retreadingtyres header
Poistetaan kaikki väärinkäsitykset pinnoituksesta lopullisesti. Ota selvää, miksi Michelinin uudelleenpinnoituksesta on tullut paitsi taloudellinen, myös ekologinen valtti myös pienille kuljetusliikkeille. David Cardoso*, Michelinin uudelleenpinnoituksen tuotepäällikkö**, kertoo lisää.
retreadingtyres portrait
Tuotepäällikkö David Cardoso – Kuorma- ja linja-autonrenkaiden uudelleenpinnoitus – EMEA-alue** Michelin
Pinnoitetut kuorma-autonrenkaat tuottavat todellista kustannussäästöä
OIKEIN – Uudelleenpinnoitettu rengas maksaa keskimäärin 40 %*** vähemmän kuin uusi, vaikka se sisältää usein samat kumisekoitukset ja teknologiat ja sen suorituskyky on uuden renkaan veroinen.
MICHELIN-renkaiden rungot on alusta asti suunniteltu uudelleenpinnoitettaviksi, jopa useita kertoja tietyissä käyttötarkoituksissa
Pinnoitetut kuorma-autonrenkaat eivät ole yhtä luotettavia kuin uudet
VÄÄRIN – Uudelleenpinnoituksessa kulunut renkaan kulutuspinta korvataan uudella. Kun toimenpiteen tekijöinä ovat alan asiantuntijat ja käytetään laadukasta runkoa, uudelleenpinnoitettu rengas on verrattavissa suorituskyvyltään uuteen renkaaseen turvallisuuden, kestävyyden, tehokkuuden ja kilometrituloksen osalta.
Silti jotkut yhdistivät tienvarsille hylätyt kulutuspinnat yksinomaan juuri pinnoitettuihin renkaisiin. Ajatusketju on virheellinen, mutta se on pitänyt väärinkäsitystä yllä.
Rengas voidaan pinnoittaa uudelleen jopa kolme kertaa rungon ja renkaan käyttötarkoituksen mukaan
OIKEIN – Uudelleenpinnoitusten lukumäärä riippuu siitä, missä kunnossa renkaan runko on alkuperäisen kulutuspinnan hävittyä, ja erityisesti rungon potentiaalista. Rakennustyömailla käytettävät renkaat voidaan pinnoittaa uudelleen kahdesti MICHELIN Remix -menetelmällä ja jopa kolme kertaa RECAMIC- tai Laurent Retread -uudelleenpinnoituksella. Teknisesti tarkasteltuna runko ei ”pyöri” tässä käytössä paljon (kierrosten lukumäärällä mitattuna). Tämä ei päde pitkillä kuljetusmatkoilla, joilla moottorin vääntömomenttia ja jarrutustehoa käytetään vähemmän. Tällaisessa käytössä rengas pinnoitetaan uudelleen yleensä vain kerran, mutta sillä voidaan ajaa peräti miljoona kilometriä***!
Renkaan runko ei vaikuta uudelleenpinnoitukseen
VÄÄRIN – Se on oleellinen tekijä. Laadukas uudelleenpinnoitus onnistuu vain, kun käytetään kestävää ja lujaa runkoa. Erinomainen tuki ammattilaisten asiantuntemukseen yhdistettynä tuottaa uudelleenpinnoitetun renkaan, joka hoitaa tehtävänsä moitteetta.
Laadukkaita runkoja voidaan käyttää renkaiden uudelleenpinnoituksessa niiden koko elinkaaren ajan lakisääteiseen rajaan saakka (esim. Isossa-Britanniassa 10 vuotta).
Uudelleenpinnoitus ei ole kannattavaa pienten kuljetuskalustojen kohdalla
VÄÄRIN – Uudelleenpinnoitus soveltuu kaikenlaisille kalustomäärille! Siitä on kolmenlaista hyötyä, joiden vaikutus on tuntuva kaikenkokoisissa rengasbudjeteissa: se näkyy nimittäin hinnassa, kilometrituloksessa ja joustavuudessa. Uudelleenpinnoitus hyödyttää ympäristöä, koska se maksimoi raaka-aineiden hyödyntämisen ja minimoi kierrätettävän jätteen määrän.
Michelin on uudelleenpinnoituksen edelläkävijä
OIKEIN – Michelin on merkittävä toimija uudelleenpinnoituksessa, sillä on yli 60 vuoden asiantuntemus, joka jatkuu edelleen sen uudessa rengasvalikoimassa. Pinnoitustiimit työskentelevät tiiviisti yhdessä uusien renkaiden suunnittelijoiden kanssa projektien alusta alkaen. Uudelleenpinnoitus säästää keskimäärin 70 % raaka-aineita uuteen renkaaseen verrattuna***.
Kolme hyvää syytä pinnoittaa renkaat uudelleen
fi three good reasons to retread tyres
Michelin-konsernin kolme pinnoitusmerkkiä
retreadingtyres brand1
Michelin REMIX® (Eurooppa) – Premium
- Uudelleenpinnoitus yksinomaan Michelin-rungoille.
- MICHELIN Remix®-renkaan suorituskyky on uuden MICHELIN-renkaan veroinen (turvallisuus, kestävyys, tehokkuus, kilometritulos ym.)
retreadingtyres brand2
Michelin RECAMIC (maailmanlaajuinen)
- MICHELIN-konsernin tehtaassa Ranskassa valmistetut kulutuspinnat.
- Myydään kumppaneille, joilla on omat pinnoitusverstaat.
- Ei rajoituksia runkojen suhteen
- MICHELIN-asiantuntijoiden tekninen opastus ja tuki
retreadingtyres brand3
Laurent RETREAD (pääasiassa Ranska, Saksa, Sveitsi, Benelux-maat ja Espanja)
- Paikallinen uudelleenpinnoitus Avalon-tehtaalla Ranskassa (Bourgogne – Franche-Comté).
- Ei rajoituksia runkojen suhteen
* Interview by David Cardoso conducted on 29 october 2021
**Europe, Middle East and Africa Zones
***All figures cited in this article are from Michelin French White paper: “Pour en finir avec les idées reçues sur le recreusage et le rechapage”.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night