Verkehr auf der A 44n zwischen den Tagebauen Garzweiler I und Garzweiler II. JC<chen, Nordrhein-Westfalen, Deutschland

header hd

Verkehr auf der A 44n zwischen den Tagebauen Garzweiler I und Garzweiler II. JC<chen, Nordrhein-Westfalen, Deutschland

Tehdään Euroopan teistä turvallisempia kaikille

Julkaistu 22. maaliskuuta 2023 - 2 minuutti(a) luettu

Hyvä uutinen on, että tiet ovat nykyisin turvallisempia kuin koskaan. Silti meillä on vielä matkaa EU:n ”Vision Zero” -nollatavoitteeseen eli kuolonuhrien ja vakavien vammojen täydelliseen estämiseen tieliikenteessä vuoteen 2050 mennessä.

Auttaakseen kuorma-autonkuljettajia ajamaan turvallisemmin EU on ottanut käyttöön 11 uutta pakollista yleistä turvallisuusvaatimusta raskaassa kuorma-autoliikenteessä. Ajoneuvovalmistajien on pian sisällytettävä nämä aktiiviset turvallisuusominaisuudet uusiin ajoneuvoihin muita haavoittuvampien tienkäyttäjien, erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden, suojelemiseksi ja kuljettajien käytökseen vaikuttamiseksi.

Tämä sinun kannattaa lukea, jotta kalustosi pysyy turvallisena ja vaatimustenmukaisena.

 

img

 

Muita haavoittuvampien tienkäyttäjien suojelu

Raskaan kuorma-auton pelkkä koko tekee lähes kaikista muista liikenteessä olijoista käytännössä suhteessa haavoittuvampia tienkäyttäjiä. Uudet yleiset turvallisuusvaatimukset on tarkoitettu suojelemaan kaikkia kuorma-autonkuljettajien lisäksi liikenteessä liikkujia, erityisesti kaikkein haavoittuvimpia tienkäyttäjiä taajama-alueilla. Vaatimukset ovat osa laajempaa EU:n aloitetta tieturvallisuuden kohentamiseksi. Siihen sisältyvät myös tehokkaampi riskienkartoitus ja tarkistettu tiestön infrastruktuurisäännöstö.

1. Hätäjarrutuksen merkkivalo:
Kun kuorma-autonkuljettaja jarruttaa voimakkaasti, vilkkuva jarruvalo ilmoittaa muille liikenteessä, että kuorma-auto hidastaa nopeasti tai pysähtyy äkkinäisesti.

2. Peruutustiedot:
Kuorma-auton takaosaan asennettujen kameroiden tai anturien ansiosta kuljettajat ovat täysin perillä ympäristöstään.

3. Sokeita pisteitä valvova järjestelmä:
Varoittaa kuljettajia, jos muu tienkäyttäjä ajaa heidän ajoneuvonsa rinnalla.
4. Liikkeellelähtöä valvova järjestelmä:
Varoittaa kuljettajaa, jos muu tienkäyttäjä on auton edessä.

Turvallisemmat kuljettajat, turvallisemmat tiet

Kun kuorma-autonkuljettaja on turvassa, myös muut tienkäyttäjät ovat turvassa. Seuraavilla aktiivisilla turvallisuusjärjestelmillä varmistetaan juuri tämä. Kun kaikki turvallisuusvaatimukset ovat käytössä, EU arvioi niiden auttavan ehkäisemään yli 140 000 vakavaa liikenneonnettomuutta ja pelastamaan vähintään 25 000 henkeä vuoteen 2038 mennessä. *

5. Rengaspaineiden seurantajärjestelmä: Järjestelmä seuraa rengaspaineita automaattisesti ja ilmoittaa paineenlaskusta reaaliajassa – mutta se ei korvaa päivittäisiä silmämääräisiä rengastarkastuksia!

6. Älykäs nopeusavustin: Järjestelmä valvoo nopeutta ja varoittaa kuljettajaa, joka ylittää nopeusrajoituksen.

7. Alkolukon asennuksen helpottaminen: Vaatimus edellyttää, että kaikissa uusissa ajoneuvoissa on vakiomuotoinen rajapinta hengitysanalysaattoreita varten, joskaan näiden asennus ei ole pakollista.

8. Väsymyksen ja tarkkaavaisuuden tunnistus: Tämä uusi järjestelmä tarkkailee auton käyttäytymistä ja muistuttaa kuljettajalle tauosta tarvittaessa.

 

 

Huom: Ensimmäiset kahdeksan aktiivista turvallisuusjärjestelmää ovat pakollisia kaikissa uusissa kuorma-autoissa, jotka lähtevät tehtaalta heinäkuusta 2024 lähtien, eli uusissa malleissa ja rekisteröinneissä.

 

Valmisteilla olevat vaatimukset

Viimeiset kolme vaatimusta tulevat voimaan 2026–2029:

9. Tarkkaamattomuuden tunnistaminen ja ehkäisy: Anturit tunnistavat väsymyksen ja tarkkaavaisuuden laskun. Käyttöönotto 2026.

10. Parannettu suora näkyvyys kuljettajan paikalta: Nämä uudet turvallisuusvaatimukset parantavat ”suoraa näkyvyyttä” ja vähentävät sokeita pisteitä. Käyttöönotto 2029

11. Onnettomuustietotallennin: Kuorma-autojen ”musta laatikko”. Käyttöönotto 2029.
 

Yhteenveto

EU:n jäsenvaltiot ottavat nämä uudet vaatimukset ensimmäisinä käyttöön, samoin alueen muut maata Norja, Sveitsi, Turkki ja Israel. Järjestelmät parantavat varmasti kuljettajan ja tieliikenteen turvallisuutta, mutta niiden ei ole tarkoitus korvata maalaisjärkeä ja turvallisia ajokäytäntöjä.

Hyvin koulutettu kuljettaja on yhtälön tärkein muuttuja.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+