wave5 tyre maintenance header
Rengashuolto on oleellinen osa kaluston kunnossapitoa. Se ei ainoastaan paranna pakettiautojesi turvallisuutta, luotettavuutta ja teknistä kuntoa, vaan oikein hoidettuna se parantaa myös yrityksesi tulosta.
Martin Thompson, Michelinin segmenttipäällikkö Ison-Britannian ja Irlannin alueella ja Brian Porteous, Michelinin tekninen päällikkö, antavat seuraavassa neljä vinkkiä kuljetuskalustoille.
gettyimages 1270362497
Team of Big rig semi truck with dry van semi trailer and compact cargo mini van driving side by side on the multiline highway road working hard together for timely delivery
Kalustonhoitajien tulee seurata jakeluauton renkaidensa kuntoa säännöllisesti suojellakseen investointejaan ja ennustaakseen, milloin ne on huollettava tai vaihdettava.
Riippumatta siitä, mihin tehtäviin jakeluautoa käytetään: toimituksiin, ensihoitoon, ammattikäyttöön tai muihin palveluihin, renkailla joudutaan todennäköisesti ajamaan vaikeissa olosuhteissa lähes päivittäin. Tiukat mutkat, törmäykset ja iskut, pysäköinti jalkakäytävän reunaan, epätasainen maasto, jatkuvat pysähdykset ja liikkeellelähdöt ౼ jakeluauton renkaat joutuvat usein suuremmalle rasitukselle kuin useimmat muut renkaat. Miten siis voit pidentää jakeluauton renkaidesi käyttöikää?
wave5 tyre maintenance img1
Martin Thompson, Michelinin segmenttipäällikkö Ison-Britannian ja Irlannin alueella ja Brian Porteous, Michelinin tekninen päällikkö
1. Valitse oikea rengas pakettiautoosi
Ensiksi on selvitettävä oikea rengaskoko ja riittävä kantavuus. Renkaiden on kyettävä kantamaan oikea kuorma, ne tulee asentaa hyväkuntoisille vanteille ja niiden on oltava oikeankokoisia autoon. Vaurionkestävyys on niin ikään keskeinen valintatekijä, samoin kuin käyttökustannukset ja suorituskyky ajossa. Valitse siis rengas, joka tarjoaa hyvän suojan reunakivetyksiä vastaan, tehokkaan kulutuspintakuvion, hyvän suorituskyvyn kaikilla keleillä, alhaisen vierintävastuksen sekä hyvän pido märällä ja kuivalla tiellä. – Renkaan valinnassa on käytettävä samaa logiikkaa kuin auton valinnassa, Porteous tiivistää. – Kysy itseltäsi: Mihin sitä käytetään? Missä sillä ajetaan? Mitä kuljetetaan ja milloin? Kun olet vastannut näihin kysymyksiin, valitse rengas sen mukaan.
tips fi copie
Vierintävastus voi vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja märkäpitoon.
Tämä tieto näkyy EU-rengasmerkinnässä, joka helpottaa valintaa.
2. Seuraa renkaita säännöllisesti
Käyttöajan maksimointi on keskeinen haaste kaikille kuljetuskalustoille – seisokit johtavat nimittäin hyvin nopeasti tulonmenetyksiin. Kiireiset kuljettajat ja omistajat pyrkivät luistamaan säännöllisistä tarkastuksista nopeuttaakseen toimituksia. Kun varaat aikaa ongelmien havaitsemiseen ajoissa, voit saada mittavia hyötyjä. Esimerkiksi renkaaseen tunkeutunut kivi tai naula voi vaivihkaa johtaa rengaspaineen laskuun ja sitä kautta rengasrikkoon tai jopa onnettomuuteen ajon aikana. Yllättävien korjauskustannusten lisäksi voit kärsiä tappioita pakasteiden sulaessa kuljetuksen aikana tai kiireellinen toimitus voi myöhästyä. Thompson ja Porteous suosittelevat päivittäisiä silmämääräisiä tarkistuksia kaikille neljälle renkaalle ja viikoittaista rengaspaineen tarkistusta.
Käytä ajoneuvon valmistajan suosittelemia rengaspaineita käyttämillesi kuormille ja mittaa paine laadukkaalla painemittarilla renkaiden ollessa kylmiä, jotta säätämäsi paineet olisivat mahdollisimman tarkat. Säännöllisten tarkistusten ansiosta saat kokonaiskuvan siitä, mikä on autollesi normaalia. Muutokset näkyvät silloin nopeasti, ja ehdit reagoida ennen poikkeustilannetta. Viisi minuuttia päivittäin voi säästää aikaa ja rahaa pitkällä aikavälillä!
tips fi copie
Pyydä kuljettajia tarkistamaan renkaat työvuoron lopussa eikä aamuisin: työvuoron jälkeen he eivät ole niin kiireisiä, ja korjaukset ehditään tehdä yön aikana, jolloin auto on valmiina ajoon aamulla!
wave5 tyre maintenance img2
3. Pidä vararengas saatavilla
Valtaosassa kalustoja ei kuljeteta enää vararengasta autossa suuremman hyötykuorman vuoksi. Jos et osaa päättää, kuljetatko vararengasta autoissa vai et, kultainen keskitie voi olla vararenkaiden säilytys varikolla. Näin hyötykuorma pysyy suurena mutta vararengas on valmiina. Jos päätät varastoida vararenkaat varikolla, tarkista niiden paineet säännöllisesti, vähintään kerran viikossa, sillä niiden paine alenee ajan mittaan – ja varastoi ne puhtaassa, kuivassa ja viileässä ympäristössä vaurioiden välttämiseksi
tips fi copie
Jos päätät, ettei vararengasta kuljeteta autossa, on entistä tärkeämpää muistaa tarkistaa auto säännöllisesti!
4. Vaihda renkaat oikein
Ihannetapauksessa kaikki neljä rengasta on vaihdettava samalla kertaa. Koska etu- ja takarenkaat kuluvat eri nopeudella, tämä ei aina ole mahdollista. Uudet renkaat kannattaa aina asentaa taakse ja siirtää takarenkaat eteen – näin ajoneuvo säilyy vakaana ja käsittelyominaisuudet pysyvät samanlaisina, joihin kuljettaja on tottunut. Samalla autosi renkaiden keski-ikä pysyy nuorempana ja saat varmasti renkaistasi kaiken irti ennen vaihtoa.
Kun siirrät renkaita akselilta toiselle, paine on aina säädettävä vastaamaan uutta asennuspaikkaa
Tutustu Michelinin jakeluautojen rengasvalikoimaan
Martin Thompsonin ja Brian Porteousin haastattelu 5.4.2022.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night