wave5 fleet efficiency header

Miten datalla voidaan vaikuttaa kalustonhallintaan?

Julkaistu 29. syyskuuta 2022 - 9 minuutti(a) luettu

Se mahdollistaa kuljetustoiminnan seuraamisen, ymmärtämisen, suunnittelun ja optimoinnin reaaliaikaisesti ym. Viimeisten 10 vuoden aikana massadatasta on vähitellen tullut keskeinen työkalu kaikenkokoisten kuljetuskalustojen omistajille. Koska datayhteydet yltävät pitkienkin ajomatkojen päähän, kuorma-autojen – kuljetusliikkeiden tärkeimpien tulosyksiköiden – tilaa voidaan seurata keskeytyksettä vikojen ennakoimiseksi tai jopa ehkäisemiseksi. Miten kuorma-auto- ja rengasvalmistajien dataan perustuvat ennakoivat ja ennaltaehkäisevät huoltotyökalut ja -palvelut voivat tehostaa kalustosi toimintaa?


wave5 fleet efficiency img1

Pierre Lussier’n työpaikkana on MERCEDES-BENZ TRUCKS FRANCE ja Xavier Marduel työskentelee Michelinin Connected Mobility and Fleets -asiantuntijana.

Tutustu erikoisjaksoomme, joka sisältää (1) Ranskan Mercedes-Benz Trucksin liitettävyyspäällikkönä toimivan Pierre Lussier’n haastattelun, (2) Les Transports Chaplain -yhtiön johtajan Hervé Grosmairen käyttäjäkertomuksen ja (3) Michelinin Connected Mobility and Fleets -asiantuntijan Xavier Marduelin selonteon.

MÄÄRITELMÄ: MASSADATA

Massadatalla viitataan päivittäisessä elämässämme monista eri lähteistä tuotettavaan digitaalisen dataan, jota on valtavia määriä.
Se määritellään usein kolmella V:llä: Volume (määrä), Velocity (nopeus) ja Variety (monipuolisuus).
Ajoneuvojen kohdalla data esimerkiksi auttaa kalustopäälliköitä keräämään tietoa, joka helpottaa päätöksentekoa keskeisissä asioissa, jotka vaikuttavat suoraan kustannuksiin ja yhtiön taloudelliseen tehokkuuteen lähes välittömästi.

– Datan ansiosta kuljetusliikkeet saavat kalustoonsa keskittyvää jatkuvaa tietovirtaa. Tämä on vasta alkua!

Pierre LUSSIER, Mercedes-Benz Trucks France

 


Pierre Lussier on johtanut Ranskan Mercedes-Benz Trucksin liitettävyysosastoa vuodesta 2013 lähtien. Hän vastaa MB-kuorma-autojen liitettävyyspalvelujen markkinoinnista kuljetusliikkeille. Pierre on työskennellyt Mercedes-Benzillä yli kahden vuosikymmenen ajan eri tehtävissä, muun muassa asiakaspalvelutehtävissä Ranskassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Voitko kertoa meille MB Uptime -palvelun historiikin ja toimintaperiaatteen tiivistetysti?


MB Uptimen taustalla on yksinkertainen havainto: seisova kuorma-auto maksaa selvää rahaa. Kuorma-auto ansaitsee rahaa vain ajossa! Miten pystymme valmistajana pitämään keskeisen kalustomme tien päällä pitempään? Toisin sanoen: miten pystymme rajoittamaan käyttökatkosten vaikutuksia kuljetusliikkeisiin tai ainakin vähentämään seisonta-ajat minimiin kustannusten alentamiseksi?

Projekti käynnistyi 2000-luvun alussa Fleetboard Services- ja Fleetboard Uptime -palveluilla, jotka tarjosivat tilannekuvan yksittäisestä ajoneuvosta tietyllä hetkellä. Ohjelman alkuperäinen versio julkistettiin Actros 4 -mallissa vuonna 2011. Ensimmäinen versio tuotti vain raakadataa ilman hälytyksiä tai algoritmeja. Se raportoi vain vikakoodit. Nykyinen täydellisempi versio on vuodelta 2017.

Täysautomaattinen etädiagnostiikka seuraa nyt jatkuvasti ajoneuvon järjestelmän tilaa reaaliajassa. Muutamassa sekunnissa satojen anturien kustakin kuorma-autosta keräämät tiedot tulkitaan, kriittiset tilat tunnistetaan ja toimenpiteitä suositellaan hälytyksillä asiakkaan rajapinnassa, puhelimitse ja sähköpostitse kuljetusliikkeille ja Mercedes-Benzin sertifioimille asentajille, kaikki asiakkaan suostumuksella.

Olimme itse asiassa ensimmäinen kuorma-autonvalmistaja, joka kehitti autoon laajamittaisen telematiikkajärjestelmän: laitteen, johon kuulu useita oheispalveluja.

 

wave5 fleet efficiency img2

Miten MB Uptime toimii?

Toiminta perustuu älykkäisiin yhteyksiin. MB Uptime merkitsi uuden aikakauden alkua: datan käytöstä on nyt hyötyä kuljetusliikkeille, kun analysoimme perusteellisesti keräämiämme tietoja ja käsittelemme ne reaaliaikaisesti. MB Uptimen avulla kuljetuskaluston omistajilla on pääsy neljään tietotasoon.

1/ Reaaliaikaiset perustiedot ajoneuvoista. Asiakas voi tarkastella kalustoaan milloin tahansa.

2/ Reaaliaikainen hälytysten hallinta ajoneuvoissa. Kyse on yleensä oranssisesta merkkivalosta kojelaudassa, mikä ei yleensä edellytä auton pysäyttämistä. Tieto lähetetään MB Uptime -asiakasportaaliin. Yhteyshenkilö lähettää tiedot kuljettajalle, joka pystyy yleensä korjaamaan ongelman itse ja välttämään tarpeettoman käynnin korjaamolla.

3/ Ennalta ehkäisevä huolto ja korjausten hallinta, joka vastaa normaalia kilometripohjaista määräaikaishuoltoa. Mercedes-Benz-huoltopiste saa hälytyksen 3 tai 4 päivää ennen normaalia huoltopäivää. Se voi olla ennakoivasti yhteydessä asiakkaaseen huoltoajan varaamiseksi ja töiden suunnitteluksi.

4/ Viimeisenä tietotasona on ennalta ennaltaehkäisevä vikahuolto. Se on vaikuttavin mutta – onneksi – myös harvinaisin hälytys 2–3 tuntia ennen punaisen valon syttymistä (joka ilmaisee yleensä merkittävän tai vakavan vian). Ennakoivat algoritmit havaitsevat, että autoon on tulossa vika, jonka takia ajaminen on keskeytettävä ja suunniteltava käynti korjaamolla. Valtuutettuun huoltoon ilmoitetaan asiasta, jolloin se voi rajoittaa mahdollisuuksiensa mukaan vian vaikutusta kuljetusliikkeen toimintaan joko tilaamalla ja vaihtamalla kuluneet tai vikaantuvat osat välittömästi tai etsimällä ratkaisun, jolla kuorma saadaan määränpäähän ajoissa.

Datan keruu tarjoaa kuljetusliikkeille monenlaista etua jatkuvasti saatavilla olevien kohdennettujen kalustotietojen ansiosta. Tämä on vasta alkua!

– Seisova rekka maksaa selvää rahaa! Datan analysointi voi ehkäistä tämän.

Pierre LUSSIER, Mercedes-Benz Trucks France

Voitko antaa käytännön esimerkin siitä, miten järjestelmä on estänyt ajoneuvon seisokin tai lyhentänyt sitä?

MB Uptime perjantaina 22.3.2019 klo 19.41 alkavan vuodon Actros 1845 LS:n korkeapainepiirissä. Auto kuului sopimuksen piiriin. Tässä vaiheessa mikään varoitusvalo ei palanut, eikä kuljettaja välttämättä ollut huomannut mitään poikkeavaa.

Vain 8 minuuttia myöhemmin eli 18.49 alusta otti yhteyttä asiakkaaseen ongelman kiireellisyyden arviointia varten. Samana päivänä klo 20.15 huoltamo havaitsi muitakin korjaustarpeita. Se tilasi kaikki tarvittavat osat.

Kuorma-auto palasi ajosta ja ajettiin korjaamoon maanantaina 25.3. klo 9.57. Se palautettiin asiakkaalle klo 14.30. Huollossa oli vaihdettu injektori, polttoainetason anturi ja ilmanpuhdistin.

Muista, että palvelu toimii 24/7 kaikkialla Euroopassa. Korjaukset eivät lopu rajalle!

Miten data auttaa Mercedes-Benziä kehittämään tulevaa tarjontaa?

Datasta on tulossa jaettava hyödyke. Suurimpana haasteena on valmistella sertifioidut jälleenmyyjämme ja asentajamme käsittelemään tietoa. Tavoitteena on ”saada data puhumaan” ja tulkita sitä. Tietojenkäsittelyn tehtävänä on auttaa meitä ymmärtämään käyttöä, tunnistamaan tarpeet, vastaamaan kysymyksiin ja luomaan uusia palveluja tarpeiden ennakoimiseksi.

Voittaja on se, joka saa ensimmäisenä valmiiksi asiakaslähtöisen tietojenkäsittelyn, eli tavan tulkita tietoja täsmälleen yksilöityjen asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.

Kun data suhteutetaan ympäristöönsä ja muunnetaan hälytyksiksi ja suosituksiksi, se on yksi tulevaisuuden liikkuvuuden avaimista. Samalla se on uskomaton työkalu parempaan asiakassuhteiden hallintaan. Tulemme saavuttamaan vertaansa vailla olevan palvelun laadun. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Pystymme tunnistamaan toistuvat vauriot ja varhaiset varoitusmerkit, jotta voimme tehdä muutoksia suoraan tehtaissamme parantaaksemme luotettavuutta. Lisäksi pystymme tarjoamaan virtuaalisesti kustomoituja kuorma-autoja, jotka pystyvät vastaamaan kaluston omistajan kestävän kehityksen ja kustannusten karsinnan haasteisiin!

MB UPTIME LUKUINA

· 1 500 järjestelmää, jotka seuraavat jatkuvasti jokaisen kuorma-auton tilaa.
· Actros-kuorma-autossa on tällä hetkellä noin 150 anturia.
· Yksi seisontapäivä merkitsee arviolta 700–800 euron tulonmenetystä.
· MB Uptimen ansiosta Actrosin keskimääräinen huoltoväli pitenee seurannan ansiosta 120 000 kilometristä 150 000 kilometriin eli 25 %.
· Säästöt: jopa 2 500 euroa yksin huoltokustannuksissa 5 vuoden ja 600 000 kilometrin aikana (pääsääntöisesti öljyn- ja hiukkassuodattimien vaihtojen vähentymisen ansiosta) laskematta auton parempaa käytettävyysaikaa.
· Hinnoittelu: 22 euroa kuukaudessa (254 euroa vuodessa) ajoneuvoa kohden ilman huoltosopimusta (Ranska ja Eurooppa).
12 euroa kuukaudessa (144 euroa vuodessa) ajoneuvoa kohden osana täysin kattavaa huoltosopimusta (Ranska ja Eurooppa).
· MB Uptimen kattavuus: 25 % Ranskassa, 50 % Saksassa, tätäkin suurempia lukuja esim. Liettuassa, jossa harjoitetaan runsaasti kansainvälistä rahtikuljetusta.


quotation right white

ERO

Ennustava ja ennakoiva huolto: keskinäisen tasapainon avulla vältetään tarpeettomat keskeytykset!

Ennustava huolto
Ennustava huolto perustuu ennakointiin. Se tarkoittaa sellaisten trendien seuraamista, jotka ennustavat mahdollisia järjestelmävikoja, vikojen ehkäisemiseksi.

Ennakoiva huolto
Sananlaskun mukaan ”Parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa”. Ennakoiva huolto tarkoittaa ajoneuvon koko osan vaihtamista, säätämistä tai kunnostamista ennen kuin rikkoutuminen aiheuttaa ketjureaktion. Käytännössä sillä tarkoitetaan ajoneuvon huoltoa sen rikkoutumisen estämiseksi.


KÄYTTÄJÄTARINA

– MB Uptimen ansiosta näemme kuorma-auton kustannukset tarkasti koko elinkaaren ajan.

Hervé GROSMAIRE, MB UPTIME -asiakas

Hervé Grosmaire johtaa Les Transports Chaplain -yhtiötä, joka kuuluu perheomisteiseen Chaplain-konserniin ja on erikoistunut kiviaineksen louhintaan, maanrakennustöihin ja betonituotteisiin. Mac Chaplainin vuonna 1974 perustama konserni toimii Aubessa, Itä-Ranskassa. Kuljetusliikkeellä on nykyisin 60 ajoneuvoa (45 perävaunun vetoautoa ja 15 jäykkärunkoista kuorma-autoa). Ajoneuvoista kaksi kolmasosaa on Mercedes-Benz- ja yksi kolmasosa DAF-merkkiä.

– Allekirjoitimme ensimmäisen MB Uptime -sopimuksemme vuonna 2017. Siitä lähtien kaikki kuorma-automme ovat kuuluneet valmistajan huoltosopimusten piiriin. Huolto mahdollistaa kustannusten paremman hallinnan. MB Uptimen ansiosta näen kuorma-auton kustannukset tarkasti koko elinkaaren ajalta. Näin olemme pystyneet karsimaan kustannuksiamme 3 % vuodessa vuodesta 2017 alkaen!

Kuljettajilla oli alussa hieman hankaluuksia uuden järjestelmän kanssa. Vuoteen 2017 asti meillä oli oma korjaamo ja huoltamo. Nyt heidän on ajettava huoltoon Mercedes-Benzin korjaamoon Troyesin kaupunkiin noin 30 minuutin ajomatkan päähän varikoltamme. Rutiinin vakiintuminen vei aikansa, kuten sähköpostien ja Uptime-portaalin tarkistaminen säännöllisin välein, mutta nyt se käy täysin automaattisesti. Olen siirtänyt projektin operatiiviselle päällikölleni.

Kalustonhallinnan ja vikojen ennaltaehkäisyn lisäksi MB Uptime voidaan yhdistää Fleetboard-palveluihin, jotka keräävät ajopiirturin piirturitiedot ja kuljettajien kartat. Tämä säästää paljon kuljettajien aikaa, kun heidän ei tarvitse enää lähteä ajoon toimiston kautta.

Tulevaisuudessa olen kiinnostunut käyttämään dataa vaatimusten noudattamiseksi.

INNOVAATIOT, JOITA KANNATTAA SEURATA: 2 teknologiaa helpottamaan rengashuoltoa

Michelinin Connected Fleet ja Mobility -asiantuntija Xavier Marduel kertoo


arrow highlight yellow

RFID-teknologia

>Mikä?
RFID (Radio Frequency Identification, radiotaajuuden tunnistus) on radiotaajuuksilla toimiva tekniikka, jota voidaan käyttää tietojen tallentamiseen ja etähakuun käyttäen siruja tai tunnisteita, joissa on kiinteä elektroninen numero ja joita ei voida väärentää. Michelin otti tämän teknologian käyttöön ensimmäisten rengasvalmistajien joukossa.

> Miten?
Michelin varustaa kaikki kuorma-autonrenkaansa RFID-sirulla Euroopassa. RFID-teknologian avulla luotava ainutkertainen tunniste parantaa jäljitettävyyttä, tehokkuutta ja turvallisuutta renkaan koko elinkaaren ajan.

> Mihin?
Kaikkiin kuljetuskalustoihin huoltotoimien optimoimiseksi yksinkertaistamalla automaattista tehtävien valvontaa: varastoon tulo, asennus, sijainnin varmistaminen, uuden ajoneuvon kokoonpanon määritys, kierrätys, kääntö vanteilla, uudelleenpinnoitus ja inventaariot.

> Hyöty
Parempi varastonhallinta. Virheiden riski pienenee, ja kalustopäälliköltä säästyy aikaa.

RFID-teknologia poistaa renkaiden sarjanumeroiden lukemiseen liittyvät ongelmat. Uudelleenpinnoituksen yhteydessä RFID-teknologia takaa jäljitettävyyden ja tehokkuuden pinnoitusprosessin aikana helpottamalla rungon luotettavaa tunnistusta ja varmistusta.



arrow highlight yellow

QuickScan: Michelinin oma teknologia

> Mitä?
Renkaiden kunnon automaattinen diagnosointiteknologia. Helppo ja nopea asentaa paikan päällä. Asennukseen kuluu vain puoli päivää, ei edellytä pitkään seisokkia toimipaikalla tai uutta elektroniikkaa.

> Miten?
Kun ajoneuvolla ajetaan maahan asennetun skannerin päältä, ajoneuvo tunnistetaan sen runkoon kiinnitetyn pienen kilven avulla. Magneettinen skanneri mittaa renkaan kuluman.
Tiedot kerätään ja lähetetään sen jälkeen läheiseen vastaanottimeen, joka lähettää ne pilveen, jossa tiedot käsitellään Michelinin kehittämillä algoritmeilla.

> Kenelle?
Järjestelmä toimii kaikissa raskaissa ajoneuvoissa (vetoautot, perävaunut ja jäykkärunkoiset kuorma-autot), busseissa ja linja-autoissa, kaikilla merkeillä, kaikilla keleillä, myös lumessa, sateesta, mudassa.

> Hyöty
Michelin QuickScan analysoi tiedot ja jakaa sen jälkeen tekstiviesti- ja sähköpostihälytykset valitun tarjouksen mukaan, jolloin asiakas saa tiedon mahdollisesti tarvittavista hätäkorjauksista. Lisäksi lähetetään yhteenvetoraportteja, joissa suositellaan aikataulutettavia toimia huoltotarpeiden ennakoimiseksi.


– Datan käsittelystä on ilman muuta hyötyä kaluston omistajille. Näiden uusien teknologioiden kehittyessä tapahtuu myös työtehtävien ”pelillistymistä”: rengasoperaattorien kokemus paranee, heidän rooliinsa tulee uusi houkutteleva innovaatio-osio.

Xavier Marduel, Michelin


LÄHTEET

1) Pierre Lussier’n haastattelu 15.3.2022.
2) Hervé Grosmairen haastattelu 26.4.2022.
3) Xavier Marduelin haastattelu 15.4.2022.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+