header energy saving
Taloudelliset ja ympäristönäkökohdat lisäävät kalustolle paineita löytää oikea rengasstrategia. Koska inflaatio on edelleen korkea, energiankulutuksen vähentäminen on entistä tärkeämpää. Michelin valmistaa kahta energiaa säästävää rengastyyppiä pitkille matkoille ja jakelukäyttöön auttamaan energiakustannuksien hallinnassa. François Le Hen, Director of Product Marketing, kertoo lisää asiasta.
francois le hen
François Le Hen, Director of Product Marketing
Voisitteko tarkentaa, kuinka taloudellinen ja ympäristön tilanne vaikuttaa kaluston energiankulutukseen?
Ensinnäkin, Covid-19 on aiheuttanut inflaatiota ja sekoittanut maailmantaloutta. Toiseksi, vuosien 2022–2023 poliittinen tilanne on lisännyt nykyisiä haasteita, koska energian (polttoaine, kaasu ja sähkö) hinnoista on tullut arvaamattomia. Myös kuljettajista on pulaa, mikä johtuu raskaiden kaluston kuljettajien muuttuvista odotuksista työoloja kohtaan sekä muista paikallisista tekijöistä. Lopuksi, pyrkimys parantaa maantiekuljetusalan ympäristöystävällisyyttä tarkoittaa, että monien yritysten on mukautettava ajoneuvokantaansa ympäristövaikutusten vähentämiseksi.
Miten tämä tilanne tarkalleen ottaen vaikuttaa raskaaseen kalustoon?
Tällaisessa epävakaassa liiketoimintaympäristössä kaluston voittomarginaalit ovat alhaisemmat, ja toimijoiden on oltava valppaina kustannusten hallinnassa, jotta kulut pysyvät hallinnassa ja voidaan tehdä tietoisia päätöksiä. Yritysten on autokantojaan uudistaessaan otettava huomioon uusimmat standardit, mikä tarkoittaa entistä polttoainetehokkaampien ajoneuvojen ostamista. Heidän on seurattava tarkasti kaikkia kaluston hallintatietoja, kuten lastauksen ja ajoneuvon telematiikkatietoja, määrittääkseen tarkan polttoaineenkulutuksen kuljettajaa ja ajoneuvoa kohti. Näitä tietoja voidaan sitten käyttää mahdollisten polttoaineenkulutusbonusten myöntämiseen tai ekologisen kuljettajakoulutuksen järjestämiseen kuljettajille tarpeen mukaan.
Lisäksi kaluston on asetettava etusijalle määräaikaishuolto kalliiden rikkoutumisten estämiseksi, rengaskulujen optimoimiseksi sekä renkaiden uudelleen urittaminen ja pinnoittaminen, jotta käyttökustannukset pysyvät kurissa.
Kuinka alhaisen vierintävastuksen renkaat auttavat vähentämään ajoneuvojen energiankulutusta?
On tärkeää ymmärtää alusta alkaen, että Michelin voi nykyään tarjota kahta eri matalan vierintävastuksen omaavaa rengastyyppiä raskaalle kalustolle, mikä tekee tuotteesta monelle kalustolle paremmin sopivan kuin koskaan ennen:
renkaat multi energy ja line energy 2 -uusi
Molemmat matalan vierintävastuksen rengassarjat vähentävät raskaan kaluston energiankulutusta. MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 2- ja MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ -renkailla on sama pitopotentiaali kuin vakiomalleilla pidon ja jarrutuksen suhteen. Me Michelinillä emme tingi turvallisuudesta ja laadusta.
“Olemme valinneet MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ -renkaat niiden polttoainetehokkuuden, pitkäkestoisen suorituskyvyn ja luotettavan pidon vuoksi. Uritamme, teemme rengaskierron ja pinnoitamme ne säännöllisesti REMIX-tekniikalla ja valvomme niiden painetta säännöllisesti. Taka-akselin mittarilukema on 450 000 km.”
INTRA S.A. - Puola
Molemmat matalan vierintävastuksen rengassarjat vähentävät raskaan kaluston energiankulutusta. MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 2- ja MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ -renkailla on sama pitopotentiaali kuin vakiomalleilla pidon ja jarrutuksen suhteen.
icono borne essence - uusi
Renkaiden osuus diesel- tai kaasukäyttöisen ajoneuvon polttoaineenkulutuksesta on noin 30 %.(1)
Polttoainetehokkaat renkaat polttomoottoriajoneuvoihin:
Vierintävastuksen yhden merkintäluokan parannuksella voit säästää 1 l/100 km, jos vaihdat vetoauton renkaat, ja jopa 2 l/100 km, jos vaihdat sekä vetoauton että perävaunun renkaat.(2)
Energiaa säästävät renkaat sähköajoneuvoihin:
Nämä renkaat voivat tuoda jopa 5-10 % parannusta. Jos käytät sähköautoa, jonka toimintasäde on 500 km, se tarkoittaa, että voit hyötyä jopa 35 kilometrin lisäyksestä, mikä voi olla merkittävää, kun palaat tukikohtaan työvuoron jälkeen.(3)
Kuinka energiaa säästävät renkaat auttavat kalustoa vähentämään ympäristöjalanjälkeään?
Sekä MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 2- että MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ -tuotesarjat vähentävät vierintävastusta ja polttoaineen kulutusta, mikä tarkoittaa vähemmän CO2-päästöjä, kun ne asennetaan diesel- tai kaasukäyttöiseen ajoneuvoon.
Jos käytät renkaita, joiden vierintävastus on 1 kg/t parempi sekä vetoautossa että perävaunussa, voit vähentää CO2-päästöjä 40 g/100 km.(4)
Euroopan komissio on asettanut OEM-valmistajille kunnianhimoiset tavoitteet vähentää hiilidioksidipäästöjä 45 % vuonna 2030, 65 % vuonna 2035 ja 90 % vuonna 2040. Jos näitä ympäristötavoitteita ei saavuteta, määrätään sanktioita.(5)
CO2 ei ole ainoa päästö, jota haluamme vähentää, kun käytetään energiaa säästäviä renkaita. MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 2- ja MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ -tuoteperheissä, aivan kuten muidenkin Michelin-tuotteiden kohdalla, tavoitteemme on vähentää kuluvien osien aiheuttamia päästöjä. Aivan kuten henkilöautonrenkaamme, nämäkin vähentävät tällaisia päästöjä jopa 20 % kilometriä kohden(6) kilpailijoihinsa verrattuna. Kulutusosien hiukkaset ovat kasvava ympäristöongelma, ja Euroopan komissiolta odotetaan asiaan liittyviä säännöksiä.
MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 2 -sarjan polttoainetta säästävissä renkaissa on alhainen vierintävastus, mikä auttaa säästämään rahaa polttoaineenkulutuksen laskiessa. Näissä renkaissa on myös säännöllinen kulutuskuvio, joten niitä voidaan käyttää viimeiseen millimetriin asti.
Mar-Pol, Puola
Täältä näet lisää asiakaspalautetta!
Voimmeko jälkiurittaa ja pinnoittaa uudelleen energiaa säästäviä renkaita energiakustannusten ja päästöjen vähentämiseksi?
Voitte, ja niin teidän tuleekin! Suosittelemme energiaa säästävien renkaiden jälkiuritusta ja pinnoittamista optimaalisten TCO-kustannusten saavuttamiseksi.
schema energy consumption fi
Se tarkoittaa, että kun ostat alhaisen vierintävastuksen renkaita, sijoitat kestävämpään toimintatapaan, jolloin kulutuspinnan kuvio voidaan urittaa uudelleen ja runko voidaan pinnoittaa uudelleen. Investointisi voi myös parantaa polttoainetaloutta, lisätä sähköajoneuvojen kantamaa ja alentaa ylläpitokustannuksia. Mittaa urituksen vaikutus kalustosi tehokkuuteen käyttämällä laskintamme.
Jälkiurituksen ansiosta energiaa säästävien renkaiden käyttöikä pitenee jopa 25 % silloin, kun ne kuluttavat vähiten polttoainetta.(7)
(1) Ducker worldwide report_ VEHICLE MAINTENANCE COSTS & PAINS_ Michelin Community – December 2017
(2) Michelinin sisäinen laskelma, joka perustuu VECTO-menetelmään, jossa verrataan kahta saattuetta (4x2 vetoauto ja 3-akselinen puoliperävaunu, 40 tonnia, 50 % lähialueajoa ja 50 % pitkän matkan ajoa) yhteen vierintävastusmerkinnän luokkaeroon (1kg/t väli)
(3) Michelinin sisäinen laskelma, joka perustuu nykyiseen arvioon sähköakun tehosta.
(4) Michelinin sisäinen laskelma vuodelta 2016: polttoaineensäästö jopa 2,5 litraa/100 km uusilla renkailla ja keskimäärin 1,25 litraa/100 km renkaiden ensimmäisen käyttöiän aikana traktori-/traktoriperävaunu-yhdistelmällä, jonka kuorma on 40 tonnia MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z 295 / 60 R22.5 kanssa
(5) Euroopan vihreän kehityksen ohjelma: Komissio ehdottaa nollapäästötavoitetta vuoteen 2030 uusille kaupunkibusseille ja 90 % päästövähennyksiä uusille kuorma-autoille vuoteen 2040 mennessä - https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_762 - 14/02/2023
(6) Renkaiden kulumisen aiheuttavat partikkelit ympäristössä, ADAC, joulukuu 2021 - 100 kokoa testattu
(7) Brochure technique 2023 - Ranska
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night