wave5 training header
Ammatillinen koulutus on strateginen haaste kuljetuskaluston omistajille. Miksi on tärkeää antaa kuljettajille säännöllistä koulutusta tehokkuuden parantamiseksi? Mitä koulutusta olisi tarjottava (lakisääteisen lisäksi) ja milloin?
Tapasimme Lounais-Ranskassa operatiivisen johtajan Patrick Ambalin ja kuljettajan Alexandre Frouilloun.
Patrickin ja Alexandren työpaikka on Tout pour le fruit, Montaubanissa sijaitsevalle MIN-tukkutorille sijoittautunut kuljetusliike. Pierre Bournet’n vuonna 1987 perustamassa yrityksessä on nyt 40 työntekijää, joista valtaosa on kuorma-autonkuljettajia.
Kuuntele podcast:
wave5 training img1
Patrick Ambal, Tout pour le fruit’n operatiivinen johtaja, ja Alexandre Frouillou, Tout pour le fruit’n kuljettaja
– Nimeni on Patrick Ambal, olen 57 vuotta. Tulin kuljetusalalle vähän vahingossa rakennusalalta. Palveltuani Ranskan maavoimien sotateknisissä rakennustöissä vuoteen 2000 saakka pyöritin viitisentoista vuotta omaa ruoppaus- ja maansiirtoyritystä, jossa alaisuudessani toimi 3 työntekijää.
Tulin Tout pour le fruit -yrityksen palvelukseen pitkän matkan kuljettajaksi vuonna 2016.
Maaliskuussa 2021, kun työkaverini lähti yrityksen palveluksesta, minusta tuli yrityksen 3 toimipaikan yhteinen operatiivinen johtaja. – Koordinoin kaikkiaan 34 kuljettajan toimintaa. Kalustoomme kuuluu 10 kuorma-autoa, 15 vetoautoa ja noin 20 perävaunua, Patrick selostaa.
– Mitä enemmän kuljettajia koulutetaan, sitä rennommin he työskentelevät ja sitä enemmän he nauttivat työstään. Tieto vähentää stressiä ja ahdistusta.
Tout pour le fruit’n operatiivinen johtaja Patrick Ambal,
wave5 training img2
Kun tiedustelemme koulutuksen tärkeydestä, hän vastaa empimättä: – Mitä enemmän kuljettajia koulutetaan, sitä rennommin he työskentelevät ja sitä enemmän he nauttivat työstään. Tieto vähentää stressiä ja ahdistusta. Kun yhdistetään teoria ja käytäntö, ongelmien ratkaisut löytyvät nopeasti.
Patrick katsoo, että kuljettajien ensisijainen huomion on oltava ajamisessa, eivätkä tekniset ongelmat, joita he eivät osaa ratkaista, saa häiritä heitä. – Olen toiminut kuljettajana kuljettajien joukossa, se oli minun työtäni. Ymmärrän aidosti heidän päivittäistä elämäänsä.
Kun Michelin tarjosi hänelle lyhyen koulutusjakson renkaiden tehokkaammasta seurannasta, hän hyödynsi tilaisuuden heti.
Kolme vuotta sitten heinäkuussa 2019 Tout pour le fruit’n kuljettajat suorittivatavat kukin vuorollaan Michelinin puolen päivän rengaskoulutuksen.
– On harvinaista, että kuljettajat osallistuvat muuhun kuin lakisääteiseen koulutukseen, sanoo Michelinin B2B-asiakaskouluttaja Edouard Fadel, joka järjesti koulutuksen Tout pour le fruit’lle. – Kuljetusliikkeen omistaja Pierre Bournet huomasi, etteivät kuljettajat aina tarkastaneet ajoneuvojaan. Hän halusi antaa heille keinot valvoa kuljettamiensa autojen huoltoa, erityisesti renkaita. Näin säästetään aikaa, kun vältetään rengasrikot jakelureiteillä.
Alexandre Frouillou, 31, joka on työskennellyt Tout pour le fruit’llä vuodesta 2017 lähtien, muistaa kurssin hyvin.
– Opin koulutuksen aikana paljon. Muistin myös paljon käytännön juttuja aiemmasta urastani mekaanikkona.
Alexandre, jolla on autoasentajan tutkinto ammattikoulusta, työskenteli pitkään autokorjaamossa ennen uranvaihtoa kuorma-autonkuljettajaksi.
– Korjaamossa vaihdoin joskus kuorma-autonrenkaita. Se on yksinkertaista, mutten ollut mikään asiantuntija. Minulla ei ollut mitään tietoa pinnoittamisesta tai jälkiurituksesta . En tiennyt, milloin renkaat tai niiden paikat piti vaihtaa.
Edouard Fadel selittää: – Jälkiurituksella voidaan saada 25 % lisää ajokilometrejä ja jopa 2 litran polttoainesäästö 100 kilometrillä koko uuteen rengassarjaan verrattuna (vetoauto + puoliperävaunu). Myös pito paranee 10 % verrattuna loppuun ajettuun renkaaseen, jota ei ole jälkiuritettu.
Koulutuksen jälkeen Patrick teki Alexandresta Montaubanin toimipaikan rengaspäällikön.
– Rengaspäällikkönä olen vastuussa rengasvarastosta. Tarkistan renkaat 2 viikon välein. Kun kuljettajat tarvitsevat neuvoja, kerron alustavan mielipiteeni, jos osaan. Tarvittaessa saan korjaamon rengasasiantuntijalta apua, Alexandre toteaa.
– Alex on tunnollinen kuljettaja ja kiinnostunut tekniikasta. Hän haluaa oppia ja saada koulutusta. Arvostan sitä todella. Tähän työhön tarvitaan intoa, Patrick miettii.
Hän jatkaa: – Osa kuljettajista on todella ennakoivia ja motivoituneita, kun taas toisten mielestä koulutus on tarpeetonta tai jopa ajanhukkaa. Asia ei liity mitenkään kuljettajan ikään tai kokemukseen.
wave 5 edouard fadel
Edouard Fadel, Michelinin B2B-asiakaskouluttaja
Koulutuksen jälkeen Patrick teki Alexandresta Montaubanin toimipaikan rengaspäällikön.
– Rengaspäällikkönä olen vastuussa rengasvarastosta. Tarkistan renkaat 2 viikon välein. Kun kuljettajat tarvitsevat neuvoja, kerron alustavan mielipiteeni, jos osaan. Tarvittaessa saan korjaamon rengasasiantuntijalta apua, Alexandre toteaa.
– Alex on tunnollinen kuljettaja ja kiinnostunut tekniikasta. Hän haluaa oppia ja saada koulutusta. Arvostan sitä todella. Tähän työhön tarvitaan intoa, Patrick miettii.
Hän jatkaa: – Osa kuljettajista on todella ennakoivia ja motivoituneita, toisten mielestä koulutus on tarpeetonta tai jopa ajanhukkaa. Asia ei liity mitenkään kuljettajan ikään tai kokemukseen.
– En välttämättä vaadi jotain tiettyä koulutusta, mutta jos sellaista tarjotaan, olen heti mukana. On kiva oppia uuttaa säännöllisesti.
Tout pour le fruit’n kuljettaja Alexandre Frouillou
– En välttämättä vaadi jotain tiettyä koulutusta, mutta jos sellaista tarjotaan, olen heti mukana. On kiva oppia uuttaa säännöllisesti, kertoo Alexandre, joka on juuri päättänyt toisen pakollisen jatkokoulutuskurssinsa tämän vuoden helmikuussa.
Pakollisuus tarkoittaa, että kaikkien ammatissa toimivien ranskalaisten kuorma-autonkuljettajien on käytävä se 5 vuoden välein.
Kurssi kestää 35 tuntia, ja sen voi suorittaa 5 peräkkäisenä tai 3 ja 2 päivänä.
Tavoite: päivittää yli 3,5 tonnin tavankuljetusautojen kuljettajien tiedot ajan tasalle.
– Minusta kuorma-autokoulutus on mielenkiintoista. Nykyaikaiset kuorma-autot ovat täynnä elektroniikkaa ja erilaista teknologiaa, niiden toimintaa ei pysty päättelemään, ellei joku selosta. Tarvitsemme tietyt vähimmäistiedot, jotta osaamme käyttää niitä. Se vie aluksi aikaa, mutta säästää sitä tien päällä, Alexandre tiivistää.
Patrick on samaa mieltä: – Järjestän piakkoin koulutuksen uusien digitaalisten ajopiirtureiden käytöstä. Monista kuljettajista ne ovat ärsyttäviä, ja haluan ehkäistä tällaista ajattelua omissa tiimeissäni.
Vuoden 2006 jälkeen digitaaliset ajopiirturit ovat korvanneet vanhat paperikiekot yli 3,5 tonnin autoissa Euroopassa. Niiden pääasiallinen tehtävä on tallentaa kuljettajatietoja. Ne ovat kuljettajien lokikirjoja.
Ajopiirturien karttoja käyttää miljoona kuljetusliikettä ja yli kuusi miljoonaa ammattimaista kuljettajaa eri puolilla Eurooppaa (2).
wave5 training img3
Koulutuksen lisäksi Patrick muistuttaa mentoroinnin tärkeydestä yrityksessä uusien kuljettajien tukena:
– Mentorointi on avain. Sillä opastetaan uusia kuljettajia – tilapäisiä tai pysyvällä sopimuksella toimivia. Se on osa koulutusohjelmaamme. Kun mentorit siirtävät tietämystään eteenpäin, meidän tehokkuutemme paranee jatkossa. Olen järjestänyt mentoroinnin toimialoittain alueellisesti tai valtakunnallisesti: yhtä uutta työntekijää vastaa yksi vanha työntekijä. Mentorointi kestää enintään 2 tai 3 kuukautta. Rehellisesti sanoen: toiset oppivat nopeammin, toiset hitaammin..., Patrick huomauttaa.
Viimeinen kysymys ei ole vähäisin: miten koulutuksen pystyy sijoittamaan häiritsemättä kuljettajien työtä liikaa?
Patrick vastaa: – Kuten usein meidän työssämme, varhainen suunnittelu auttaa. Etukäteen suunnittelemalla työrytmi ei keskeydy liian usein. Lyhyet, päivän tai puolikkaan kurssit ovat selvästi parhaita ja pidetyimpiä meidän alallamme!
quotation right white
POHDITTAVAKSI
1 – Kysy kuljettajiltasi ongelmista, joita he kohtaavat työssään, niin osaat tarjota heille oikeaa koulutusta. Alexandren tavoin hekin kiinnostuvat, jos teet ehdotuksia etukäteen.
2 – Älä epäröi tiedustella varustetoimittajiltanne lyhyitä kursseja. Heidän tehtävänsä on kuunnella teitä ja auttaa teitä käyttämään tuotteita ja palveluja paremmin.
3 – Pohdi mentoroinnin käyttöä uusien kuljettajien perehdytyksessä ja tutustuttamisessa taloon. Sisäinen koulutuskapasiteetti on valtava ja tehokas tuottavuuden parantaja!
(1) Brittiläisen yrityksen Transport Intelligence (TI) tutkimus, julkaistu v. 2021
(2) https://www.thalesgroup.com/fr
Patrick Ambalin haastattelu 4.4.2022.
Alexandre Frouilloun haastattelu 5.4.2022.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night