alternative fuels
Prohire on yksi Ison-Britannian suurimmista kaupallisista kalustonhallintayhtiöistä. Se toimii monilla eri toimialoilla ruokapalvelusta jätehuoltoon, logistiikkaan ja jälleenmyyntiin. Yhtiö uskoo vahvasti vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, ja se perusti ProGreen-divisioonan, joka koostuu kokonaisuudessaan hiilettömistä jakeluautoista.
mag3 spotlight portrait
ProGreenin vetäjä Michelle Miles ja Prohiren toimitusjohtaja Patrick Skelly
Kysyimme ProGreenin johtajalta Michelle Milesilta ja Prohiren toimitusjohtajalta Patrick Skellyltä kysymyksiä, joita sinäkin olet saattanut pohtia liittyen vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivien jakeluautojen markkinatilanteeseen ja teknologioihin.
Onko jakeluautojen markkina valmis vaihtamaan dieselistä pois?
Michelle Miles: Koronaepidemia on merkinnyt valtavaa muutosta, käännöstä ihmisten ajattelutavoissa. Nyt kiinnitetään entistä suurempaa huomiota siihen, mitä lähitulevaisuudessa tapahtuu, ja yritykset ovat nopeuttaneet yhteiskuntavastuukehitystään (pääoman sosiaalinen vastuu). Nyt ei ole enää kyse varhaisista käyttöönottajista, vaan yritykset vaihtavat jo koko kalustoaan.
Patrick Skelly: Ryhdyimme suunnittelemaan sähköautovalikoimamme kehittämistä vuonna 2019, ja perustimme ProGreenin vuonna 2020. Nykyään käytännössä kaikki yritykset pyrkivät jollain tavoin supistamaan hiilijalanjälkeään ja parantamaan yhteiskuntavastuutaan, pääosin sähköistämisen kautta. Monetkaan eivät silti tiedä, mistä niiden pitäisi aloittaa.
Nyt ei ole enää kyse varhaisista käyttöönottajista, vaan yritykset vaihtavat jo koko kalustoaan sähköautoihin.
Michelle Miles, ProGreenin vetäjä
Sinun tehtäviisi kuuluu siis myös suositusten antaminen teidän asiakkaillenne?
M.M.: Totta kai. Olemme erityisen ylpeitä siitä, ettemme toimita asiakkaalle pelkkää ajoneuvoa. Meillä on tietämystä ja kokemusta asiakkaamme tueksi infrastruktuurin valinnoissa (latausasemien, polttoainesäiliöiden asennus jne.), kerromme heille ajoneuvojen teknisiä tietoja jne. Näin heidän ei tarvitse asioida kymmenen eri toimittajan kanssa.
Kuinka suuri osa teidän kalustostanne on nykyisin sähköautoja?
P.S.: Noin 10 %. Vuosi takaperin osuus oli vain 1 %, ja odotan määrän jälleen kymmenkertaistuvan jotakuinkin vuodessa. Pääomamenot ovat suuret, tapauskohtaisesti jopa kolminkertaiset kaasuautoihin verrattuina, mutta meidän työhömme kuuluu myös lukujen selittäminen yrityksille. Joskus vaihto sähköön ei maksa juuri mitään.
Tarkoitatko sitä, että säästöt voivat jopa ylittää sähköauton hankintahinnan?
P.S.: Kaikki riippuu auton käytöstä. Laskemme asiakaskohtaisia estimaatteja oman telematiikkaohjelmistomme avulla, jotta voimme antaa kustannusarvion dieselin vaihtamisesta sähköön, sekä annamme suosituksia sopivimmasta ratkaisuista toimintamatkan, tehon ym. suhteen. Jos esimerkiksi Lontoossa otetaan huomioon ruuhkamaksut (joita vähäpäästöisten ajoneuvojen ei tarvitse maksaa) ja polttoaineensäästö, sähköön vaihto ei pelkästään tule halvemmaksi, vaan auto maksaa itse itsensä takaisin.
Kaikki liputtavat nyt sähkön puolesta, mutta meidän ei tarvitse rajoittua pelkästään siihen teknologiaan.
Patrick Skelly, Prohiren tj.
Paikallinen sääntely on siis jakelufirmoille vahva kannustin sähköön vaihtamiseksi?
P.S.: Kyllä. Ruuhkamaksuja ja vähäpäästöisiä alueita otetaan käyttöön monissa Ison-Britannian ja EU:n kaupungeissa, joten kyse ei ole pelkästään kustannuksista: polttomoottoriautojen pääsy kaupunkien keskustoihin ei ole lähitulevaisuudessa itsestään selvyys.
Sähköautot edustavat kehittyneintä vähähiilistä teknologiaa, mutta eivät ole ainut ratkaisu...
P.S.: Kaikki liputtavat nyt sähkön puolesta, mutta meidän ei tarvitse rajoittua pelkästään siihen teknologiaan. Teemme yhteistyötä monia eri teknologioita käyttävien toimittajien kanssa, joten meillä on laaja-alainen näkemys siitä, mitä on saatavana. Minulle vety edustaa tulevaisuutta.
M.M.: Olennaista on nyt se, että meidän on muutettava vuosikymmeniä vallinneita ajattelutapoja ja teknologioita. On opeteltava aivan uusi tapa ajatella. Yrityksissä on nykyään kuitenkin aivan uusi sukupolvi ympäristö-, yhteiskuntavastuu- ja hallintojohtajia. He ovat käyttövoima muutoksessa, joka johtaa vaihtoehtoisiin polttoaineisiin.
mag3 spotlight highlight
MICHELIN Agilis -rengassarja pakettiautoon: sinun yrityksesi tarvitsee sen!
Riippumatta siitä, millä toimialalla ja missä ympäristössä työskentelet, yksi asia on varmaa: märät, liukkaat tai lumiset tiet eivät saa vaarantaa toimintaasi.
Siksi me kehitimme MICHELIN Agilis -rengassarjan:
täyttävät kaikki päivittäiset tarpeesi ja ovat oikea valinta kevyisiin kuorma-autoihin ja pakettiautoihin.
6 asiaa, jotka sinun tulisi tietää päästöttömistä jakeluautoista
memo zero emission vans fi
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night