162606363 l
Rahdinkuljetussektorissa on kasvava määrä välitysalustoja. Liiketoimintamallit voivat vaihdella seuraavien välillä: Flexport, sennder, Coyote, Instafreight ja OnTruck.
Kaikilla näillä ratkaisuilla on yhteinen uusi tärkeä tavoite: kestävä kehitys. Nykyään pääryhmät ja suuri yleisö vaativat ympäristöystävällisempää tiekuljetusta. Mikä rooli näillä sidosryhmillä voi olla sektorin mullistamisessa?
copie de portrait online freight plateforms
Alexander Emrem, lähetyspäällikkö: Trans 55 ja Graham Major-Ex, johtaja: vihreä liiketoiminta: sennder
1. Kun tekniikka tulee tiekuljetuksen avuksi
Olet varmasti huomannut tiekuljetussektorin asteittaisen digitalisoinnin. 2020-luvun puolivälissä rahtipörssit, kuten timi, wtrans.net ja teleroute.com siirtyivät verkkoon ensimmäisen kerran ja toimivat rahdinantajien ja kuljetusyritysten digitaalisina välittäjinä.
Mutta todellinen mullistus tapahtui vuosikymmenen lopussa, kun uudet tulokkaat (sennder, Everroad, OnTruck jne.) ”uberisoivat” eurooppalaisen liiketoiminnan.
Nämä huolitsija-alustat verkossa eivät vain yhdistä rahdinantajia, logistiikkapalveluiden toimittajia ja kuljetusyrityksiä, ne tarjoavat myös digitaalisia ratkaisuja (ohjelmistoja, sovellusvuokrauspalveluita ja/tai sovelluksia), jotta tämä erittäin kilpailukykyinen sektori voi optimoida suorituskykynsä.
Tämän tuloksena näillä alustoilla käsitellyt (digitaalinen huolinta, digitaalinen markkinapaikka, tarjousalusta, näkyvyysalusta) ovat kolminkertaistuneet vuodesta 2019, ja niiden odotetaan käsittelevän joka toisen kuljetuksen vuoteen 2027 mennessä.(1) Neljäntyyppisiä alustoja on tässä sektorissa:
1. Digitaaliset huolitsijat:
● Toimii samalla tavalla kuin perinteiset huolitsijat
● Digitalisoi, automatisoi ja optimoi sisäiset prosessit
● Vastaavat kuljetuksesta
2. Digitaalinen markkinapaikka:
● Yhdistää rahdinantajat ja kuljetusyritykset
● Yksinkertaistaa ja automatisoi tarjousten saantia
● Ei vastaa kuljetuksesta
3. Tarjousalustat: helpottaa tarjousten käsittelyä.
4. Näkyvyysalusta: tarjoaa reaaliaikaisen näkymän kuljetuksen sijainnista, tilasta ja saapumisajasta.
atypix michelin shooting 44 sans logos 20 web
2. Alustat, jotka nopeuttavat tieliikennesektorin muutosta
Ne optimoivat kuormia ja ajoreittejä tietojen avulla ja takaavat siten kontaktiensa tehokkuuden ja näkyvyyden. Kaksi argumenttia, jotka kiinnostavat sekä taloudellisuutensa että ympäristöystävällisyytensä kannalta: vähentää tyhjiä kilometrejä vähentäen samalla kasvihuonepäästöjä.
Jotkut alustat, kuten sennder, ovat ottaneet lippulaivakseen hiilivapaan tiekuljetuksen. Tämän sektorin katsotaan tosin kattavan yli 15 % globaalista hiilijalanjäljestä. (2)
”Olemme vakuuttuneita, että parhaiden ympäristökäytäntöjen omaksuminen on todellinen kilpailuetu kuljetusyrityksille, jotka haluavat sijoittaa tulevaisuuteen.”
Graham Major-Ex, johtaja Green Business, sennder
Käytännöllisiä ratkaisuja mukaan lukien tieto, HVO (vetykäsitellyt kasviöljyt) ja sähköinen liikkuvuus
Näillä digitaalisilla rahtialustoilla on monia vahvuuksia, jotka on saatu keräämällä ja analysoimalla eri tietoja (big data).
● Parempi tavaroiden hallinta ja niiden sijainti trailerissa
● Optimoidut ajoreitit, vähemmän tyhjiä kilometrejä ja prosessin automatisointiaste
● Parempi kaluston näkyvyys ja reaaliaikainen seuranta
● Digitalisoidut asiakirjat
Näillä alustoilla halutaan auttaa sektoria siirtymään biopolttoaineisiin. Erityisesti sennder luottaa edistyneisiin biopolttoaineisiin mukaan lukien HVO, joka on välittömästi yhteensopiva dieselmoottoreihin, muutoksia ei tarvita.
Belgialainen kuorma-autoyritys Trans55, joka on ollut kolmen vuoden ajan partneri saksalaisen digitaalisen huolitsijan kanssa, on kuljettanut tällä biopolttoaineella lähes 1 000 ”vihreää lastia” Hollannin ja Ranskan välillä.
Tulos? Päästöt vähentyneet 90 %. Mutta sennder luottaa myös ”e-liikkuvuuteen”, aivan kuten eurooppalaiset kuorma-autovalmistajat, jotka ovat sitoutuneet toimimaan täysin sähköllä vuoteen 2040 mennessä (3).
3. Miten markkinat suhtautuvat näihin alustoihin?
Tiekuljetusteollisuuden sanotaan olevan konservatiivinen. Kun sennder esitteli ”vihreän kuljetuksensa”, monet sidosryhmät yrittivät saada sitä luopumaan siitä.
”Ihmiset sanoivat meille: ’Kukaan ei halua maksaa yhtäkään senttiä enemmän vihreästä kuljetuksesta, turha edes yrittää’. Mutta me uskoimme projektiimme ja päätimme kuitenkin lanseerata sen. Ja olimme oikeassa, koska tämän segmentin kasvu on noussut räjähdysmäisesti. Ainoastaan vuonna 2020 vihreiden lastien määrä alustallamme on lisääntynyt viisinkertaiseksi, Graham Major-Ex toteaa.
Kuljetuspuolella nämä alustat ovat suosiossa, koska ne tarjoavat monia liiketoimintamahdollisuuksia.
”Olemme erittäin tyytyväisiä sennderiin ja arvostamme sitä, että alusta tarjoaa erilaisia rahtisopimuksia, jotka sopivat erilaisille ajokalustoille.”
Alexander Emrem, lähetyspäällikkö, Trans 55
Kuten monet pienet kuljetusyritykset Euroopassa, Trans 55 on tyytymätön siihen, että biopolttoainehinnat ja sähköajoneuvot viivästyttävät siirtymistä.
Alexander Emrem selvittää, että hän täyttää yleensä ajoneuvotankit HVO:lla Hollannissa, missä polttoainehinnat ovat edullisemmat Belgiaan verrattuna.
Vaikka jäljellä on vielä pitkä matka, digitaaliset alustat edistävät kuljetussektorin ympäristöystävällisyyttä. Kuten Graham Major-Ex huomauttaa lopuksi, ”Kestävämpiä ratkaisuja on saatavissa. Tekniikassa, kuljetussektorissa kyse on nyt käyttöönotosta ja toimintamallin rakentamisesta”.
- (1) DIGITAL FREIGHT FORWARDING - Viki Keckarovska, Transport Intelligence "GROWTH POTENTIAL OF THE DFF MARKET"
(2) https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
(3) https://www.acea.auto/uploads/publications/acea-pik-joint-statement-the-transition-to-zero-emission-road-freight-trans.pdf
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night