkeutta. Suurempi rahtitilavuus lisäsi kuljetustehokkuutta. Lisäksi matalampi painopiste paransi ajoneuvon vakautta.
post 1995 rolling through
post 1995 img rolling through
Japanilainen mainos ”vihreästä renkaasta”. 1992 – © Collection du Patrimoine Historique Michelin
1995 – kohti ekologisempaa suuntaa
Kun polttoainehinnat 1990-luvulla nousivat, Michelin auttoi kuorma-autoilijoita vähentämään polttoaineenkulutusta uudella innovaatiolla: ensimmäisellä vihreällä renkaalla. Energy, sarja matalan vierintävastuksen renkaita, oli Michelinin ensimmäinen sitoumus kestävään liikkuvuuteen – mutta ei suinkaan viimeinen!
post 2000 rolling through
2000-luku – vanha klassikko uusiksi
Uuden vuosituhannen myötä tuli (ei niin) uusi rengaskonsepti. Michelin vaihtoi ikonisen paripyöränsä johonkin aiemmin nähtyyn: yksittäiseen renkaaseen. Uusittu, leveämpi X-One-rengas, jossa oli kaksi sivua neljän sijaan, paransi merkittävästi vakautta, vähensi vierintävastusta ja auttoi kuorma-autoilijoita lisäämään hyötykuormaa.
post 2016 rolling through
2016 – luokan A renkaat kaikille akseleille
Aivan kuten jääkaapeilla ja muilla kodinkoneilla, myös renkailla on ympäristöluokitusjärjestelmä. Vuonna 2016 Michelin julkisti huippuluokan AAA-renkaan. Ensi kertaa luokan A rengas oli saatavilla kaikille akseleille: ohjaavalle akselille, vetoakselille ja vaunun akselille. Luokituksen ansaitakseen Michelinin oli suunniteltava rengas, jonka vierintävastus oli hyvin pieni ja joka siten vähensi huomattavasti hiilidioksidipäästöjä. Samalla, kun Michelin pyrki kohti pientä vierintävastusta, se varmisti, että AAA-luokitus ei vaikuttanut muihin olennaisiin suorituskykyominaisuuksiin, kuten märkäpitoon ja rengasmeluun.
post 2020 rolling through
post 2020 img rolling through
Vetypolttokennolla varustettu kuorma-auto – uusi innovaatio – © MICHELIN 2020 – LDD
2020-luku ja eteenpäin
Sähkö- ja vetykäyttöisten ajoneuvojen määrän kasvaessa Michelin on tehnyt kovasti töitä valmistautuessaan suureen energiasiirtymään. Monia uusia innovaatioita ja teknologioita on kehitteillä ja valmiina esiteltäväksi... pysy kuulolla!
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night