Vety: erinomainen vaihtoehto kuljetusalan ympäristömyötäisyyden parantamiseksi


#SPOTLIGHT

The Mag nro 2 syyskuu 2021 • Lukuaika 5 minuuttia

Hyundai Hydrogen Mobility AG:n hallintopääjohtaja Daniel Keller ei myy pelkästään kuorma-autoa, hän myy ajatusta raskaaseen käyttöön tarkoitettujen kuorma-autojen kestävästä tulevaisuudesta. Hyundai esitteli maailman ensimmäisen massatuotetun, raskaaseen käyttöön tarkoitetun vetykuorma-auton yhdessä lanseerauksen tueksi perustetun ekosysteemin kanssa Sveitsissä. Tänään Daniel levittää sanomaansa joka puolelle maapalloa: Tulevaisuus on päästötön. Tulevaisuus on vedyn.

post spotlight hydrogen daniel keller

post spotlight hydrogen daniel keller

Sveitsissä toimivan Hyundai Hydrogen Mobility AG:n hallintopääjohtaja Daniel Keller 

Mitä vetyenergia on ja miten se toimii?

Daniel Keller: Veden atomit halkaistaan sähkön avulla, jolloin saadaan kaksi osaa vetyä ja yksi osa puhdasta happea. Sen jälkeen vety puristetaan kasaan, varastoidaan ja muunnetaan takaisin sähköksi kuorma-auton polttokennossa. Polttokenno on koko teknologian ydin. Kutsun järjestelmää ”taikajuomaksi”. Sen avulla pystymme käyttämään vihreää vetyä, jonka tuottamiseen on käytetty pelkästään uusiutuvaa energiaa. Näin saadaan hiiletön liikennejärjestelmä. Pakoputkesta tulee ulos pelkkää vesihöyryä – se on niin puhdasta, että sitä voisi juoda!

 

Nollapäästöinen autokalusto kuulostaa uskomattomalta! Mikseivät kaikki käytä vielä tätä teknologiaa?

D.K.: TSuuri haaste on, ettemme voi myydä pelkästään vetykäyttöistä kuorma-autoa vaan meidän on luotava koko liikennejärjestelmä.  Meidän on ensiksi valmistettava vihreää vetyä ja jaeltava se sitten vedynjakeluasemille, joissa raskaaseen käyttöön tarkoitetut kuorma-autot voivat käydä tankkaamassa. Kuinka monta vetykuorma-autoa itse olet nähnyt eläissäsi? Jos kuulut valtaenemmistöön, et todennäköisesti yhtään.

Tässä on perinteinen kana vai muna -malli. Aloitetaanko vedynjakeluasemien rakentaminen ennen kuin vetykuorma-autoja aletaan myydä? Vai aloitetaanko vetykuorma-autojen käyttöönotto ennen jakeluasemia?  Sveitsissä rakennetaan vetyliikennejärjestelmää parhaillaan. Aloitimme vuosi takaperin yhdellä virallisella jakeluasemalla, ja niitä on nyt seitsemän tai kahdeksan – määrä kasvaa parin viikon välein. Nyt kun meillä on kuorma-autoja, on järkevää rakentaa jakeluasemia, ja nyt kun meillä on jakeluasemia, voimme myydä autoja. Kaikki rakentuu pala palalta kuin palapeli.

quotation left yellow

quotation left yellow

”Opimme joka päivä jotain uutta ja onnistumme jossain yhtä hyvin kuin kumppanimme.” Hyundai Hydrogen Mobility AG:n hallintopääjohtaja Daniel Keller

quotation right yellow

quotation right yellow

Miksi päätitte käynnistää pilotin juuri Sveitsissä?

D.K.: Sveitsi otti vuonna 2001 käyttöön kuorma-auton painon ja ajokilometrien perusteella kannettavan hiilidioksidipäästöveron. Vetyajoneuvoista ei tätä veroa peritä, joten liikennejärjestelmän pilotointi Sveitsissä oli kustannuslähtöisesti järkevää, saimme hinnoitteluedun dieselmoottoreihin nähden. Kannattaa aloittaa sieltä, missä routa on pehmeää. Nyt kun olemme osoittaneet, että järjestelmä toimii, voimme laajentaa sitä muille Euroopan markkina-alueille. Haluamme muuttaa maailman raskaan liikenteen, emmekä onnistu siinä pelkästään Sveitsissä pysymällä.

 

Tavoite kuulostaa ylevältä – onko se saavutettavissa

D.K.: Kerron muutaman luvun. Jakeluasema kannattaa, kun 700 henkilöautoa käy tankkaamassa sillä säännöllisesti. Koko Sveitsissä ei ole niin paljon vetyajoneuvoja. Jos raskaat ajoneuvot tankkaavat samalla jakeluasemalla, säännöllisiä tankkaajia tarvitaan vain 15. Kuorma-autot voivat siten raivata tien vetyliikenneyhteiskunnalle ja meille kaikille!

Kaikki tämä vie toki aikaa, koska aloitamme tyhjästä. Opimme joka päivä jotain uutta ja teemme jotain ensimmäistä kertaa. Luotamme liikennejärjestelmän kumppaneihimme lujasti ja teemme erittäin tiivistä yhteistyötä päivittäin.

 

Kun otetaan tämä kaikki huomioon, milloin realistisesti ajatellen vetykuorma-auton ostaminen olisi vakavasti otettava vaihtoehto keskivertokuljetusliikkeelle?

D.K.: Sveitsissä se on järkevä ratkaisu keskivertokuljetusliikkeelle jo nyt, koska liikennejärjestelmä on olemassa. Muissa maissa on rakennettava järjestelmä ensin. Todennäköisesti vetyautot lyövät ensin läpi suurissa kuljetusliikkeissä, sen jälkeen pienemmät yritykset hyppäävät rekeen lähivuosina. Mitään isoa muutosta ei tule, joka räväyttäisi koko toimialan kerralla 100-prosenttisesti vetyvetoiseksi. Muutoksen läpimenoon kuluu ainakin 10 vuotta. Emme voi unohtaa myöskään taloudellista näkökulmaa. Haluaahan jokainen olla vihreä, mutta loppujen lopuksi edistyksessä on oltava taloudellinen järki mukana. Strategisesti ajatellen meidän on myytävä yksittäisellä alueella 30–100 kuorma-autoa, jotta syntyy toimiva ympäristö jakeluaseman ja koko liikennejärjestelmän rakentamiseksi. Verkostot on rakennettava etukäteen, yhdessä kaikkien sidosryhmien kanssa, jotta pystymme siirtymään vetyliikkumiseen perustuvaan tulevaisuuteen – silloista verkkoa voivat käyttää myös meidän kilpailijamme. Näin paljon me uskomme vedyn tulevaisuuteen.

LÄHTEET

* Kaikki luvut ja arvot perustuvat Hyundai Trucksin hallintopääjohtajan Daniel Kellerin haastatteluun 4.5.2021.

bloc titre hydrogène

bloc titre hydrogène

hydrogen table 3

hydrogen table 3

post spotlight hydrogen highlight

post spotlight hydrogen highlight

MICHELIN X® MULTI ENERGY ™ -rengassarja on optimaalinen ratkaisu sähkökuorma-autoihin.

Tarvitsetko renkaat, jotka optimoivat ajoneuvoon erinomaisen tasapainon energiatehokkuuden ja pitkän käyttöiän suurella vääntömomentilla ja pidolla?

X® Multi Energy Z ja D tekevät polttokennokäyttöisen auton ”toteutumisen” helpommaksi kuin koskaan aiemmin:

•        Parannettu vierintävastus - 0,7 kg/t (-11 %) vrt. X Multi vetoautossa

•        Erinomainen kilometritulos

•        Vahva rungon kestävyys 

•        Pitoa kaikissa keliolosuhteissa: 3PMSF -merkintä

michelin site section newsletter titre

michelin site section newsletter titre

Antamalla sähköpostiosoitteeni ja klikaamalla ”vahvista/subscribe”, annan suostumukseni Michelin Nordic AB:lle lähettää minulle viestintää, tarjouksia ja suosituksia. Voit aina peruuttaa suostumuksesi klikkaamalla linkkiä, jonka löydät kunkin sähköpostin alareunasta. Alta voit lukea lisää henkilötietojesi käsittelystä.

_ *
Olet…
  • Olen ammattiautoilija, käytän renkaita ja rengaspalveluita töissäni
  • Olen renkaiden ja niihin liittyvien palveluiden jälleenmyyjä
  • Muu
0


Oikeudellinen huomautus - Tietosuojakäytäntö
Michelin Nordic AB ("Michelin") käsittelee henkilötietojasi (esimerkiksi yhteystietoja) rekisterinpitäjänä markkinointitarkoituksiin.
Käsittelyperuste henkilötietojen käsittelyyn on antamasi suostumus.
Tietojen käyttö on varattu Michelinin työntekijöille.
Tämän puitteissa kerättyjä henkilötietoja säilytetään kunnes peruutat suostumuksesi. Tämä ei koske tietoja, joiden osalta sovellettava lainsäädäntö edellyttää pidempää säilytysaikaa.
Sinulla on oikeus saada pääsy tietoihisi, saada oikaistua ja korjattua mahdolliset väärät tai puutteelliset tiedot, vastustaa tietojesi käsittelyä ja rajoittaa tietojasi. Sinulla on myös oikeus pyytää henkilötietojesi poistamista ja henkilötietojen siirtämistä järjestelmästä toiseen. Voit ottaa tietosuoja-asioissa ja oikeuksiisi liittyvissä kysymyksissä yhteyttä Micheliniin tai sen tietosuojapäällikköön osoitteessa legal.general@michelin.com
Tarkempaa tietoa siitä, miten Michelin käsittelee henkilötietojasi, on saatavilla osoitteessa https://www.michelin.fi/tietosuoja.
Jos et ole tyytyväinen tapaamme käsitellä henkilötietojasi, sinulla on oikeus valittaa asiasta Tietosuojavaltuutetun toimistoon (www.tietosuoja.fi). Lisätietoja oikeuksistasi saat vierailemalla Tietosuojavaltuutetun internet-sivuilla.

Suosittua yhteisössä

post toptips urban access regulations thumbnail

#TOPTIPS

3 asiaa, jotka sinun tulee tietää kaupunkien liikennerajoituksista


post ontheroadwith online strategy thumbnail

#ONTHEROADWITH...

Miksi sinun yrityksesi tarvitsee verkkostrategian

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+