mag3-kyl-header

Miten kuorma-autojen valmistajat kehittävät ohjaamon toiseksi kodiksesi kaukana kotoa?

Julkaistu 17. lokakuuta 2021 - 5 minuutti(a) luettu

Pitkän matkan kuljettajilla on maailman paras työpaikka. He nauttivat vapaudestaan, näkevät maailmaa ja tapaavat uusia ihmisiä lempityössään: rekan ratissa! Silti yhtiöille on haasteellista pitää palveluksessaan riittävästi asialleen omistaneita päteviä kuljettajia*. Juuri siksi monet yrittäjät kääntyvät kuorma-autonvalmistajien puoleen löytääkseen ratkaisun. Esittelyssä Bart Van Lotringen, DAF:n suunnittelujohtaja.

 

Bart Van Lotringen, DAF’s Director of Design

mag3 kyl portrait


Bart Van Lotringen, DAF:n suunnittelujohtaja

 

DAF:n suunnittelujohtajan Bart Van Lotringenin mukaan ohjaamon rakenne ja muotoilu ovat pysyneet suurelta osin samanlaisina vuosikymmeniä, koska lainsäädäntö rajoittaa kuorma-auton kokonaismittoja. Kuljettajat joutuvat ajamaan, työskentelemään, rentoutumaan ja nukkumaan opiskelijan soluasuntoa pienemmässä tilassa. Usein päiväkausia.

Viimeaikainen lainsäädäntö on merkinnyt läpimurtoa aivan uudenlaiselle suunnittelulle.  – Sääntely on muuttunut merkittävästi ja mahdollistanut ajattelutavan muutoksen, Bart selittää. – Kuormatilan pituus on edelleen enimmillään 13,5 m, mutta auton kokonaispituus on nyt rajoittamaton, kunhan kääntöympyrä täyttää tavanomaiset vaatimukset. Suunnittelijat voivat muuttaa ohjaamon pituutta vapaasti, sikäli kuin se parantaa aerodynamiikkaa sekä polttoainetehokkuutta, turvallisuutta ja kuljettajan työmukavuutta. Suunnittelun vapautumisen myötä Van Lotringen ja hänen tiiminsä palasivat kirjaimellisesti suunnittelupöytiensä ääreen ja suunnittelivat uuden ohjaamon alusta pitäen DAF:n New Generation -kuorma-autoihin.

Turvallisuus ensin

– Halusimme ehdottomasti poistaa ajamisen aiheuttamat rasitukset, Van Lotringen valottaa. 

– Periaatteenamme on: kädet ohjauspyörällä ja silmät tiessä. Siksi aloitimme suunnittelemalla luokkansa parhaan intuitiivisen käyttöliittymän ihmisen ja koneen välille: kaikki tärkeät ajonhallintapainikkeet ovat heti ohjauspyörässä – tai loogisesti vivuissa. Ei kosketusnäyttöjä vaan fyysisiä painikkeita. Kuten kuljettajat halusivat laajoissa haastatteluissa, joita järjestimme. Lisäksi kasvatimme näkyvyyttä ennen näkemättömällä tavalla: tuulilasi on peräti 33 % aiempaa suurempi.  Halusimme maksimoida suoran näkymän: mitä enemmän kuljettaja näkee ja mitä parempi näköyhteys hänellä on muihin tienkäyttäjiin, sitä paremmin hän voi reagoida ja välttää onnettomuudet.

Ihanteellisen ajoympäristön varmistamiseksi Van Lotringen keskittyi ergonomian parantamiseen, erityisesti istuinten ja ohjauspyörän säätömahdollisuuksiin, jotta kuljettajan ajoasento on optimaalinen ja mittaristo ja merkkivalot täysin näkyvissä.

Kuljettajan tulee tuntea hallitsevansa ajoneuvoa sitä ajaessaan, mikä rauhoittaa mieltä ja vähentää stressiä. Lisätietoa instrumenteista tulee antaa vain tarvittaessa.  

– Täysin uuden ajokokemuksen luojinakin meidän oli ehdottomasti parannettava myös lepo- ja nukkumisympäristöä,

Van Lotringen tunnustaa. – Kaikkien toimintojen on toimittava tehokkaasti yhteen, ettei kuljettajan tarvitse koko ajan järjestellä sisätiloja uudelleen, yhdestä tilasta toiseen.

Toimintojen on elettävä keskenään täydellisessä symbioosissa.

 

Ajoasento, tilavuus ja mukavuus ovat arvokkaimpia mukavuustekijöitä, joita kuljettajalle voidaan tarjota.

Bart Van Lotringen, DAF:n suunnittelujohtaja

 

 

Kodin mukavuutta

Muita merkittäviä sisätilamuutoksia on tehty ohjaamon ajo-, lepo- ja nukkuma-alueilla. – Ajoasento, tilavuus ja mukavuus ovat arvokkaimpia mukavuustekijöitä, joita kuljettajalle voidaan tarjota, Van Lotringen tiivistää New Generation -ohjaamossa kuljettajan ja matkustajan istuimet voidaan valinnaisesti kääntää kasvot sisäänpäin. Väljiin vaakasuuntaisiin pintoihin yhdistettynä ne tarjoavat erinomaiset työskentely- ja rentoutumistilat. Ulosvedettävät säilytyslokerot tarjoavat tilaa henkilökohtaisille tavaroille, ja matkustajan istuin taittuu kasaan yöpöydäksi. – Elämme kuljettajan mukavuuden uutta aikakautta.

 

Kädenojennus kestävän liikkuvuuden suuntaan

Monet mukavuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä edistävät myös polttoainetehokkuutta ja aerodynamiikkaa. Sivupeilien korvaaminen kameroilla pienentää ilmanvastusta ja alentaa polttoaineenkulutusta. Muodoltaan suippeneva ohjaamo edistää poikkeuksellisen tehokkaasti polttoainetehokkuutta ja virtaviivaisuutta. Kestävää kehitystä edistävien ominaisuuksien selvä korostuminen suunnittelussa on suhteutettava Van Lotringenin mukaan siihen, että vaihtoehtoisten energiaratkaisujen laajeneminen koko toimialan kattaviksi vie aikaa. – Ensimmäinen – eli nykinen – vuosikymmen eletään siirtymäaikaa, joissa sähkö- ja vetyajoneuvoja yhdistellään polttomoottoriautoihin. Kun käyttövoimana on sähkö, vety tai muu uusi energianlähde, ohjaamon arkkitehtuuria voidaan taas arvioida uudelleen.

 

 

LÄHTEET

* Bart Van Lotringen haastattelu 7.9.2021
 

 

 

mag3 kyl title

   

1934

mag3 kyl 1934

Marius Berliet -autosäätiö, Lyon, Ranska

 

Renault esitteli ensimmäisen etuohjaamorakenteensa. Etuakselin yläpuolella innovatiivisesti sijaitseva ohjaamo mahdollisti merkittävästi suuremman kuormausalueen.

 

1958

mag3 kyl 1958

Marius Berliet -autosäätiö, Lyon, Ranska

 

Berliet pakotti toimialan panostamaan kuljettajan mukavuutta tuomalla markkinoille ”lepo-ohjaamon”. Tilava, toimiva ohjaamo tarjosi raskaissa ajoneuvoissa ennen näkemättömän mukavuustason. Muotoilussa yhdistyivät laaja panoraamatuulilasi ja helppopääsyiset, laajasti avautuvat ovet. Moottori sijoitettiin umpinaiseen tunneliin, ja kuuma pakoilma poistettiin taakse.

 

1964

mag3 kyl 1964

Marius Berliet -autosäätiö, Lyon, Ranska

 

Ranskalainen auto- ja asevalmistaja Hotchkiss valmisti autoja siviilikäyttöön 1904–1954 ja sotilasajoneuvoja vuoteen 1969. Yhtiö suunnitteli ensimmäisen kippiohjaamolla varustetun kuorma-auton, jossa moottoria oli helpompi huoltaa. Hotchkiss PL60/DH60 -kuorma-autot (sallittu enimmäispaino 6 tonnia) olivat ensimmäiset tällä ohjaamolla varustetut ranskalaiset autot.

 

1970

mag3 kyl 1970

Marius Berliet -autosäätiö, Lyon, Ranska

 

Berliet jatkoi mukavuuden ja näkyvyyden parantamista suunnitelmissaan. Sen KB2400-ohjaamoa – ja Berliet TR 300 -autoa – pidettiin alan lippulaivana vuosikausia.

 

1981

mag3 kyl 1981

Marius Berliet -autosäätiö, Lyon, Ranska

 

RVI (Renault Véhicules Industriels) lanseerasi Turboleaderin.  KB2400:n ohjaamoa paljon muistuttavalla 2480-ohjaamolla varustettu ”Phoenix” erottui selvillä parannuksillaan sijoittelussa ja varustelussa. Turboleaderin ohjaamo oli markkinoiden tilavimpia: moottorin kuomu oli matala ja sisäkatto erittäin korkealla. Lattian ja kattoluukun väli oli 2,05 m, joten kuljettaja pystyi seisomaan ohjaamossa.

 

1990

mag3 kyl 1990

Marius Berliet -autosäätiö, Lyon, Ranska

 

AE-ohjaamonsa myötä Renault Trucks teki ohjaamosuunnittelun vallankumouksen. Ohjaamon tasainen lattia merkitsi valtavaa tasonnousua sarjatuotantoautoissa.

 

2021

mag3 kyl 2021

 

DAF Trucks omaksui ensimmäisenä valmistajan moottoriajoneuvon massoja ja mittoja koskevan uuden lainsäädännön. Kuorma-autosuunnittelun uusi aika toi mukanaan 12,5 kuutiometrin New Generation -ohjaamot, joista tuli vertailukohta tilavuudelle.

 

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+